مرکز تخصصی سابسیژن: راهکاری اساسی برای پر کردن جای جوش و اسکارهای فرورفته
برای خیلی از ما پیش آمده که بعد از بهبودی جوشهای شدید یا آبلهمرغان، متوجه فرورفتگیها و ناهمواریهایی روی صورتمان میشویم. وقتی در آینه به این چالهها نگاه میکنیم، اولین فکری که به ذهن میرسد استفاده از کرمهای لایهبردار یا روشهای سطحی است تا پوست دوباره صاف شود. اما اگر با خودمان صادق باشیم، این روشها به تنهایی برای پر کردنِ فرورفتگیهای عمیق جواب نمیدهند. دلیل آن هم یک واقعیتِ علمیِ ساده در زیر پوست ماست.
مشکل اصلیِ جای جوشها کجاست؟ (چرا کرمها جواب نمیدهند؟)
مشکلِ اصلیِ اسکارهای فرورفته، در سطح پوست نیست. وقتی یک جوشِ عمیق خوب میشود، بدن برای ترمیمِ آن ناحیه، یک سری بافتهای سفت و طنابمانند (به نام رشتههای فیبروتیک) میسازد. این طنابهای محکم در زیر پوست، سطح پوست را با قدرتِ زیادی به سمت پایین (به بافتهای زیرین) میکشند و گیر میاندازند. تا زمانی که این طنابها از زیرِ پوست قطع نشوند، هرچقدر هم که روی سطح پوست کار کنیم، آن فرورفتگی بالا نمیآید.
چرا لایهبرداری و لیزر به تنهایی کافی نیست؟
یکی از بزرگترین اشتباهات در درمان جای جوش، این است که فقط به لایهی روییِ پوست توجه کنیم. وقتی فقط از لیزرهای سطحی یا میکرونیدلینگ استفاده میکنیم، داریم سعی میکنیم لایهی رویی پوست را بتراشیم تا همسطحِ فرورفتگیها شود. اما آن رشتههای سفت و محکم که پوست را پایین نگه داشتهاند، در برابر این کارهای سطحی کاملاً مقاوم هستند.
استفادهی مداوم از روشهای لایهبردار، بدون اینکه چسبندگیهای زیرین را آزاد کنیم، نه تنها نتیجهی خوبی نمیدهد، بلکه ممکن است باعث نازک شدن و حساس شدن پوست شود. یک درمانِ اصولی و قابلاعتماد، میگوید که اول باید پوست را از آن کششِ زیرین رها کنیم، و بعد روی کیفیتِ سطح پوست کار کنیم.
سابسیژن چیست و چطور پوست را آزاد میکند؟
سابسیژن (Subcision)، یک کارِ ظریفِ کلینیکی است که دقیقاً برای بریدن و قطع کردنِ همین طنابهای سفتِ زیرِ پوست طراحی شده است. در این روش، پزشک با استفاده از یک ابزار بسیار ظریف (مثل سوزنهای مخصوص یا کانولا)، از زیر پوست وارد میشود و این چسبندگیها را از بافتِ زیرین جدا میکند؛ بدون اینکه نیازی به بریدن یا شکافتنِ روی پوست باشد.
وقتی این طنابها قطع میشوند، پوست از آن کششِ شدید رها شده و بلافاصله به سمت بالا میآید. اما ماجرا به همینجا ختم نمیشود. با بریدنِ این چسبندگیها، یک فضای خالیِ بسیار کوچک در زیر آن فرورفتگی ایجاد میشود. بدن به طور طبیعی این فضا را با خونِ خودش پر میکند. خونِ ما پر از مواد ترمیمی و فاکتورهای رشد است که باعث میشود در آن ناحیه کلاژنِ تازه ساخته شود و آن چاله، از زیر پر و محکم شود.
مسیر درمان شما برای پر کردن جای جوش و اسکار با سابسیژن
۱. بررسی دقیق پوست و نوع جای جوشها
اولین قدم برای ما، معاینهی دقیق و شفافِ پوستِ شماست. جای جوشها شکلهای مختلفی دارند (بعضیها پهن هستند، بعضیها مربعی و بعضیها مثل جای فرو رفتن سوزن). سابسیژن برای اسکارهای پهن و موجدار (که چسبندگیِ زیادی دارند) بهترین نتیجه را میدهد.
در جلسهی مشاوره، پزشک با دست کشیدن روی پوست، دقیقاً متوجه میشود که شدتِ چسبندگیِ زیر هر اسکار چقدر است. ما با شما کاملاً صادق هستیم؛ یک روشِ تکراری برای همهی جای جوشها جواب نمیدهد. این بررسیِ دقیق به ما کمک میکند تا یک برنامهی درمانیِ منطقی و درست برای صورت شما طراحی کنیم.
۲. طراحی روش درمان و کارهای ترکیبی
بعد از معاینه، پزشک تصمیم میگیرد که برای صورت شما از چه ابزاری استفاده کند تا کمترین آسیب و بیشترین اثربخشی را داشته باشد.
در مرکز تخصصی سابسیژن ما، تجربهی پزشکی به ما نشان داده که آزادسازیِ پوست تازه قدم اول است. برای اینکه آن طنابهای قطعشده دوباره در طولِ زمان به هم نچسبند و برای اینکه آن فضای خالی سریعتر و بهتر پر شود، ما معمولاً سابسیژن را با کارهای دیگری مثل تزریق ژلهای محرکِ کلاژن یا مزوتراپی ترکیب میکنیم. این کار باعث میشود پوستِ آزادشده، یک پایهی محکم پیدا کند و سطح پوست بسیار سریعتر و زیباتر همسطح شود.
۳. انجام کار: با حوصله، با دقت و بدون درد
شاید اسمِ “قطع کردن رشتههای زیر پوست” کمی ترسناک به نظر برسد، اما خیالتان راحت باشد که این کار کاملاً با بیحسیِ موضعی انجام میشود. ما به حدی پوست را به صورت اصولی بیحس میکنیم که شما در طولِ کار هیچ دردی احساس نخواهید کرد، و فقط ممکن است فشارِ کمی را روی صورتتان متوجه شوید.
پزشک با ظرافتِ تمام و معمولاً فقط از یکی دو نقطهی کوچک (که بعداً اصلاً جایش نمیماند) ابزار را وارد پوست میکند و چسبندگیها را باز میکند. گاهی در حین کار صدای تقتقِ ضعیفی میشنوید که نشان میدهد آن رشتههای سفت دارند پاره میشوند و پوستِ شما دارد آزاد میشود. ایمنی و جلوگیری از آسیب به رگهای صورت، مهمترین اولویتِ ما در حین انجام این کار است.
بعد از سابسیژن چه اتفاقی میافتد؟
سابسیژن یک کارِ پایهای و درمانی است. بعد از انجام این کار، ورم کردن و کبودی در قسمتهایی که کار شده، کاملاً طبیعی است و نشان میدهد بدنِ شما روندِ ترمیم را شروع کرده است. این ورم و کبودی معمولاً در عرض چند روز تا یک هفته، به مرور از بین میرود.
با برطرف شدنِ کبودیها و ساخته شدنِ کلاژنِ جدید در زیر پوست، کمکم میبینید که فرورفتگیهای عمیقِ صورتتان به وضوح بالا آمده و با بقیهی قسمتهای پوست همتراز شدهاند. این روش نه تنها چالهها را پر میکند، بلکه باعث میشود پوست آن ناحیه نرمتر و طبیعیتر شود.
محیط کلینیک گیتا: فضایی برای اعتماد و آرامش
افرادی که به دنبال کارهای تخصصیِ پوست هستند، میدانند که مهارتِ پزشک و رعایت بهداشت چقدر مهم است. در کلینیک گیتا، تمام سعی ما این است که این خدمات را در محیطی کاملاً استریل، منظم و به دور از شلوغیهای آزاردهنده به شما ارائه دهیم. ما میخواهیم وقتی روی تخت کلینیک دراز میکشید، خیالتان از بابت همهچیز راحت باشد.
ما معتقدیم که هیچکس نباید با استرس و عجله برای پوستِ خود تصمیم بگیرد. شما حق دارید قبل از شروع درمان، کاملاً بدانید که این روش چقدر میتواند به شما کمک کند و چه محدودیتهایی دارد. ما از شما دعوت میکنیم تا برای بررسیِ دقیقِ جای جوشهایتان و پیدا کردنِ بهترین راهِ درمان، با ما در کلینیک گیتا یک جلسهی مشاورهی صمیمانه و علمی داشته باشید.
سوالات متداول (FAQ)
- آیا انجام سابسیژن برای جای جوش دردناک است؟
اصلاً جای نگرانی نیست. قبل از شروع کار، مایع بیحسیِ مخصوصی زیر پوست تزریق میشود که آن ناحیه را کاملاً سر و بیحس میکند. به همین دلیل، شما دردی احساس نمیکنید و کار برایتان کاملاً قابلتحمل خواهد بود. - کبودی و ورمِ صورت بعد از سابسیژن چند روز طول میکشد؟
کبودی و ورم، واکنشِ طبیعیِ بدن برای ترمیم کردن پوست است. ورمِ اولیه معمولاً بعد از ۳ تا ۵ روز خیلی کمتر میشود و کبودیها هم (بستگی به نوع پوست شما) معمولاً بین یک تا دو هفته کاملاً محو میشوند. استفاده از کمپرس یخ در روزهای اول، خیلی به کمتر شدن ورم کمک میکند. - آیا با یک جلسه سابسیژن پوست صورت کاملاً صاف میشود؟
این کاملاً بستگی به عمقِ چالهها و سنِ جای جوشها دارد. اگر فرورفتگیها سطحی باشند، با یک جلسه تغییرِ خیلی خوبی میبینید. اما برای جای جوشهای عمیق و قدیمی، برای اینکه پوست به صورتِ ایمن و اصولی بالا بیاید، معمولاً بین ۲ تا ۴ جلسه کار نیاز است (با فاصلهی یک ماه تا یک ماه و نیم بین هر جلسه). - آیا ممکن است بعد از چند ماه، جای جوشها دوباره گود شوند؟
وقتی چسبندگیهای زیر پوست با سابسیژن قطع میشوند و بدنِ شما آن فضای خالی را با کلاژنِ تازه پر میکند، این رشتهها دیگر به هم نمیچسبند. بنابراین نتیجهی این کار بسیار ماندگار است و فرورفتگیها برنمیگردند؛ مخصوصاً اگر سابسیژن همزمان با تزریق فیلرهای کلاژنساز انجام شود، نتیجه عالی و ثابت میماند.