از بین بردن موهای زائد برای همیشه

در این مقاله مطالعه می کنید:

شاید ناخوشایندترین مسئله برای بانوان، وجود موهای زائد باشد که تاثیر بسزایی روی ظاهر و زیبایی می‌گذارد. به غیر از موی سر، ابرو و مژه‌ها، موهایی که در قسمت‌های مختلف بدن رشد می‌کنند، به عنوان موهای زائد شناخته می‌شوند. در نتیجه، باید برای رفع آنها اقدام کرد. این موضوع تنها برای بانوان نیست و حتی آقایان نیز لازم دارند که برای رفع موهای برخی از نواحی بدن خود اقدام کنند. بنابراین می‌توان گفت از بین بردن موهای زائد برای همیشه آرزوی همه افراد است. البته به لطف تکنولوژی پیشرفته، رهایی از شر موهای زائد دیگر یک آرزو نیست. در این مقاله، تعدادی از روش‌های رفع موهای زائد معرفی شده‌اند.

از بین بردن موهای زائد برای همیشه

علل پرمویی و رشد موهای زائد

قبل از پرداختن به روش‌های از بین بردن موهای زائد برای همیشه، بهتر است ابتدا دلایل پرمویی و رشد موهای زائد را مختصراً بررسی کنیم. آن دسته از موهای تیره و ضخیمی که با ایجاد ظاهری نامطلوب برای بیشتر افراد ناخوشایند هستند، موهای زائد شناخته می‌شوند. این موها بیشتر در نواحی کمر، باسن، گلو، کشاله ران، قفسه سینه، صورت، روی گوش، اطراف ناف و در سایر نواحی مختلف بدن رشد می‌کنند. به همین علت، رفع موهای زائد به یکی از دغدغه‌های مهم برای افراد تبدیل شده است. البته برخی افراد بنا به شرایط ژنتیکی و هورمونی دچار پرمویی می‌شوند که این‌ دلایل به قرار زیر هستند:

  • اختلال در غدد فوق کلیوی و افزایش سطح هورمون مردانه در زنان
  • رشد موهای ضخیم با سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • دچار شدن به هیرسوتیسم (hairsutism)
  • ابتلا به چاقی یا مصرف برخی داروهای خاص مثل کورتون‌ها، هورمون‌ها و قرص‌های ضد بارداری

روش‌های از بین بردن موهای زائد برای همیشه

حالا سوال اینجا است که برای رفع موهای ناخواسته و زائد چه روش‌های درمانی وجود دارد؟. در ادامه به رایج‌ترین روش‌ها اشاره شده است.

رفع موهای زائد با الکترولیز

الکترولیز یکی از روش‌های از بین بردن موهای زائد برای همیشه است. در طی این روش، جریان برق کنترل‌شده و مختصری از طریق یک سوزن به فولیکول مو وارد می‌شود. طی این فرآیند، موی زائد از بدن جدا می‌گردد. از روش الکترولیز برای حذف موهای زائد نواحی مختلف بدن استفاده می‌کنند. یکی از مزایای استفاده از این روش، کم هزینه بودن آن نسبت به سایر روش‌های رفع موهای زائد است. یکی از معایب روش الکترولیز وقت‌گیر بودن آن می‌باشد. ضمن اینکه احتمال اثر بخشی آن در هر جلسه بین 15 تا 50 درصد برآورد می‌شود. لازم به ذکر است که احتمالاً الکترولیز عوارضی همچون زخم‌های بزرگ و مقاومت به درمان را به همراه داشته باشد.

رفع موهای زائد با لیزر خانگی (IPL)

(IPL) کوتاه شده عبارت (Intense Pulsed Light) به معنی نور شدید پالسی است. در این روش در واقع به جای لیزر از پرتوهای نوری قدرتمند استفاده می‌شود. دستگاه‌های آی.پی.ال خانگی اندازه‌‌ای در حد ماشین اصلاح دارند و قابل حمل هستند. البته دستگاه‌های قدرتمندتری نیز وجود دارند که در کلینیک‌ها و مطب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. عملکرد دستگاه آی.پی.ال مشابه با لیزر است و به همین جهت به آن لیزر خانگی گفته می‌شود. پرتوهای نوری که از این دستگاه ساطع می‌شوند، توسط رنگدانه‌های پوست جذب و با گرم کردن فولیکول مو به آن آسیب می‌زنند. به این ترتیب، آنها به از بین بردن موهای زائد برای همیشه کمک می‌کنند.

مزایای استفاده از دستگاه (IPL)

یکی از مزایای استفاده از دستگاه آی‌.پی.ال این است که برای استفاده از آن نیازی به مراجعه به کلینیک نیست. افراد می‌توانند با خرید یک دستگاه مناسب، درمان را در منزل انجام دهند. یکی دیگر از مزایای استفاده از این روش، وجود احساس درد و ناراحتی کمتر نسبت به الکترولیز و لیزر است. این روش همچنین نسبت به روش‌های دیگر لیزر، هزینه کمتری دارد.

معایب استفاده از دستگاه (IPL)

البته استفاده از روش آی.پی.ال برای از بین بردن موهای زائد، معایبی را نیز به همراه دارد. در این روش، تقریباً موهای زائد کمتری از بین می‌روند. همچنین در این روش احتمال آسیب به پوست نیز وجود دارد. چرا که پرتوهای نوری، برخلاف لیزر، متمرکز نیستند و حالت انتشاری دارند. این پرتوها روی موهای ضخیم‌تر و تیره‌تر دارای تاثیر بهتری هستند. اما استفاده از این روش برای از بین بردن موهای زائد پوست‌های تیره، بی‌فایده است و احتمال آسیب زدن به پوست را نیز افزایش می‌دهد. بنابراین افرادی که پوست تیره دارند، می‌بایست برای رفع موهای زائد خود از لیزر استفاده کنند.

استفاده از لیزر خانگی هم مثل سایر روش‌ها، از بین بردن موهای زائد را برای همیشه به دنبال ندارد. افراد باید هر 8 ماه یکبار فرآیند رفع موهای زائد را تکرار کنند.

لیزر، پایدارترین روش برای حذف موهای زائد برای همیشه

لیزر، پایدارترین روش برای حذف موهای زائد برای همیشه

برای افرادی که به فکر از بین بردن موهای زائد برای همیشه هستند، انتخاب لیزر می‌تواند بهترین و عاقلانه‌ترین روش باشد. با استفاده از تکنولوژی لیزر، فولیکول مو به طور کامل از بین می‌رود و امکان رشد موی زائد در آن ناحیه از بین خواهد رفت. نکته قابل توجه این است که برای رفع موهای زائد برای همیشه، فرآیند لیزر می‌بایست در طی چند ماه و چند مرحله انجام شود.

مهم‌ترین شرط از بین بردن موهای زائد با استفاده از تکنولوژی لیزر، شرکت در کلیه جلسات لیزر درمانی است. کلینیک زیبایی گیتا، با داشتن کادری مجرب و پزشکان حاذق در زمینه پوست‌ومو، امن‌ترین مکان برای مراجعه و دریافت جلسات لیزر به شمار می‌رود. این کلینیک از ابتدا تا انتهای مسیر به همراه مراجعه‌کنندگان خود است و بهترین شرایط را برای یک نتیجه عالی برای آنها فراهم می‌کند.

چرا تکنولوژی لیزر بهترین روش برای حذف موهای زائد است؟

استفاده از تکنولوژی لیزر برای از بین بردن موهای زائد برای همیشه، مزایای بسیار زیادی به دنبال دارد. معمولاً طی 2 هفته پس از اولین جلسه لیزر، نتیجه از بین رفتن موهای زائد مشخص می‌شود. ممکن است در فاصله 1.5 الی 2 ماه، موها مجدداً شروع به رشد کنند. پس از رشد حدود 40 تا 50 درصد موهای قبلی که لیزر شده‌اند، زمان مناسب برای انجام جلسات بعدی لیزر و از بین بردن باقی موهای زائد آغاز می‌شود. بیمار پس از 4 الی 7 جلسه لیزر به نتایج مطلوب می‌رسد.

موهای لیزر شده بین یک روز تا 2 هفته پس از لیزر شروع به ریزش می‌کنند و مراجعه‌کننده احساس لطافت و نرمی پوست را تجربه خواهد کرد. نکته قابل توجه این است که امکان حذف همه موهای زائد به صورت دائمی پس از لیزر وجود ندارد. ممکن است حتی بعد از لیزر نیز موی زائد همچنان مجدداً رشد کند. اما این رشد به صورت خیلی کم، نازک و کرکی انجام می‌گیرد. به طور کلی، روشی همچون لیزر، یکی از موثرترین و دائمی‌ترین روش‌ها برای حذف حدود 90 درصد از موهای زائد است.

جمع‌بندی

برای از بین بردن موهای زائد برای همیشه روش‌های بسیار زیادی اعم از الکترولیز و لیزر خانگی با دستگاه آی.پی‌.ال وجود دارد. ولی به نظر می‌رسد که استفاده از سیستم‌های پیشرفته لیزر برای اینکار نتیجه‌بخش‌تر، بهتر و عاقلانه‌تر است. البته مراجعه به یک کلینیک زیبایی معتبر و باتجربه مثل کلینیک زیبایی گیتا، می‌تواند بهترین خدمات را در حوزه پوست و مو به همراه داشته باشد. در این کلینیک پوست ‌و مو، افراد با دریافت مشاوره‌های لازم و ابتدایی، بهترین روش را برای حذف موهای زائد دریافت می‌کنند.

منابع: aad، harpersbazaar

وبلاگ ما

قبلی
بعدی