آیا کسانی که بیماری خود ایمنی دارند می‌توانند لیزر موهای زائد انجام دهند؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

لیزر موهای زائد بدن، برای شما پوستی نرم و جذاب را به ارمغان می‌آورد. امروزه بسیاری از افراد با استفاده از این روش، از موهای زائد خود خلاص می‌شوند. لیزر علاوه بر پاکیزگی می‌تواند اعتمادبه‌نفس افراد را بالا ببرد تا در مکان‌های عمومی مانند کنار دریا و استخر بدون دغدغه‌ حضور پیدا کنند. اما برخی افراد به بیماری‌هایی مبتلا هستند و این سوال برایشان پیش می‌آید که می‌توانند موهای زائد خود را لیزر کنند یا خیر؟ در این مطلب، بیماری خود ایمنی را بررسی می‌کنیم و به این سوال پاسخ می‌دهیم که افراد مبتلا به این بیماری می‌توانند لیزر موهای زائد بدن انجام دهند یا خیر.

آیا کسانی که بیماری خود ایمنی دارند می‌توانند لیزر موهای زائد انجام دهند؟

بیماری خود ایمنی چیست؟

در حالت عادی، سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها مقاومت می‌کند. هنگامی که عامل خارجی به بدن حمله می‌کند، سیستم ایمنی لشکر خود را برای مقابله با آن اعزام خواهد کرد. سیستم ایمنی به طور هوشمند فرق بین سلول‌های بدن و عامل خارجی مهاجم را تشخیص می‌دهد و به سلول‌های بدن آسیبی نمی‌رساند. اما در بیماری خود ایمنی سیستم ایمنی بخشی از بدن مانند مفاصل، پوست و… را با عامل مهاجم خارجی اشتباه می‌گیرد و به آن ها حمله می‌کند و سیستم‌های سالم بدن را از کار می‌اندازد. بعضی از بیماری‌های خود ایمنی فقط به یک بخش بدن حمله می‌کنند، اما برخی دیگر کل بدن را مورد هجمه قرار می‌دهند.

چرا سیستم ایمنی به بدن حمله می‌کند؟

دانشمندان به طور دقیق نمی‌دانند که چرا سیستم ایمنی به اشتباه، به دیگر قسمت‌های بدن هجوم می‌‌آورد. اما  برایشان قطعی شده است که گروهی از افراد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری خود ایمنی هستند.

اگر از نقطه‌ نظر جنسیتی به این بیماری نگاه کنیم، زنان بیشتر از مردان به آن مبتلا می‌شوند و تقریبا در برابر هر یک بیمار مرد، دو بیمار زن داریم. دانشمندان دریافته‌اند که برخی از نژادها بیشتر به این بیماری دچار می‌شوند. برای مثال در امریکا سیاه‌پوستان افریقایی تبار و افرادی که نژاد لاتین دارند، بیشتر از سفیدپوستان درگیر این بیماری هستند.

برخی از بیماری‌های خود ایمنی مانند لوپوس جنبه وراثتی دارند و افراد خانواده‌ای که عضوی از آنان با این بیماری درگیر است، احتمال ابتلایشان بالا خواهد بود.

دانشمندان و پژوهشگران به دلیل شیوع نسبتا بالای بیماری خود ایمنی در بین افراد، سبک زندگی امروزی را بی تاثیر نمی‌دانند. رژیم غذایی نامناسب، آلودگی‌های محیطی و در معرض امواج و مواد شیمیایی بودن بر ابتلا به این بیماری بسیار تاثیر دارند.

انواع بیماری‌های خود ایمنی

در این بخش برای آشنایی بیشتر، برخی از انواع این بیماری را معرفی می‌کنیم.

دیابت نوع 1

وظیفه پانکراس در بدن تولید انسولین است که با آن، سطح قند خون را تنظیم می‌کند. وقتی که سیستم ایمنی به پانکراس حمله می‌کند، تولید انسولین را مختل خواهد کرد. در نتیجه، قند خون بالا به رگ‌ها و دیگر اندام‌ها آسیب می‌رساند.

آرتریت روماتیسم

در آرتریت روماتیسم، سیستم ایمنی به مفاصل هجوم می‌آورد و آن ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. درد مفاصل، مشکلات حرکتی و قرمزی و التهاب مفصل‌ها از نشانه‌های آرتریت روماتیسم هستند.

پسوریازیس

در حالت عادی، سلول‌های بدن انسان در یک چرخه یک‌ماهه رشد می‌کنند، می‌میرند و سلول‌های جدید جایگزین آن‌ها می‌شوند. در این بیماری، سلول‌های بدن به‌سرعت رشد می‌کنند و روی پوست به شکل صدف ظاهر خواهند شد.

در برخی از نمونه‌های پسوریازیس، کل بدن درگیر این بیماری می‌شود و بیمار از شکل بد و خارش زخم رنج می‌برد. در برخی از موارد، مبتلایان به این بیماری خود ایمنی درد زیادی را در مفاصل خود حس می‌کنند. پسوریازیس انواع مختلفی دارد که درجه شدت و منطقه درگیری آن‌ها با هم فرق می‌کند.

ام اس

در این بیماری، سیستم ایمنی به غلاف‌های دور سلول‌های عصبی حمله می‌کند و رابطه بین مغز و اندام‌های بدن را مختل می‌سازد. بی‌حسی، عدم تعادل، مشکل در راه‌رفتن و ضعف، از علایم اولیه بیماری ام اس هستند.

لوپوس

بیماری خود ایمنی لوپوس به سلول‌های پوستی آسیب می‌رساند و آن‌ها را دانه‌دانه می‌کند. این بیماری در سال 1880 طبقه‌بندی شد و در دسته بیماری‌های خود ایمنی قرار گرفت. لوپوس علاوه بر پوست، به دیگر اندام‌ها مانند مغز و کلیه نیز آسیب می‌رساند.

آدیسون

در ادیسون، سیستم ایمنی به غدد فوق‌کلیوی یورش می‌آورد و تعادل بین قند و کربوهیدرات را در بدن به هم می‌زند. در نتیجه، بیمار همیشه دچار ضعف و بی‌حالی است. همچنین فرد مبتلا به این بیماری، کمبود سدیم و زیادی پتاسیم در خون دارد.

گریوز

در این بیماری، سیستم ایمنی بدن به غده تیروئید که در گردن قرار دارد، حمله‌ور می‌شود. در نتیجه این غده هورمون‌های بیش از حدی تولید خواهد کرد. غده تیروئید، متابولیسم بدن را کنترل می‌کند. اگر هورمون های این غده بیش از حد تولید شوند، منجر به افزایش ضربان قلب، عصبانیت زیاد در فرد، کاهش وزن و اختلال در دمای بدن و تعریق بیش از حد خواهند شد.

کم‌خونی شدید

در این بیماری، حمله سیستم ایمنی منجر به کمبود پروتئین در بدن فرد مبتلا می‌شود و او نمی‌تواند ویتامین B12 را به‌خوبی جذب کند. تنگی نفس، بی‌حالی، بی‌حسی در دست‌وپا و رنگ‌پریدگی از نشانه‌های این بیماری خود ایمنی هستند.

آیا لیزر موهای زائد بدن برای کسانی که بیماری خود ایمنی دارند، مناسب است؟

قبل از پاسخ به این سوال باید کمی درباره مکانیسم لیزر موهای زائد بدن با شما سخن بگوییم. دستگاه لیزر موهای زائد بدن، معمولا دو طول موج اصلی دارد. یکی از این طول‌موج‌ها، موهای زائد پوست‌های تیره را از بین می‌برد. طول موج دیگر، مخصوص از بین‌بردن موهای زائد پوست‌های روشن است. اشعه دستگاه لیزر به پوست بدن تابیده می‌شود و تبدیل به گرما خواهد شد. در نتیجه، فولیکول‌های مو را از بین می‌برد و برای مدت‌زمان زیادی از شر موهای زائد خلاص می‌شوید.

در ادامه این مقاله بررسی می‌کنیم که آیا لیزر موهای زائد برای بیماری های خود ایمنی مناسب است یا خیر؟

دیابت نوع 1 و لیزر موهای زائد بدن

مبتلایان به دیابت نوع یک، پوست حساسی دارند که در برابر اشعه لیزر به‌خوبی نمی‌تواند مقاومت کند و دچار سوختگی خواهد شد. از طرف دیگر، ترمیم سوختگی نیز برای این بیماران بسیار مشکل و زمان بر است.

پسوریازیس و لیز موهای زائد

در این بیماری، لیزر موهای زائد بستگی به‌شدت و درجه بیماری و ناحیه‌ای که لیزر انجام می‌شود، دارد. در کسانی که با نوع خفیف این بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کنند، با رعایت نکاتی و تحت‌نظر پزشکی مجرب می‌توان لیزر انجام داد. بهتر است در نواحی که این بیماری شیوع پیدا کرده است، لیزر انجام نگیرد.

آرتریت و لیزر موهای زائد بدن

در  این بیماری خود ایمنی مفاصل و ماهیچه‌هایی بدن ضعیف می‌شوند و پوست حساس خواهد شد، درنتیجه، بهتر است از انجام لیزر موهای زائد خودداری شود.

ام اس و لیزر موهای زائد بدن

هیچ شواهد علمی مبنی بر مضر بودن لیزر موهای زائد برای افرادی که مبتلا به ام اس هستند، وجود ندارد؛ در نتیجه، مبتلایان به این بیماری می‌توانند از لیزر استفاده کنند.

لوپوس و لیزر موهای زائد بدن

مبتلایان به این بیماری، پوستی حساس و شکننده پیدا می‌کنند و به همین دلیل، باید از لیزر موهای زائد  خودداری کنند تابه عوارض جانبی سخت آن دچار نشوند.

گریوز و لیزر موهای زائد بدن

مطالعات نشان داده‌اند که امواج لیزر، تاثیری بر غده تیروئید ندارند و پرکاری یا کم‌کاری این غده را تشدید نمی‌کنند. در نتیجه کسانی که مبتلا به این بیماری هستند، می‌توانند از خدمات لیزر موهای زائد استفاده کنند.

آدیسون و لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد در مبتلایان این بیماری، منجر به اثر هاپیرپیگمیشن یا تیرگی بیش از حد پوست می‌شود. همچنین ممکن است باعث زخم و تورم در پوست بیماران  آدیسون شود. این دسته از بیماران بهتر است از لیزر موهای زائد بدن خودداری کنند.

بیماری خود ایمنی

جمع‌بندی

در این مقاله بیماری خود ایمنی و انواع آن را شرح دادیم و مطالبی را درباره رابطه بیماری‌های خود ایمنی با لیزر موهای زائد بیان کردیم. در نظر داشته باشید که بهترین فرد برای کمک به شما، پزشک متخصص پوست است که می‌تواند مجوز انجام لیزر را به شما بدهد یا ندهد.

منابع: healthline، akclinics، healthline

وبلاگ ما

قبلی
بعدی