بررسی عمل تزریق چربی به باسن – مزایا معایب و خطرات

در این مقاله مطالعه می کنید:

زیباترین شکل اندامی برای خانم‌ها، اندام ساعت شنی است. خانم‌هایی که دارای اندام ساعت شنی هستند، بالاتنه و پائین‌تنه برجسته‌ اما شکم و پهلوی صاف و کمر باریک دارند. برخی به‌ صورت ذاتی از این زیبایی اندام برخوردار هستند. اما برای برخی دیگر، رسیدن به چنین اندامی، در درجه اول با ورزش و در درجه دوم با عمل‌های زیبایی  ممکن می‌شود. البته افزایش سن، چاقی و لاغری‌های ناگهانی، زندگی ماشینی، بی‌تحرکی و … نیز می‌توانند زیبایی پائین‌تنه را در خانم‌ها به مخاطره اندازند. یک راهکار برای برگرداندن حجم و از بین بردن افتادگی در این نواحی، تزریق کردن چربی است. در این مقاله، به‌صورت اختصاصی عمل تزریق چربی به باسن همچنین مزایا، معایب و خطرات آن را بررسی کرده‌ایم.

بررسی عمل تزریق چربی به باسن - مزایا معایب و خطرات

آشنایی با عمل تزریق چربی به باسن

باسن گرد و برجسته یکی از جلوه‌های زیبایی در زنان محسوب می‌شود. برخی خانم‌ها باسن افتاده‌ای دارند یا برجستگی باسن در آنها صاف شده است. در برخی دیگر هم، باسن به دلایل دیگر مثل ژنتیک، افزایش سن و لاغری ناگهانی و سریع گردی و حجم ندارد. این خانم‌ها می‌توانند از تزریق کردن چربی، برای رفع این مشکل استفاده کنند.

در این نوع عمل زیبایی، از چربی نواحی شکم، پهلو یا ران‌ها برداشته و به ناحیه باسن تزریق می‌شود. با این کار، هم از شر چربی‌های مزاحم این نواحی خلاص خواهید شد و هم یک باسن برجسته، گرد و زیبا و کمری باریک خواهید داشت. این روش نیازی به بستری بعد از عمل ندارد و نتیجه بلافاصله بعد از عمل قابل رؤیت است. بعد از حدود هشت هفته هم می‌توانید فعالیت‌های همیشگی خود را از سر بگیرید.

مهارت جراح در برداشت و تزریق یکنواخت چربی‌ها، نقش مهمی در زیبایی اندام نواحی شکم، پهلوها و باسن دارد. اگر استخراج و تزریق چربی‌ها یکنواخت و متوازن نباشد، تقارن بدنی فرد از بین می‌رود و نیاز به عمل ترمیمی خواهد داشت. اما بیایید قبل از پرداختن به مزایا، معایب و خطرات این عمل، نحوه انجام آن را با هم بررسی کنیم.

مراحل عمل تزریق چربی به باسن

در این روش، از چربی‌های اضافی خود بیمار برای تزریق استفاده می‌شود. پس، بیمار باید به‌ قدر کافی چربی اضافی داشته باشد تا بتوان آن‌ها را استخراج و به‌ کار برد. اکثر خانم‌ها از چربی فراوان در شکم و پهلوها برخوردار هستند و از این بابت رضایت ندارند!. اما وقتی باسن کوچک و افتاده‌ای داشته باشید، این چربی‌ها می‌توانند مفید واقع شوند.

جراح عمل تزریق کردن چربی به باسن را طی سه مرحله انجام می‌دهد:

  1. برداشت یا استخراج چربی‌ها از نواحی مشخص‌شده
  2. تصفیه و خالص‌سازی چربی‌های برداشته‌شده با روش‌های مختلف
  3. تزریق چربی به ناحیه نشیمنگاه که در اصطلاح عام به آن باسن (واژه فرانسوی) یا کفل (واژه فارسی) می‌گویند.

کل فرایند عمل باید تحت بیهوشی عمومی یا موضعی، بسته به شرایط بیمار، انجام شود. برای جلوگیری از عفونت نواحی برداشت و تزریق، استریل بودن کامل اتاق عمل و ابزارهای مورداستفاده اهمیت بسیار زیادی دارد.

مراحل عمل تزریق چربی به باسن

برداشت یا استخراج چربی‌ها

حدود 30 تا 40 درصد چربی‌های تزریق‌شده، جذب بدن خواهند شد. به همین دلیل، مقداری بیشتر از حد موردنیاز در زمان استخراج برداشته و به ناحیه باسن تزریق می‌شود. گاهی مقدار اضافی چربی، فریز خواهد شد تا در صورت نیاز به جراحی ترمیمی به‌کار برده شود. عمل استخراج چربی‌ها، با استفاده از روش‌های مدرن لیپوماتیک انجام می‌گیرد.

آماده‌سازی و تصفیه چربی‌ها

چربی‌های برداشته‌شده خالص نیستند، یعنی همراه آنها مقداری خون و مایعات بدنی هم برداشته می‌شود. اما برای تزریق، فقط باید چربی خالص مورد استفاده قرار گیرد. به همین علت، چربی برداشته‌شده را با محلول سالین چند بار شستشو می‌دهند. ترجیح برخی جراحان این است که چربی‌های شسته‌شده را بدون هیچ فرآیند آماده‌سازی تزریق کنند. اما معمولاً برای جایگیری بهتر چربی‌ها در محل تزریق، آنها را با دو روش نانوفت و میکروفت کوچک‌تر خواهند کرد. در روش نانوفت، چربی‌ها به اندازه نانو (ده به توان منفی 9) و در میکروفت به اندازه میکرو (ده به توان منفی 6) در می‌آیند.

تزریق چربی‌ به باسن

برای هر یک از دو سمت باسن، به حدود 500 تا 750 میلی‌لیتر چربی نیاز است. جراح با نیدل‌های مخصوص، در نواحی موردنظر سوراخ‌هایی با عمق مناسب ایجاد می‌کند. سپس چربی به صورت یکنواخت تزریق می‌شود. بعد از به‌ هوش آمدن یا از بین رفتن بی‌حسی، بیمار برای عوارض احتمالی بعد از خطر، چند ساعتی در کلینیک می‌ماند، سپس مرخص می‌شود.

مراقبت‌های بعد از عمل تزریق چربی به باسن

مراقبت‌های بعد از عمل تزریق

دوران نقاهت بعد از عمل، بین شش تا هشت هفته است. در روزهای اول، درد، تورم و کبودی در نواحی استخراج و برداشت وجود دارد. معمولاً پزشک، یک داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی مناسب برای رفع این مشکلات تجویز می‌کند. علاوه بر این دارو، ممکن است برخی داروهای دیگر مثل آنتی‌بیوتیک‌ها و محلول‌های موضعی برای شستشو نیز تجویز شود.

در طی این مدت، باسن نباید تحت فشار قرار بگیرد. پس باید از نشستن روی باسن یا خوابیدن به پشت اجتناب شود. برای نشستن می‌توان از بالشتک‌های حلقوی طبی استفاده کرد تا فشار روی باسن کمتر شود. خواب هم باید به ‌پهلو یا روی شکم باشد. ورزش یا فعالیت‌های بدنی شدید در طول این مدت ممنوع است.

مزایای تزریق چربی به باسن

  • افزایش حجم باسن
  • صاف شدن شکم و پهلوها و باریک شدن کمر
  • احتمال پائین عفونت و بروز عوارض خطرناک و جدی
  • بدن به چربی‌ها واکنش آلرژیک یا دفاعی نشان نمی‌دهد و آن‌ها را پس نمی‌زند.
  • ماندگاری بسیار طولانی

بیشتر بخوانید: فیشال صورت چیست؟

معایب تزریق چربی به باسن

  • پوست باسن باید خاصیت ارتجاعی خود را داشته باشد وگرنه انجام عمل ممکن نیست.
  • احتمال جذب 30 تا 40 درصد از چربی‌های تزریق‌شده که می‌تواند با نامتقارن شدن دو سمت باسن همراه باشد.
  • احتمال ترک خوردگی پوست بعد از تزریق.
  • دوران نقاهت نسبتاً طولانی و مراقبت‌های بعد از عمل دشوار مانند ننشستن روی باسن به مدت حداقل دو هفته.
  • بروز عوارض جانبی خطرناک که نادر است، ولی باید احتمال آن را در نظر گرفت.

خطرات تزریق چربی به باسن

  • احتمال آمبولی ریه و قلب در برخی بیماران
  • عدم تقارن دو سمت باسن
  • نکروز چربی‌های تزریق‌شده
  • واکنش آلرژیک به داروی بی‌حسی یا بیهوشی
  • ایجاد بافت توده‌ای در چربی‌های تزریق‌شده
  • آمبولی چربی که بسیار خطرناک است.
  • آسیب به اعصاب و رگ‌ها در نواحی استخراج و تزریق

جمع‌بندی

تزریق چربی به باسن، یک راه‌حل با ماندگاری طولانی برای داشتن یک باسن برجسته و زیبا است. برای این عمل به مقدار زیادی چربی نیاز داریم که از نواحی پهلو و شکم برداشته خواهند شد. به ‌همین دلیل، علاوه بر حجم گرفتن باسن، شکم و پهلوها هم صاف می‌شوند. یک کمر باریک، شکم و پهلوهای صاف و باسن برجسته،  اعتماد به نفس شما را در روابط اجتماعی و زناشویی بالاتر می‌برد. مهارت، دقت و ظرافت جراح در استخراج و تزریق، نقش مهمی در کاهش عوارض بعد از عمل دارد. این عمل، برای خانم‌های 25 تا 55 ساله که از نظر بدنی سالم هستند و پوست آنها خاصیت ارتجاعی خود را حفظ کرده، مناسب است.

وبلاگ ما

قبلی
بعدی