عوارض کاشت ابرو – هر آنچه باید درباره عوارض کاشت ابرو بدانید

در این مقاله مطالعه می کنید:

عوارض کاشت ابرو ـ هر آنچه باید درباره عوارض کاشت ابرو بدانید
عوارض کاشت ابرو ـ هر آنچه باید درباره عوارض کاشت ابرو بدانید

همه ما، چه زن و چه مرد، دغدغه داشتن یک صورت زیبا را داریم. ابروها نقش مهمی در زیبایی صورت دارند. ابروهای ریخته یا نازک شده، از جمله مشکلاتی هستند که امروزه بسیاری از ما با آن درگیر هستیم. با توجه به نیاز روزافزون جامعه برای رفع نقص‌های ابرو، روش‌های مختلفی ابداع شده که بهترین آنها کاشت ابرو است. با استفاده از این تکنیک می‌توان ابروهایی طبیعی، پرپشت و با فرم دلخواه داشت. با این همه، این روش هم، مانند بسیاری از تکنیک‌های زیباسازی، عوارض کوتاه‌مدت و گاه بلندمدتی دارد. در این مقاله، درباره کاشت ابرو، عوارض کاشت ابرو و به ‌طور کلی هر آن‌چه باید درباره آن بدانید، صحبت کرده‌ایم.  

کاشت ابرو چیست؟

کاشت ابرو (eyebrow transplant) نوعی عمل زیبایی است. در این عمل، گرافت‌های مو از نواحی مانند پشت سر یا پشت گوش برداشته و به ناحیه ابرو منتقل می‌شوند. موهای جدید از این گرافت‌ها رشد می‌کنند و ظاهری پرپشت‌تر به ابرو می‌دهند.

این کار باید حتماً توسط یک پزشک متخصص پوست و مو و کادر باتجربه همراه او انجام شود. پزشک متخصص نه فقط مو که فولیکول‌های مو را برمی‌دارد و در ناحیه ابروها می‌نشاند.

بیشتر بخوانید: مراقبت های بعد از کاشت ابرو

روش‌های کاشت ابرو

عوارض کاشت ابرو تا حدود زیادی به تکنیک به‌کار برده شده برای آن بستگی دارند. برای همین، ابتدا به ‌صورت مختصر این روش‌ها را بررسی خواهیم کرد.

1.      روش FUT

تکنیک‌های مختلفی برای کاشت ابرو ابداع شده است. یکی از تکنیک‌های قدیمی‌تر، روش کاشت نواری ابرو یا FUT (Follicular Unit Transplantation) نام دارد. در این روش، یک برش نواری در ناحیه دهنده یا بانک مو ایجاد  و سپس گرافت‌های مو برداشته می‌شوند. بعد از برداشت موها، این قسمت با بخیه ترمیم خواهد شد. سپس، گرافت‌های برداشته‌شده با استفاده از نیدل‌های مخصوص و کاملاً استریل در ناحیه گیرنده (ناحیه ابرو) کاشته می‌شوند. از جمله عوارض کاشت ابرو با این روش، می‌توان به احتمال خونریزی بیش از حد، زخم شدن دو ناحیه دهنده و گیرنده و جای بخیه اشاره کرد. امروزه، با وجود ابداع روش‌های کمتر تهاجمی‌تر، این روش همچنان در برخی کلینیک‌های پزشکی زیبایی به‌کار برده می‌شود.

2.      روش FUE

یکی از جدیدترین و محبوب‌ترین روش‌های کاشت مو، استخراج واحدهای فولیکولی یا FUE (Follicular Unit Extraction) نام دارد. این روش، نسبت به روش‌های قدیمی‌تر، کم‌تر تهاجمی در نظر گرفته می‌شود. در این تکنیک، در هر انتقال، یک فولیکول مو از بانک مو که معمولاً پشت سر است، برداشته می‌شود. سپس با زاویه درست در محل موردنظر در ناحیه ابرو کاشته خواهد شد.

در روش FUE، فقط فولیکول‌ها استخراج می‌شوند و در ناحیه مورد نظر با استفاده از نیدل‌های مخصوص و کاملاً استریل کاشته خواهند شد. به ‌همین دلیل، نیازی به بخیه نیست. به‌واسطه دقت زیادی که باید برای استخراج تک تک فولیکول‌های مو انجام شود، این روش، زمان‌برتر و گران‌تر است؛ اما به نقاهت خاصی نیاز ندارد.

در هر دو این روش‌ها، موهای اولیه بعد از مدتی می‌ریزند و فولیکول‌ها موی جدید می‌سازند. بسته به سیستم بدنی فرد، حدود یک سال طول می‌کشد تا فولیکول‌ها به اصطلاح تثبیت شوند و عملکردی مشابه فولیکول‌های قدیمی‌تر ابرو داشته باشند. 

عوارض کاشت ابرو

عوارض این عمل زیبایی، به دو دسته کوتاه‌مدت و بلندمدت تقسیم می‌شوند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

1.      عوارض کوتاه مدت

بیشترین عوارض کاشت ابرو بعد از انجام این عمل توسط پزشک متخصص، قرمز شدن یا کبودی و همچنین خارش ناحیه کاشت است. احتمال دارد برخی افراد، تورم یا التهاب و احساس درد در این ناحیه را نیز تجربه می‌کنند. اگر عمل کاشت از نوع FUT باشد، بیمار باید انتظار زخم‌شدگی و جای بخیه در هر دو ناحیه دهنده و گیرنده را نیز داشته باشد. در روش FUE، عوارض اولیه کاشت ابرو ظرف مدت چند روز به‌طور کامل از بین می‌روند. در روزهای بعد از کاشت، ممکن است بیمار پوسته شدن و ریزش پوست در ناحیه کاشت را نیز تجربه کند.

نکات مهم

یکی از نکات بسیار مهم در هر دو عمل، استفاده از ابزارهای مناسب و کاملاً استریل برای استخراج و کاشت موها است. همچنین، محیط انجام عمل باید کاملاً استریل و عاری از هرگونه آلودگی احتمالی باشد. قبل از شروع کار، پزشک و کادر عمل باید دست‌های خود را کاملاً بشورند. سپس با دستکش، روپوش و کاور صورت استریل وارد محیط عمل شوند. چنان‌چه این موارد به‌خوبی رعایت نشوند، احتمال آلودگی، عفونت و زخم شدن دو ناحیه دهنده و گیرنده بسیار زیاد خواهد بود. حتی بعد از بهبود، جای زخم در ناحیه ابرو ممکن است ماندگار و قابل رؤیت باشد.

برخی عوارض کوتاه مدت ممکن است در نتیجه عدم رعایت مواظبت‌های بعد از عمل توسط مراجعه‌کننده ایجاد شوند. توجه به دستورالعمل‌های دوره نقاهت، تعویض مرتب پانسمان و تمیز نگه داشتن ناحیه کاشت، در کاهش عوارض کاشت ابرو اثر بسیار زیادی دارد.  

2.      عوارض بلند مدت

در زمان کاشت، توجه به زاویه کاشت و جهت رشد موهای ابرو بسیار مهم است. اگر دقت کرده باشید، جهت رشد موها در هر قسمت از ابرو متفاوت است. همچنین، برخلاف موهای سر که هر فولیکول ممکن است از یک تا چهار تار مو داشته باشد، فولیکول‌های ابرو فقط دارای یک تار مو هستند. به‌ همین علت، انتخاب ناحیه دهنده یا بانک مو اهمیت بسیار زیادی دارد.

فولیکول‌ها باید از ناحیه‌ای انتخاب شوند که تارهای موی آن ناحیه، چه از نظر ضخامت، چه از نظر رنگ و چه از نظر نحوه رشد، بیشترین شباهت را با موهای ابرو داشته باشند. عدم توجه پزشک به این مساله می‌تواند باعث رشد نامتقارن ابروها، احتمال فر خوردن موهای کاشته‌شده و خواب نادرست تارهای مو در نواحی مختلف ابرو شود.

کلینیک گیتا عوارض کاشت ابرو
کلینیک گیتا عوارض کاشت ابرو

اهمیت تغذیه و سبک زندگی سالم در جلوگیری از ریزش موهای ابرو

برخی فولیکول‌های کاشته‌شده ممکن است به دلایل مختلف، تار موی جدید تولید نکنند. وضعیت سیستم بدنی و سبک زندگی و تغذیه فرد، در این مساله اهمیت زیادی دارد. چه موهای ابرو و چه موهای سر، در صورتی دچار ریزش نخواهند شد که تعادل هورمون‌ها در بدن فرد به‌ هم نریزد و موها در معرض آسیب‌های فیزیکی و شیمیایی قرار نگیرند. به بیان ساده‌تر، تغذیه نادرست یا سوء‌تغذیه، کم‌تحرکی و بی‌تحرکی، استرس و فشارهای عصبی در سلامت فولیکول‌های مو نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. استفاده زیاد از شامپو و مواد شوینده یا اصلاح نادرست و بی‌رویه موهای ابرو نیز باعث ریزش آنها و از بین رفتن فولیکول‌های مو می‌شوند.

یک پزشک متخصص، با مشاوره، معاینه و آزمایش‌های قبل از عمل، نکات بعد از عمل و عوارض کاشت مو را برای مراجعه‌کننده توضیح می‌دهد. همچنین، مشکل‌های احتمالی را پیدا و راه‌کار درست را به بیمار معرفی می‌کند.

جمع‌بندی

کاشت ابرو، نیازمند مهارت و تخصص است. این عمل باید حتماً توسط یک پزشک متخصص پوست و مو یا جراح پلاستیک انجام شود. امروزه، با روش‌های جدید، عوارض کاشت ابرو بسیار کمتر هستند و مراجعه‌کننده به دوره نقاهت خاصی نیازی ندارد. با این همه، اگر این کار در مراکز غیراستاندارد و نامعتبر انجام شود، احتمال عوارضی چون عفونت، خونریزی شدید، آسیب‌دیدگی عصب‌ها، جای زخم ماندگار و تورم و التهاب شدید وجود دارد.

چنان‌چه پزشک و کادر عمل تجربه و دانش کافی برای این کار نداشته باشند، اشتباه در برداشت فولیکول‌های مو یا انتخاب زاویه کاشت، اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. در این حالت، فرم ابروها به هم می‌ریزد و امکان از بین رفتن فولکیول‌های کاشته‌شده یا عدم رشد موهای جدید بسیار زیاد است.

منابع: fornewz، aestheticscalp، اینتساگرام کلینیک گیتا، natural

وبلاگ ما

قبلی
بعدی