آیا انجام ورزش بعد از بوتاکس مانند شنا امکان پذیر است؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

اگر در فکر تزریق بوتاکس هستید، شاید در مورد ورزش بعد از تزریق سوالاتی داشته باشید. امروزه ورزش جزئی از زندگی روزمره است و با کمک آن می‌توانید تنش‌ها و دیگر شرایط زندگی شخصی‌تان را به حداقل برسانید. در این مطلب قصد داریم درباره ورزش بعد از بوتاکس اطلاعاتی را به اشتراک بگذاریم و به این سوال پاسخ ‌دهیم که چرا بعد از عمل Botox انجام ورزشی مانند شنا امکان‌پذیر نیست. برای این منظور باید درباره این روش و مکانیسم آن مطالبی را بیان کنیم.

آیا انجام ورزش بعد از بوتاکس مانند شنا امکان پذیر است؟

بوتاکس چیست؟

بوتاکس از باکتری بوتولینوم به دست می‌آید. این باکتری در خاک، جنگل، دریاچه، روده پستانداران و ماهی وجود دارد. به ‌طور کلی، این باکتری موجود در طبیعت بی‌خطر است. زمانی باکتری خطرساز می‌شود که تعداد زیادی از آن در بدن میزبان تکثیر شود.

وقتی تعداد این باکتری به تعدادی معینی رسید، سمی عصبی تولید می‌کند که بسیار قوی و کشنده است. این سم به ‌قدری خطرناک است که یک گرم آن چندین هزار تن از انسان‌ها را می‌کشد و چند کیلوگرم آن، نسل بشر را از روی زمین پاک می‌کند. از همین روست که برای ورزش بعد از بوتاکس باید نکات مهمی را رعایت کنید.

وقتی Botox در زمینه درمانی و زیبایی استفاده می‌شود، مقدار بسیار کمی از  سم عصبی بوتولینوم در آن به کار می‌رود که برای انسان بی‌خطر است. کارخانه‌های تولید بوتاکس، آن را به ‌صورت ماده تزریقی در می‌آورند که به درون ‌پوست انسان  وارد می‌شود و ماهیچه‌ها را هدف قرار می‌دهد.

Botox نام تجاری یکی از کارخانه‌های دارویی تولیدکننده این محصول است و چون در این زمینه پیش‌گام بوده است، بسیاری از مردم این نام را به‌ خاطر دارند. برای رسیدن به پاسخ این سوال که آیا ورزش بعد از بوتاکس امکان‌پذیر است، باید ابتدا مکانیسم این ماده را متوجه شویم.

بوتاکس چگونه عمل می‌کند؟

Botox یک سم عصبی است و سیستم اعصاب را مورد هدف قرار می‌دهد. در نتیجه، فرآیند پیام‌رسانی سیگنال عصبی ماهیچه‌ها را مختل می‌کند. به همین دلیل، ماهیچه‌ها به طور موقت فلج می‌شوند. عصب ماهیچه‌ها به مفاصل متصل است و وقتی که می‌خواهند منقبض شوند، باید سیستم عصبی ماده‌ای شیمیایی به نام استیل‌کولین آزاد ‌کند.

وقتی که  Botox تزریق می‌شود، سیستم عصبی ماهیچه‌ها نمی‌تواند چنین پیامی را صادر کند و مفاصل از مغز پیام انقباض را دریافت نمی‌کنند. به همین دلیل، ماهیچه‌ها منقبض نمی‌شوند و کشیده‌تر و سفت‌تر باقی می‌مانند. در نتیجه، بسیاری از آثار پیری صورت به طور  موقت از بین می‌روند. 

پزشک متبحر در کلینیک، بوتاکس را که حاوی بوتولینوم است را به طور مستقیم به سلول های عصبی ماهیچه تزریق می‌کند. بین 24 تا 72 ساعت زمان می‌برد تا این ماده تاثیر خود را نشان دهد. در برخی از موارد نادر تا پنج روز هم تاثیر کامل بوتاکس طول می‌کشد. در زمان حاملگی یا شیردادن نوزاد، از تزریق Botox باید خودداری کرد.

تا اینجا متوجه شدیم که Botox چیست و چگونه عمل می‌کند. قبل از پاسخ به این پرسش که “آیا ورزش بعد از بوتاکس امکان دارد”، به این مساله می‌پردازیم که Botox چه خدماتی را می‌تواند به ما ارائه کند.

موارد استفاده بوتاکس در عمل‌های زیبایی

کارکرد اولیه بوتاکس، کمک به بهبود و از بین­ بردن چین‌وچروک‌های صورت است. Botox را به پیشانی یا نزدیک چشم تزریق می‌کنند. بوتاکس قادر است به مدت 3 تا 12 ماه خط‌های زیر را در صورت ناپدید کند.

  • خطوط بین ابروها که به آنها خط‌های اخم نیز می‌گویند، در اثر تزریق بوتاکس از بین می‌روند.
  • خطوط گوشه چشم که به خط‌های پاکلاغی معروف هستند، با تزریق این ماده ناپدید می‌شوند.
  • چین‌وچروک‌های افقی در پیشانی
  • چین‌وچروک‌های گوشه لب

برخی‌ها از Botox برای از بین‌بردن حلقه‌های سیاه زیرچشم استفاده می‌کنند که مطالعات، تاثیر بوتاکس را برای این منظور نشان نداده‌اند. همچنین بعضی‌ها برای تقویت موی سر خود از Botox بهره می‌برند که باز هم مطالعات، کارایی این ماده بر موی انسان را تاکنون تایید نمی‌کنند.

چرا ورزش بعد از بوتاکس امکان‌پذیر نیست؟

در ادامه مطلب، دلایلی را برای انجام ندادن ورزش بعد از بوتاکس ارائه کرده و به ‌طور موردی، دو ورزش را بررسی می‌کنیم.

فشار بر ناحیه تزریق شده

پزشک بعد از تزریق Botox به شما یادآور می‌شود که حداقل تا چهار ساعت به ناحیه تزریق شده دست نزنید و فشاری به آن وارد نکنید. فشار موجب می‌شود بوتاکس از ناحیه تزریق شده حرکت کند و به مکان دیگری برود. همچنین به شما توصیه می‌شود به ناحیه تزریق شده دست نزید تا باعث التهاب و حساسیت در آن ناحیه ‌نشوید.

یکی از نتایج ورزش‌کردن، عرق کردن است. شما مجبور هستید در انجام ورزش، صورت خود را از عرق پاک کنید و در نتیجه موجب افزایش فشار به ناحیه تزریق شده می‌شوید. از طرفی دیگر، اکثر افراد بعد از ورزش به حمام می‌روند و دوش می‌گیرند که عمل شستشو فشار مضاعفی به ناحیه Botox شده وارد می‌کند.

در برخی از ورزش‌ها مانند دوچرخه‌سواری، سر و گردن بسیار درگیر هستند و فعالیت زیادی انجام می‌دهند. این فعالیت موجب افزایش فشار بر صورت و ناحیه تزریق شده می‌شود؛ بنابراین بهتر است ورزش بعد از بوتاکس را تا چند روز به تعویق بیندازید.

افزایش جریان خون

ورزش‌های سخت موجب می‌شوند قلب شما به ‌سرعت پمپاژ کند. این عمل برای رگ‌های عروقی شما مثبت است. اما برای ناحیه بوتاکس شده که دارای باکتری بوتولینوم است، خطر دارد. وقتی که سرعت جریان خون در رگ‌های شما زیاد شود، احتمال دارد Botox از ناحیه تزریق شده به دیگر نقاط انتشار پیدا کند.

در نتیجه، ماهیچه‌های دیگر را نیز به طور موقت فلج می‌کند و باعث تورم و برآمدگی در صورت می‌شود. ورزش بعد از بوتاکس ممکن است موجب التهاب در ناحیه تزریق شده نیز شود. کبودی صورت نیز یکی از عوارض ورزش‌کردن بعد از تزریق بوتاکس است.

حرکت زیاد سر

یکی از مواردی که بعد از عمل Botox به شما توصیه می‌شود، استراحت و عدم حرکت زیاد سر است. اگر سر خود را زیاد تکان بدهید، ممکن است Botox به نواحی دیگر نیز سرایت کند. حرکت Botox همان طور که ذکر شد، موجب فلج موقتی دیگر ماهیچه‌هایی می‌شود که در صورت قرار دارند.

در خیلی از ورزش‌ها، تکان‌دادن سر امری عادی و جزئی از حرکات آن ورزش است. در نتیجه، علاوه بر حرکت بوتاکس تزریق شده، موجب کشش در صورت می‌شود که نتایج بوتاکس را  ضایع می‌کند. 

دویدن بعد از بوتاکس

ممکن است شما دوست نداشته باشید ورزش بعد از Botox را از دست بدهید یا گمان می‌کنید که دویدن خطری برای شما ندارد. در اثر دویدن علاوه بر افزایش سرعت جریان خون، سر نیز بسیار درگیر می‌شود. در نتیجه، به‌احتمال زیاد بوتاکس حرکت می‌کند.

اگر بعد از دویدن، عدم تقارن در ابروهای­تان مشاهده کردید یا دچار فلج موقتی اجزای صورت خود شدید، به پزشک مراجعه کنید.

شنا بعد از بوتاکس

شنا بعد از بوتاکس را به کل فراموش کنید. در شنا، تمام عضلات بدن درگیر هستند و فشار زیادی به سر و صورت وارد می‌شود. در شنا، شما مجبور هستید هرچند مدت یک‌بار صورت خود را لمس کنید. علاوه بر این، صورت شما در اثر حرکت و همچنین برخورد با آب، فشار زیادی را متحمل می‌شود.

اگر ورزش بعد از بوتاکس شنا باشد، کبودی، فلج موقتی و دیگر عوارض جانبی این ماده به‌ سرعت در ظاهر شما نمایان می‌شوند.

ورزش بعد از بوتاکس

جمع‌بندی

ورزش بعد از بوتاکس به‌ هیچ‌ عنوان توصیه نمی‌شود. ورزش سرعت جریان خون را بالا می‌برد و موجب می‌شود بوتاکس تزریق شده به دیگر نقاط صورت سرایت کند. از طرف دیگر، ورزش موجب افزایش فشار بر سر و صورت  می‌شود. برای اینکه از نتیجه عمل Botox خود راضی باشید، 48 ساعت بعد از بوتاکس ورزش نکنید.

وبلاگ ما

قبلی
بعدی