عوارض لیزر موهای زائد

در این مقاله مطالعه می کنید:

لیزر مو های زائد در میان افرادی محبوب است که تمایل به انتخاب یک روش ماندگار تر را نسبت به دیگر روش های رفع مو های زائد دارند. لیزر مو های زائد تولید تار های جدید را در فولیکول های مو متوقف می کند. قبل از انجام درمان باید از عوارض لیزر موهای زائد و برخی باورهای نادرست درباره لیزر مو آگاهی کسب کنید. لیزر مو های زائد برای اغلب افراد روشی ایمن جهت رفع دائم یا بلند مدت مو های زائد در نواحی مختلف بدن است.

عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

لیزر رفع مو های زائد اگر توسط فرد آموزش دیده و با تجربه انجام شود، ایمن است. چندین عارضه جانبی می توانند پس از این فرایند بروز دهند که اغلب خفیف و موقت هستند. در صورت ماندگاری هر کدام از عوارض جانبی باید با متخصص پوست خود صحبت کنید.

قرمزی و تحریک پذیری

لیزر رفع مو های زائد به فولیکول مو های هدف آسیب می رساند. بدن نسبت به این آسیب واکنش نشان داده و نواحی درمان قرمزی، تحریک پذیری، سوزش، حساسیت به لمس و حتی اندکی تورم را تجربه می کنند. این علائم معمولا ماندگاری اندکی دارند. ناحیه درمان ممکن است حالتی شبیه به بعد از اپیلاسیون یا کندن مو ها داشته باشد.

قرمزی و تحریک پذیری

برخی متخصصان پوست جهت کاهش واکنش پوست به فرایند از دارو های بی حس کننده موضعی استفاده می کنند. تحریک پذیری معمولا ظرف چند ساعت پس از واکنش اولیه کاهش می یابد. اعمال بسته یخ یا حمام با آب سرد می تواند تاثیر مناسبی بر رفع تورم و قرمزی داشته باشد.

دلمه بستن

برخی افراد دلمه بستن پوست را در ناحیه درمان تجربه می کنند. این عارضه با این که مشکلی خفیف است اما می تواند ناراحت کننده باشد. دلمه بستن گاهی اوقات می تواند به زخم شدن یا بروز جای زخم منجر شود. با مراقبت از ناحیه درمان پس از فرایند لیزر می توان از بروز هر گونه مشکل دائمی پیشگیری کرد. استفاده از مرطوب کننده یکی از این اقدامات مراقبتی است.

تغییر رنگ پوست

ممکن است بعد از انجام لیزر مو مقداری رنگ پوستتان تغییر کند. در این موارد پوست پس از فرایند لیزر اندکی تیره تر یا روشن تر می شود. اغلب اوقات، افراد دارای پوست روشن، تیره شدن پوست و افراد با پوست تیره، روشن شدن پوست را تجربه می کنند. این تغییرات مقطعی ست و با گذشت زمان محو شده و پوست به حالت طبیعی خود باز می گردد.

آسیب چشمی

در حین فرایند لیزر رفع مو های زائد، از لیزر های قدرتمند استفاده می شود. این بدان معناست که در حین انجام فرایند، مخصوصا در صورت کار بر صورت بیمار امکان آسیب چشمی جدی وجود دارد. برای جلوگیری از این آسیب، اپراتور دستگاه لیزر و بیمار در حین فرایند از عینک های مخصوص برای محافظت چشم در برابر اشعه لیزر استفاده می کنند.

آسیب چشمی در لیزر مو

خطر ابتلا به عفونت پوست

تخریب فولیکول های مو به کمک لیزر، همچون دیگر فرایند های لیزری رفع مو ها با خطر ابتلا به عفونت پوستی همراه است. در طول مدت التیام، بیمار باید با ناحیه درمان همچون یک زخم برخورد کند. بیماران باید هر گونه علائم عفونت را به پزشک متخصص پوست گزارش دهند. در صورت بروز عفونت، نباید دارو های آنتی بیوتیک بدون نسخه را به نواحی گسترده ای از پوست اعمال کنید.

عوارض جانبی نادر لیزر مو

عوارض جانبی نادر پس از لیزر مو های زائد می تواند شامل موارد زیر باشد:

سوختگی با لیزر موهای زائد

اگر برای انجام لیزر مو به کلینیک معتبر مراجعه کنید، این اتفاق برای شما نمی افتد. زیرا در صورتی که فرایند به درستی انجام نشود و یا از دستگاه غیر استاندارد استفاده شود، بیمار از نظر سوختگی و تاول زدن در معرض خطر قرار می گیرد. از آن جایی که در فرایند لیزر رفع مو های زائد از لیزر های پر حرارت استفاده می شود، پزشک قبل از انجام فرایند یک دستگاه خنک کننده را بر روی پوست بیمار قرار می دهد. این اقدام از سوختگی های پوستی ناشی از لیزر پیشگیری می کند.

سوختگی با لیزر موهای زائد

جای زخم

جای زخم معمولا عارضه جانبی لیزر رفع مو های زائد به شمار نمی رود. با این حال، در صورتی که پزشک دچار خطا شده یا بیماران به درستی از ناحیه درمانی مراقبت نکنند، امکان بروز جای زخم نیز وجود دارد. جهت پیشگیری از بروز آسیب بیشتر، پوست ناحیه درمان باید همچون نواحی مبتلا به آفتاب سوختگی مراقبت شود. مرطوب کردن، محافظت از نور و بررسی منظم علائم عفونت از جمله این اقدامات مراقبتی هستند.

آیا لیزر موهای زائد ایمن است؟

اغلب افرادی که از این روش استفاده می کنند آن را ایمن و مناسب یافته و تاکنون مشکلات بلند مدتی در ارتباط با آن گزارش نشده است. با این حال، امکان دارد برخی افراد عوارض جانبی خفیفی را پس از لیزر رفع مو های زائد تجربه کنند. افراد می توانند قبل از انجام این فرایند بر نواحی پوستی بزرگ، از متخصص خود انجام آن را بر روی یک ناحیه کوچک درخواست کنند. افرادی که قصد درمان لیزری مو های زائد را دارند همواره باید به یک متخصص با تجربه و ماهر مراجعه کنند.

آیا لیزر موهای زائد ایمن است؟

آیا لیزر موهای زائد دردناک است؟

با این که فرایند با درد همراه نیست اما پوست ناحیه درمان تا چند روز پس از فرایند قرمز و حساس به لمس خواهد بود. بسیاری از افراد این احساس را همچون یک آفتاب سوختگی می دانند.

عوارض لیزر موهای زائد در دوره بارداری

هیچ مطالعه ای درباره اثر لیزر رفع مو های زائد در دوره بارداری انجام نشده است. اما متخصصان انجام لیزر مو های زائد را به افراد باردار توصیه نمی کنند. این بدین دلیل است که دانشمندان تاکنون هیچ مطالعات انسانی در زمینه اثبات ایمنی لیزر مو های زائد در دوره بارداری انجام نداده اند.

بارداری سبب بروز تغییرات در بدن مادر شده که این موارد معمولا سبب رشد بیشتر مو ها در نواحی ناخواسته می شوند. در حالی که این مو ها می توانند خجالت آور باشند، اما اغلب به صورت خود به خود از بین می روند. در صورتی که مو ها به صورت خود به خود رفع نشوند، بانوان باردار می توانند پس از بارداری نسبت به انجام لیزر اقدام کنند. پزشکان از افراد می خواهند برای انجام فرایند لیزر مو ها تا چندین هفته پس از بارداری صبر کنند.

باور های نادرست درباره عوارض لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد سبب سرطان می شود:

این گفته یک باور غلط است. لیزر ها به گونه ای طراحی شده اند که از سلول های پوستی عبور کرده و تنها به فولیکول های موجود در عمق پوست برسند. لیزر های به کار رفته در این فرایند تنها مقدار اندکی تشعشعات تولید می کنند. با این حال، این تشعشعات آسیب رسان نبوده و هیچ شواهد علمی مبنی بر سرطان زا بودن لیزر مو های زائد وجود ندارد.

لیزر مو های زائد سبب ناباروری می شوند:

این تفکر نیز اشتباه بوده و هیچ مدرکی مبنی بر ناباروری ناشی از لیزر مو های زائد وجود ندارد. لیزر ها تنها به پوست نفوذ کرده و اندام های دیگر را تحت تاثیر قرار نمی دهند. لیزر مو های زائد معمولا حتی در نواحی حساسی همچون کشاله ران نیز ایمن هستند.

باور های نادرست درباره عوارض لیزر موهای زائد

نتیجه گیری

لیزر رفع مو های زائد در صورتی که به درستی انجام شود، ایمن و برای اغلب افراد موثر است. امکان دارد، رفع کامل برخی مو های زائد نیازمند چندین جلسه درمانی بوده یا رفع دائمی مو ها تضمین نشود. برخی افراد عوارض جانبی خفیفی را پس از درمان تجربه می کنند که از جمله آن ها می توان به قرمزی، تورم و تحریک پذیری اشاره کرد. با این که این عوارض اغلب در خانه قابل مداوا هستند اما در صورت مشاهده علائم عفونت پوستی باید به پزشک مراجعه کنید.

وبلاگ ما

قبلی
بعدی