پانچ پوستی برای درمان جای جوش

در این مقاله مطالعه می کنید:

با توجه به انواع مختلف جای جوش، روش های درمانی مختلفی نیز برای رفع این مشکل پوستی به کار می رود. پانچ پوستی یکی از این روش هاست که در رفع جای جوش هایی که بسیار عمیق هستند و به درمان های دیگر پاسخ نمی دهند، بسیار موثر عمل می کند. در این مقاله به شما توضیح می دهیم که پانچ جای جوش چطور انجام می شود.

تکنیک پانچ جای جوش چگونه کار می کند؟

در ابتدا، بیمار یک جلسه ملاقات با پزشک متخصص پوست یا جراح پلاستیک داشته و درباره جای جوش های هدف درمان صحبت می کند. در روز فرایند، با استفاده از یک پانچ بیوپسی جای جوش به صورت دایره وار بریده شده و جای خالی آن با برشی از دیگر نواحی پوست (معمولا پشت گوش) به دقت پر می شود. این پیوند به کمک نخ بخیه، نوار بخیه یا یک چسب جراحی مخصوص در جای خود ثابت می شود. در برخی جای جوش ها ممکن است نیازی به پیوند نباشد. در عوض، پس از برداشت برش، منفذ کوچک باقی مانده به کمک بخیه بسته می شود. این فرایند فاقد پیوند، برداشت با پانچ (punch excision) نام دارد.

تکنیک پانچ جای جوش چگونه کار می کند؟

پزشک قبل از درمان، تمامی ناحیه مورد نظر را با یک بی حس کننده موضعی بی حس کرده و بیمار به جز دو سه بار تزریق دارو، دردی را احساس نخواهد کرد. دوره بهبودی پس از درمان نیز نسبتا بدون درد خواهد بود. روش پانچ پوست یک فرایند سرپایی است که نیازی به بستری شدن در بیمارستان نداشته و اغلب بیماران پس از درمان خود به خانه باز می گردند. مزیت دیگر این فرایند مدت کوتاه استراحت و بهبودی آن است. پانچ پوستی جدید به طور معمول ظرف 1 هفته التیام می یابند. افراد باید یک پانسمان را به مدت 5 تا 7 روز بر روی جوش های خود نگه دارند. متخصص پوست تمامی اطلاعات لازم را به بیمار ارائه خواهد داد.

پانچ جای جوش

پانچ پوستی چه نوع جای جوش هایی را درمان می کند؟

تکنیک پانچ پوستی تنها برای جای جوش های واگنی، نوک تیز یا به طور کلی موارد بسیار عمیق و فرو رفته کاربرد دارد. با برداشت جای جوش و قرار دهی پیوند جدید پوست، ناحیه فرو رفته تا سطح پوست بالا می آید. پوست بلافاصله پس از درمان ظاهری صاف و یکنواخت تر خواهد داشت. یکی از معایب این روش این است که تنها بر جای جوش هایی اثر دارد که بریده می شوند.

بنابراین، در صورت ابتلا به جای جوش های متعدد، پانچ جای جوش می تواند فرایندی طولانی و پر از جزئیات باشد. همچنین، پانچ پوستی را نمی توان برای درمان جای جوش های برآمده (هایپر تروفیک) یا غیر یکنواختی رنگ پوست استفاده کرد. پزشک مناسب بودن  پانچ پوستی را برای بیمار بررسی کرده و به او اعلام می کند.

ترکیب پانچ پوستی با دیگر روش های درمانی

با اینکه پانچ پوستی تاثیر زیادی در ظاهر پوست دارد اما خود آن نیز می تواند سبب بروز جای جوش شود. البته، این جای جوش کوچک تر از مورد قبلی خواهد بود. در این مواقع به جای یک ناحیه فرو رفته، خطی کوچک دیده می شود. لازم به ذکر است که پیوند پوست از آن جایی که از دیگر نواحی پوست گرفته می شود، می تواند رنگ یا بافتی متفاوت با پوست اطراف خود داشته باشد. با این حال، پوست در مجموع ظاهر صاف و بهتری نسبت به قبل از درمان خواهد داشت.

هر گونه غیر یکنواختی را می توان پس از التیام پوست با استفاده از لایه بردار های شیمیایی یا میکرودرم ابریژن درمان کرد. از آن جایی که اغلب افراد دارای انواع مختلفی از جای جوش ها هستند، برای کسب نتایج ظاهری دلخواه احتمالا به انجام چندین فرایند درمانی نیاز خواهد بود. در این مواقع مشورت با متخصص پوست می تواند بسیار مفید باشد.

عکس های قبل و بعد پانچ جای جوش

قبل
بعدی

مرکز پوست، مو و زیبایی گیتا کلینیک

وبلاگ ما

قبلی
بعدی