لیزر موهای زائد

در این مقاله مطالعه می کنید:

لیزر موهای زائد یکی از محبوب ترین روش های رفع دائمی موهای زائد بدن است که در آن با استفاده از یک پرتو نور متمرکز (لیزر) می توان موهای زائد را از بین برد. لیزر نوری را منتشر می کند که به وسیله ی رنگدانه موجود در مو (ملانین) جذب می شود. انرژی نور به گرما تبدیل می شود و به فولیکول مو که باعث رشد مو می شود، آسیب می رساند. با این کار رشد مو به تدریج کم شده و یا کند می شود. اگر چه درمان موهای زائد با لیزر رشد موها را برای مدتی طولانی به تاخیر می اندازد، اما معمولا منجر به حذف دائمی مو نمی شود. برای بهره مندی حداکثری از این روش باید به دستورات پزشک عمل کرده و جلسات درمان را منظم و طبق توصیه دکتر انجام دهید. برای آشنایی با روش لیزر موهای زائد تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

روش لیزر مو

لیزر موهای زائد چگونه عمل می کند؟

ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که لیزر با موهای زائد چه می کند؟ کار تمام دستگاه های لیزر موهای زائد آسیب زدن به سلول های ریشه و پاپیلای پوستی فولیکول مو از طریق هدف قرار دادن ملانین است. ملانین طول موج های بین ۶۰۰ تا ۱۱۰۰ نانومتر را جذب می کند که باعث تخریب فولیکول مو می شود. این دستگاه ها دارای سه مکانیسم اصلی عملکرد هستند: تخریب فوتوترمال، آسیب فتومکانیکی و فرآیند فتوشیمیایی.

تخریب فوتوترمال فولیکول های مو اصلی ترین مکانیزم از بین بردن مو است. ملانین (کروموفور موجود در ساقه مو)، انرژی نور را جذب می کند و آن را به گرما تبدیل کرده و این گرما را به سلول های غیر رنگدانه ای ریشه منتقل می کند. انتقال گرما از کروموفور به هدف (سلوا های غیر رنگدانه ای ریشه) برای اثربخشی درمان ضروری است. اخیرا نشان داده شده است که فاز آناژن دقیقا همانند فاز کاتاژن و تلوژن به لیزر و پالس های نوری حساس است. به همین دلیل، هدف قرار دادن فولیکول های مو در یک دوره رشد خاص، اهمیتی ندارد. بر این اساس است که فاصله بین جلسات لیزر مو را تنظیم می کنند.

لیزر موهای زائد چگونه عمل می کند؟

فواید لیزر موهای زائد

لیزر مو برای از بین بردن موهای زائد صورت، چانه، پشت، ساعد و بازو ها، زیر بغل، خط بیکینی، ساق پاها و سایر مناطق بدن موثر است. اگرچه جواب دهی این روش در تمام این نواحی یکسان نیست و نسبت به بدن هر شخص، برخی نواحی صورت یا بدن نتیجه بهتری از درمان با لیزر می گیرند.

از مزایای لیزر موهای زائد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بدترین حالت برای لیزر موهای زائد این است که تضاد رنگ پوست و موی فرد کم باشد. با این حال، با پیشرفت فن آوری لیزر و پیشرفته تر شدن دستگاه ها امروزه برای این افراد نیز می توان از این نوع درمان استفاده کرد. لیزر موهای زائد برای موهایی که نور را به خوبی جذب نمی کنند مانند موهای خاکستری، قرمز، بور و سفید رنگ تاثیر کمتری دارد. البته علم همچنان در پی ارتقا دستگاه های لیزر مو با تاثیر گذاری بهتر بر موهای کم رنگ تر است.

فواید لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد چگونه انجام می شود؟

یک روز قبل از انجام لیزر موهای بدن، موهای ناحیه ای که قرار است تحت درمان با  قرار بگیرد، شیو می شود. در صورت تمایل فرد، حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از لیزر درمانی داروی بی حسی موضعی به ناحیه مذکور مالیده می شود تا سوزش کم پالس های لیزر را حس نکند. اپراتور تنظیمات دستگاه لیزر را بسته به اینکه فرد در جلسه چندم درمان باشد و همچنین با توجه به رنگ پوست و مو، ضخامت مو و ناحیه مورد درمان تنظیم می کند. فرد و اپراتور هر دو از عینک های مخصوص محافظ چشم استفاده می کنند. بسته به اینکه دستگاه لیزر موهای زائد از کدام نوع باشد، در صورت نیاز از ژل مخصوص بر روی پوست فرد استفاده می شود.

در مرحله بعدی، اگر جلسه اول درمان فرد باشد، اپراتور یک پالس آزمایشی را روی یک ناحیه کوچک امتحان می کند و آن ناحیه را برای چند دقیقه مورد بررسی قرار می دهد تا مطمئن شود بدن فرد واکنش بدی نشان نمی دهد. سپس درمان موهای زائد با لیزر شروع می شود و کل ناحیه با دقت در معرض پرتوهای لیزر قرار می گیرد. پس از پایان کار، از پماد زینک اکساید روی نواحی لیزر شده استفاده می شود تا التهاب پوست بهبود پیدا کند.

لیزر موهای زائد چگونه انجام می شود

جنتل مکس پرو کندلا، بهترین دستگاه لیزر موهای زائد

دستگاه لیزر جنتل مکس پرو GentleMax Pro دارای دو پلتفرم است که توسط یکی از پیشروان صنعت یعنی Syneron Candela ساخته شده است. لیزر جنتل مکس از لیزر الکساندرایت ۷۵۵ نانومتری و لیزر  Nd: YAG ۱۰۴۶ نانومتری استفاده می کند و طیف گسترده ای از گزینه های درمانی را پوشش می دهد. یکی از ویژگی های فوق العاده این دستگاه قابل تنظیم بودن عرض پالس (Pulse Duration) و میزان انرژی (Fluence) است که باعث می شود برای از بین بردن هر نوع مو با هر ضخامت و همچنین با هر رنگ پوستی مورد استفاده قرار بگیرد. این به این معناست که هم پوست های روشن و هم پوست های تیره می توانند از این دستگاه استفاده کنند. لیزر جنتل مکس پرو، بسیار پر سرعت و ایمن بوده و همواره توانسته است رضایت و راحتی بیمار را جلب کند.

دستگاه لیزر جنتل مکس پرو

تاثیر رنگ مو و پوست بر تاثیر لیزر موهای زائد

رنگ مو و نوع پوست در موفقیت آمیز بودن نتایج لیزر موهای زائد تاثیر بسزایی دارد.  مهم ترین مسئله این است که رنگدانه های مو (و نه رنگدانه های پوست) باید نور را جذب کنند. لیزر باید ضمن جلوگیری از آسیب به پوست، فقط به فولیکول مو آسیب برساند. بنابراین، وجود تضاد بین رنگ مو و رنگ پوست (رنگ پوست روشن و موهای تیره) می تواند بهترین نتیجه را داشته باشد.

بهترین کاندیدای لیزر مو

تاثیر رنگ مو و پوست بر تاثیر لیزر موهای زائد

جنس مو نیز می تواند بر نتیجه لیزر موهای زائد موهای زائد بدن تاثیر گذار باشد. لیزر موهای ضخیم غالبا نتیجه بهتری دارد. چرا که لیزر می تواند به راحتی ملانین موجود در مو را هدف گرفته و فولیکول را از بین ببرد.

لیزر موهای نازک و کرکی معمولا نتیجه ی مطلوبی ندارد، با این حال تکنیک هایی وجود دارند که ممکن است با به کارگیری آنها در کنار لیزر بتوان موهای زائد نازک را نیز از بین برد.

لیزر‌ موهای زائد بدن بر اساس نوع مو

لیزر موهای زائد در ناحیه ای که پوست اسکار (جای زخم)  دارد

یکی از سوالات شایع مراجعه کنندگان این است که لیزر موهای زائد روی زخم به پوست آسیب می رساند؟ خوشبختانه استفاده از لیزر بر روی زخم بی خطر است. اما نکته مهم این است که فرد باید صبر کنند تا زخم به طور کامل التیام پیدا کند. حتی اگر زخم جزئی باشد و یا فقط مقدار کمی از آن باز باشد، لیزر نباید انجام شود وتا التیام کامل زخم و بهبودی پوست باید صبر کرد.

 برای اطمینان از اینکه پوست دارای اسکار مشکلی با لیزر نداشته باشد، اپراتور یک آزمایش نقطه ای با یک پرتو لیزر کم انرژی بر روی اسکار انجام می دهد تا مطمئن شود پوستی که اسکار دارد هیچ واکنش منفی ای نشان نمی دهد. اگر مشکلی پیش نیامد، اپراتور می تواند کار خود را شروع کند. بنابر شرایط اسکار و پوست فرد می توان از سَریِ کوچک دستگاه استفاده کرد و یا اگر اسکار به رنگ پوست نباشد، ممکن است دستگاه لیزر عوض شود. همچنین اگر بافت اسکار به لیزر حساس باشد، می توان از دستگاه خنک کننده استفاده کرد.

عوارض لیزر موهای زائد

به طور کلی روش لیزر موهای زائد روشی ایمن و بی  خطر است و عوارض خاصی ایجاد نمی کند. اما در برخی موارد، عوارض جانبی زیر می تواند اتفاق بیفتد:

  • تورم خفیف در اطراف فولیکول های مو
  • تیره شدن پوست
  • قرمزی خفیف پوست
  • تحریک موقتی پوست که ممکن است منجر به بروز تاول، پوسته پوسته شدن، ایجاد زخم یا سایر تغییرات در بافت پوست شود.

این عوارض موقتی هستند و اغلب نیازی نیست به پزشک مراجعه شود و ظرف چند روز بر طرف می شوند. عوارض لیزر موها زائد در افراد با پوست تیره بیشتر احتمال دارد بروز کنند. برای این افراد برای جلوگیری از آسیب پوست، باید از لیزر با شدت کمتری استفاده شود. اگر فردی با استفاده از نور خورشید، سولاریم و یا با اسپری پوست خود را برنزه کرده باشد، بهتر است صبر کند تا رنگ پوست به حالت نرمال برگردد. چرا که رنگدانه های موجود در پوست باعث جذب نور لیزر در پوست و کاهش اثربخشی درمان می شوند.

عوارض لیزر موهای زائد

ماندگاری لیزر موهای زائد بدن چقدر است؟

ماندگاری لیزر موهای زائد بسته به جنس مو و پوست و ناحیه تحت درمان متفاوت است. هنگامی که فولیکول مو از بین برود، می توان گفت که نتایج لیزر موهای زائد دائمی خواهد بود. اگر فولیکول مو فقط دچار آسیب شود، موها دوباره رشد خواهند کرد و چرخه ی رشد مو در هر فردی متفاوت است. در برخی از افراد رشد مو بسیار سریع تر از دیگران است. همچنین در فرایند رشد مو، نوعی از موها در فاز خواب قرار دارند و رشد آنها بسیار کندتر از دیگر موهایی است که در فازهای دیگر رشد قرار دارند. معمولا پس از اتمام دوره ی لیزر درمانی شاید نیازی نباشد که تا مدت ها دوباره موهای خود را لیزر کنید، ولی در صورت رشد مجدد موها می توانید چند جلسه کوتاه لیزر درمانی انجام دهید. نکته اصلی این است که تا زمانی که هورمون ها در بدن وجود دارند، باعث تقویت فولیکول می گردند. به همین دلیل روش لیزر موهای زائد یک روش صد در صد دائمی نیست اما نسبت به روش های دیگر رفع موهای زائد ماندگاری بسیار بالاتری دارد.

ماندگاری لیزر موهای زائد

قیمت لیزر موهای زائد

ابعاد ناحیه مورد درمان و نوع لیزری که استفاده می شود در هزینه لیزر موهای زائد تاثیر دارد. به طور معمول، مناطق کوچک تر مانند صورت و ناحیه بیکینی، کمترین هزینه را دارند و مناطق بزرگ تر مانند پاها و پشت بیشترین هزینه را شامل می شوند. همچنین، محل کلینیک لیزر نیز در هزینه درمان با لیزر تاثیر گذار است.

وبلاگ ما

قبلی
بعدی