ژل بهتر است یا بوتاکس؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

برای درمان چین و چروک ها و جوانسازی پوست روش های متفاوتی وجود دارد. سم بوتولینوم نوع  A (بوتاکس) و  ژل فیلر محصولات زیبایی هستند که بسیار مورد استفاده قرار گرفته و نسبتا نتایج طولانی مدتی دارند. اگر به فکر جوانسازی پوست صورت خود افتاده اید ممکن است برایتان این سوال پیش بیاید که فرق فیلر با بوتاکس چیست؟ ما در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

مکانیزم تاثیر بوتاکس در درمان چین و چروک

بوتاکس یک فلج کننده عضله می باشد که از باکتری ساخته شده است. بیش از دو دهه در بازار وجود دارد و برای درمان اختلالات عصبی که باعث ضعف عضلانی می شوند استفاده می شود. همچنین برای درمان میگرن و سایر بیماری ها نیز استفاده می شود.

در درمان چین و چروک، بوتاکس در درجه اول برای درمان چین و چروک های پویا یا متحرک استفاده می شود. این چین و چروک ها به طور طبیعی با تغییر حالت چهره در اطراف چشم و دهان و همچنین بین ابروها ایجاد می شوند. زمانی که دچار هیجاناتی مانند خشم، شادی، تعجب و غیره می شوید تغییر حالت چهره تان باعث ایجاد چین و چروک هایی در بین ابروها، پیشانی، دور دهان و … می شود که البته با افزایش سن بیشتر این چروک ها عمیق تر می شوند. تزریق بوتاکس باعث فلج شدن عضلات نزدیک این چین و چروک ها می شود که در نتیجه عدم حرکت عضلات باعث کاهش چین و چروک های متحرک می گردد.

جوانسازی با بوتاکس

بوتاکس برای خطوط ظریف ناشی از تجزیه کلاژن استفاده نمی شود.

پزشک بوتاکس را داخل عضلاتی که باعث چین و چروک های خاصی می شوند، تزریق می کند. فرآیند تزریق خود به خود طی چند دقیقه انجام می شود و نتایج آن چند هفته بعد قابل مشاهده می باشد.

مکانیزم تاثیر ژل فیلر در درمان چین و چروک

ژل فیلر نیز یکی از محبوب ترین محصولات برای جوانسازی پوست و درمان چین و چروک ها ست. بیشترین کاربرد ژل فیلر برای درمان خطوط لبخند، حجم دهی لب ها یا گونه ها و زاویه سازی صورت می باشد. فیلرها گاهی برای درمان اسکار یا جای زخم روی پوست یا کاهش جای جوش نیز استفاده می شوند. حجم دهی به نقاط مختلف بدن مانند سینه و باسن نیز از کاربردهای دیگر فیلرها است.

جوانسازی با فیلر

ژل فیلرها انواع مختلفی دارند و مانند بوتاکس قابل تزریق هستند. برخی از آن ها موقتی هستند و در درجه اول برای بافت های نرم صورت در امتداد خط لبخند استفاده می شوند. سازمان غذا و داروی امریکا گزینه های زیر را تأیید کرده است:

تفاوت ژل و بوتاکس

دو نوع چین و چروک صورت وجود دارد:

چین و چروک های پویا بهتر است با بوتاکس درمان شوند. سه ناحیه معمول این چروک ها در قسمت بالایی صورت در اطراف چشم ها، بین ابروها و پیشانی می باشند.

چین و چروک های استاتیک اغلب هم با بوتاکس (برای درمان عضله زیرین) و هم با فیلر درمان می شوند. از فیلرها برای درمان کاهش حجم در قسمت پایین صورت (مانند گونه ها و خطوط لبخند) نیز استفاده می شود. همچنین می توان از آن ها برای افزایش حجم، مانند استخوان های فرو رفته گونه ها و لب ها استفاده کرد.

تفاوت ژل و بوتاکس​

به صورت کلی چروک های نیمه پایینی صورت با فیلر و چروک های نیمه بالایی صورت با بوتاکس درمان می شوند.

ژل بهتر است یا بوتاکس؟

با توجه به تفاوتی که در کاربرد هر کدام از این محصولات شرح دادیم، هیچ کدام از این محصولات برتری ندارند و صرفا کاربردشان و مکانیزم تاثیرشان در بهبود چروک ها متفاوت است. بعضی نواحی صورت مانند خط خنده می توانند با هر دو روش ژل و بوتاکس درمان شوند. اما هنگامی که فرد قصد رفع چروک خط خنده خود را دارد این سوال برایش پیش می آید که برای خط خنده ژل بهتر است یا بوتاکس؟ در جواب این سوال می توانیم بگوییم که ژل این مزیت را دارد که چروک ها را پر کند و حرکت عضلات را مختل نکند. در نتیجه اگر در خط خنده خود فیلر تزریق کنید، در خندیدن و سایر فعالیت هایی که با دهان خود انجام می دهید مشکلی نخواهید داشت. اما به طور کلی می توانید با پزشک خود در این باره مشورت کنید تا بهترین روش را انتخاب کنید.

وبلاگ ما

قبلی
بعدی