آکوتان چیست؟ همه چیز درباره آکوتان

در این مقاله مطالعه می کنید:

جوش و آکنه زیبایی پوست را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند. هر روز نگاه‌کردن به ‌صورت پر از جوش خود در آینه، اعتماد به ‌نفس را پایین می‌آورد. برای رهایی از شر جوش و آکنه راه‌های زیادی وجود دارند. از درمان‌های خانگی گرفته تا لیزر و میکرونیدلینگ، همه این روش‌ها تلاش می‌کنند تا لبخند را به ‌صورت فرد مبتلا به آکنه برگردانند. در این مقاله کپسولی را معرفی می‌کنیم که تاثیر آن بر جوش و آکنه بسیار شگفت‌انگیز و بی‌نظیر است. این کپسول را میل می‌کنید و بعد از تمام شدن دوره درمان، جوش و آکنه‌های صورت شما ناپدید خواهند شد. نام این کپسول جادویی آکوتان است که باید بنا بر تشخیص پزشک، آن را مصرف ‌کنید.

آکوتان چیست؟ همه چیز درباره آکوتان

معرفی کپسول آکوتان

در سال 1928 سازمان غذا و داروی کشور ایالات متحده امریکا، مهر تاییدی بر عملکرد بالینی این کپسول زد و این دارو با تولید انبوه وارد بازار شد. نام اصلی این کپسول، ایزوترتینوئین می‌باشد که آکوتان نام یکی از برندهای تولیدکننده آن است. این کپسول برای درمان جوش و آکنه‌های بسیار شدید کاربرد دارد.

در طول این‌ همه سال که از تولید این کپسول می‌گذرد، محققان و داروسازان نتوانسته‌اند جایگزینی هم‌تراز با این دارو تولید کنند. هنوز هم برای درمان جوش و آکنه‌های بسیار شدید، این کپسول تجویز می‌شود.

مکانیسم عملکرد کپسول آکوتان

برای تولید این دارو از ویتامین A استفاده می‌کنند. ایزوترتینوئین به مقدار کمی در کلیه تولید می‌شود. در واقع این کپسول برای از بین ‌بردن آکنه، ابتدا چربی موجود در آن را کاهش می‌دهد. سپس باعث خواهد شد چربی آکنه کمتر شود. در اثر این فعل‌وانفعالات، روند رشد جوش متوقف خواهد شد. از طرفی دیگر، باکتری‌ها دیگر نمی‌توانند به حیات خود در جوش ادامه دهند. در این حین، تورم جوش و آکنه نیز کم‌تر و کم‌تر می‌شود. در نهایت پس از اتمام دوره درمان، جوش ناپدید خواهد شد.

به طور خلاصه، ایزوترتینوئین ابتدا رشد جوش را متوقف می‌کند و اجازه فعالیت بیشتر را به آن نمی‌دهد. در مرحله دوم به کوچک کردن و محو آن اقدام می‌کند. در نتیجه، پس از اتمام دوره درمان، جوش‌ها و آکنه‌های سخت از بین می‌روند.

مهم‌ترین نکات مصرف آکوتان

به‌ هیچ ‌عنوان نباید این کپسول را در زمان حاملگی مصرف کرد. مصرف ایزوترتینوئین در زمان بارداری موجب خونریزی رحم و سقط جنین می‌شود. بنابراین اگر در زمان مصرف این کپسول مشکوک به بارداری هستید یا رابطه محافظت نشده داشتید، بدون فوت وقت به پزشک مراجعه کنید. زیرا این قرص موجب می‌شود که جنین شما از بین برود. همچنین بهتر است در زمان مصرف این کپسول، باردار نشوید. این کپسول تاثیر منفی بر بارداری دارد. در بعضی از کشورها، پزشکان و داروسازان از بیمار اظهارنامه کتبی مبنی بر عدم بارداری می‌گیرند.

در تحقیقات اخیر نشان‌داده‌شده است که این کپسول را برای کودکان زیر 12 سال نباید تجویز کرد. همچنین مادران شیرده بهتر است تا وقتی که به نوزاد خود شیر می‌دهند، این کپسول را مصرف نکنند. خلبانان و مهمانداران هواپیما نیز در طول مصرف ایزوترتینوئین نباید به کار خود مشغول باشند. در ضمن توصیه شده است تا زمانی که این کپسول را مصرف می‌کنید، اهدای خون نداشته باشید. زیرا ممکن است برای گیرنده خون مشکلاتی به وجود بیاید.

چگونه باید کپسول آکوتان را مصرف کنیم؟

ابتدا تمام مواردی که در برگه راهنمای دارو نوشته شده است را به ‌دقت بخوانید و سپس با توجه ‌به دستور پزشک، ایزوترتینوئین را مصرف نمایید. هر نسخه دکتر و دستور او برای یک هفته نوشته شده است و در هر بار، داروخانه نباید بیش از 30 عدد کپسول به شما بدهد. همیشه این کپسول را با یک لیوان آب میل کنید و آن را قورت بدهید. کپسول را نجوید و همان‌طور که گفته شد، عمل کنید. به‌ دقت دستورالعمل پزشک را دنبال نمایید که مصرف این کپسول را همراه با غذا یا بدون غذا تجویز می‌کند.

در ابتدای مصرف ممکن است این احساس را داشته باشید که وضع جوش و آکنه صورت شما در حال بدتر شدن است. اگر کمی صبر و تحمل کنید، اثرات درمانی ایزوترتینوئین را مشاهده خواهید کرد. ممکن است در طول دوره مصرف این کپسول، پزشک تشخیص بدهد که نیاز به آزمایش خون دارید.

به‌ هیچ‌ عنوان کپسول را به شخصی که علائم مشابه شما دارد، توصیه نکنید. ایزوترتینوئین را دمای اتاق و به ‌دور از حرارت، رطوبت و نور نگه دارید. اگر مصرف یک وعده از کپسول را فراموش کردید تا نوبت بعدی آن صبر کنید. در نوبت بعدی همان دستور معمول را رعایت فرمایید و میزان مصرف خود را دوبرابر نکنید.

اگر آکوتان را بیش از حد مصرف کردیم، چه کنیم؟

ممکن است به هر دلیلی ایزوترتینوئین را بیش از حد مصرف کنید. در این حالت که به آن اوردوز می‌گویند، تنها راه چاره تماس با اورژانس است. کسی که این کپسول را بیش از حد مصرف کرده باشد، دچار سردرد، سرگیجه، درد شکم، حالت تهوع و استفراغ، گرمی بیش از حد صورت یا گزگز کردن آن، تورم لب‌ها و از دست ‌دادن هوشیاری و تعادل می‌شود.

در طول مصرف آکوتان از چه‌ کارهایی باید پرهیز کرد؟

  • مکمل‌های غذایی که دارای ویتامین A هستند را باید با دستور مستقیم پزشک مصرف کرد. این مورد را حتما رعایت کنید.
  • ایزوترتینوئین می‌تواند تاثیر نور آفتاب را بر پوست افزایش دهد و موجب آفتاب‌سوختگی شود. بنابراین حتما از کرم ضدآفتاب در هنگام مصرف این کپسول استفاده کنید و از قرارگرفتن طولانی‌مدت زیر نور خورشید خودداری فرمایید.
  • تا 6 ماه بعد از مصرف آخرین کپسول ایزوترتینوئین، از وکس مو استفاده نکنید. همچنین تا 6 ماه لیزر درمانی نیز انجام ندهید. زیرا ممکن است منجر به زخم در پوست شود.
  • تا زمانی که به طور دقیق متوجه نشده‌اید که مصرفایزوترتینوئین چه تاثیری بر شما دارد، در شب رانندگی نکنید.

عوارض جانبی خطرناک کپسول آکوتان

اگر بعد از مصرف، به این دارو حساسیت‌هایی مانند مشکل در تنفس، تورم در گلو و صورت نشان دادید، سریعا با اورژانس تماس بگیرید. همچنین اگر عوارض زیر را در خود مشاهده کردید، مصرف دارو رو قطع کنید و با پزشک خود تماس بگیرید.

  • اگر دچار مشکلاتی در بینایی یا شنوایی شدید، از مصرف کپسول خودداری نمایید.
  • درد در ماهیچه‌ها، کمر و استخوان یکی از علائمی است که نشان می‌دهد نباید مصرف کپسول را ادامه دهید.
  • توهم (دیدن یا شنیدن صداها یا اشکالی که واقعی نیستند.)
  • نشانه‌هایی از افسردگی، تغیر غیرمعمول خلق‌وخو، مشکلات خواب و احساس بغض و گریه دائمی همگی از دلایلی هستند که ضمن قطع مصرف باید به پزشک مراجعه نمایید.
  • مشکلات در کبد و پانکراس که علائم آنها تغییر و کم‌شدن اشتها، درد در قسمت فوقانی شکم، زردی پوست یا چشم و ادرار تیره است.
  • درد بسیار شدید قفسه سینه، درد زیاد شکم و مشاهده خون در مدفوع از دیگر عوارض جانبی خطرناک مصرف ایزوترتینوئین هستند.
  • افزایش فشار داخل سر که منجر به سردردهای شدید می‌شود. شنیدن صدای زنگ در گوش، سرگیجه، تهوع و استفراغ از علائمی هستند که با دیدن آن‌ها باید مصرف کپسول را قطع نمایید.

عوارض جانبی معمول مصرف کپسول آکوتان

  • خشکی پوست، لب، چشم و بینی
  • ممکن است در حین مصرف کمی بینی شما خونریزی کند.
  • سردرد، کمردرد و ماهیچه درد خفیف و گذرا
  • واکنش‌های پوستی در حد خفیف و معمول
  • علائم سرماخوردگی مانند سرفه، آب‌ریزش بینی و گلودرد

داروهایی که با آکوتان تداخل دارند

  • PHENYTON
  • مکمل‌های ویتامینی یا معدنی
  • قرص‌های ضدبارداری ممکن است در اثر مصرف ایزوترتینوئین تاثیرشان کم‌تر شود. بنابراین باید در این زمینه، از روش‌های دیگر پیشگیری استفاده کنید.
  • داروهای استروئیدی
  • تتراسایکلین و دیگر آنتی‌بیوتیک‌ها شبیه این قرص

آیا مصرف کپسول آکوتان به کبد صدمه دائمی می‌زند؟

هیچ صدمه دائمی به کبد در مصرف ایزوترتینوئین گزارش نشده است. در بررسی‌های بالینی و آزمایشگاهی مشخص شده است که فقط 15 درصد افرادی که این قرص را مصرف می‌کنند، دچار عوارض موقت کبدی می‌شوند. با تمام شدن طول دوره درمان، فعالیت کبد این افراد به حالت عادی خود بر می‌گردد و نگرانی‌ها در این مورد رفع می‌شوند.

آیا مصرف کپسول آکوتان به کبد صدمه دائمی می‌زند؟

جمع‌بندی

با مصرف کپسول آکوتان جوش و آکنه‌های صورت شما از بین می‌روند. در واقع در کم‌تر از 6 ماه می‌توانید دوباره با چشم‌های خندان در آینه لبخند بزنید و از شمایل صورت خود لذت ببرید. لطفا این کپسول را خودسرانه مصرف نکنید و مراقب عوارض جانبی‌ آن باشید.

منابع: drugs

وبلاگ ما

قبلی
بعدی