از بین بردن جای جوش

در این مقاله مطالعه می کنید:

بروز جوش (آکنه) روی صورت آزار دهنده است است و باعث بر جای گذاشتن فرورفتگی هایی بر روی صورت و دیگر نواحی بدن می شود. برخی افراد به شدت با جای جوش در صورتشان مشکل دارند، اما باید گفت جای جوش ها دائمی نیست و داروهای خانگی و درمان های پزشکی می توانند به از بین بردن آنها کمک کنند. در این مقاله راه های از بین بردن جای جوش های مختلف را شرح می دهیم.

انواع جوش

جوش می تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد. در موارد سخت، جوش می تواند باعث ایجاد برجستگی های دردناک و پر از چرک به نام گره یا کیست در زیر سطح پوست شود. جوش های متوسط باعث برجستگی های قرمز و چرکی می شوند. جوش خفیف، سرسفید یا سر سیاه کمتر تحریک شده، همراه با چند برجستگی قرمز یا بدون آن می باشد. اکثر اوقات، نقاط قرمز قهوه ای روشن ، که اثرات باقی مانده از جوش ها می باشند، به مرور زمان و خود به خود محو می شوند. اما نوع جوش شدید، به ویژه آکنه کیستی، احتمال دارد که با وجود بهبودی، اثری دائمی از خود بر جای بگذارند.

انواع جوش​

اگر عوض درمان یا بهبودی جوش، آن را بردارید یا فشار دهید، احتمال بیشتری وجود دارد که جای جوش دائمی شود. برخی از افراد، جای جوش را تجربه نمی کنند. اما اکثر افراد، در طول زندگی خود، حداقل با چند جای جوش در چند نقطه از بدن خود، سر و کار داشته اند. نوع جای جوشی که شما می توانید انتظار داشته باشید، بستگی به نوع جوش و نوع درمان آن دارد.

انواع جای جوش

جای جوش بر اساس وسعت، عمق و فرورفته و برآمده بودن به انواع زیر تقسیم می شود:

جای جوش آتروفیک یا برآمده

جای جوش آتروفیک یا برآمده​

جای جوش آتروفیک، فرورفتگی های صاف و کم عمق می باشند که در زیر لایه بالایی پوست بهبود می یابند. این جای جوش ها معمولاً بر اثر آکنه کیستیک شدید ایجاد می شوند. گرچه، دیگر انواع جوش نیز می توانند باعث بروز آنها شوند. بروز جای جوش آتروفیک، بسته به سابقه ی فرد با جوش، متفاوت است. سه نوع جای جوش آتروفیک وجود دارد.

جای جوش واگنی (Boxcar)

جای جوش واگنی (Boxcar)​

جای جوش واگنی، وسیع می باشد و معمولاً تورفتگی هایی مربع شکل با نوک تیز می باشند. جای جوش های واگنی بر اثر آکنه گسترده، آبله مرغان، واریسلا و یا یک ویروس ایجاد می شوند. جای جوش های واگنی اغلب بر روی نقاطی مانند پایین گونه ها و چانه، در جایی که پوست نسبتاً ضخیم باشد، تشکیل می شوند.

جای جوش چکشی (ice pick)

جای جوش چکشی (ice pick)​

جای جوش چکشی ، تورفتگی های کوچکتر و باریکتری هستند که به سطح پوست فرو می روند. این جای جوش ها معمولاً روی گونه ها شایع می باشند. درمان جای جوش های چکشی بسیار سخت است و اغلب نیاز به درمان مداوم  و تهاجمی دارند.

جای جوش گرد (rolling)

جای جوش گرد (rolling)​

این جای جوش های گرد، اسکارهای گرد عمیق با لبه های شیب دار می باشند که موجب می شوند پوست مواج و ناهموار به نظر برسد.

بهترین درمان برای جای جوش چیست؟

جای جوش ها معمولا سرسخت می باشند و تجویز یک درمان برای همه ی افراد مناسب نیست. بسته به نوع پوست شما، نوع جای جوش، و شدت آن، یکی از رویکردهای زیر یا ترکیبی از آنها می تواند ظاهر پوست شما را بهبود بخشد.

درمان جای جوش صورت با لیزر

لیزردرمانی، پوست را بدون استفاده از مواد شیمیایی یا اسکراب، پاکسازی می کند. این روش، بالاترین لایه ی پوست را بر می دارد و سلولهای پوست جوانتر زیر آن را نمایان می سازد که این کار می تواند به بهبود ظاهر جای جوش کمک می کند. درمان با لیزر برای هر کسی مناسب نیست، گرچه، موفقیت آن بستگی به نوع جوش و نوع پوست فرد دارد. درمان ممکن است همچنین موجب بروز واکنش در برخی افراد با پوست حساس شود.

پرتو لیزر از لیزر  CO2 به هزاران محور نوری باریک تقسیم می شوند که سوراخ های ریزی در سطح پوست ایجاد می کنند. وقتی که پوست بهبود می یابد، کلاژن های سالم جدیدی برای بستن پوست و صاف کردن اسکارهای جوش به وجود می آیند.

درمان جای جوش صورت با لیزر​

از بین بردن جای جوش با تزریق ژل

متخصصان پوست از فیلرهای پوستی برای پرکردن جای جوش و کمک به صاف کردن پوست استفاده می کنند. فیلرها می توانند با کلاژن، چربی خودتان یا یک فیلر تجاری ساخته شوند. آنها به زیر پوست شما تزریق می شوند تا به پر کردن و صاف کردن جای جوش فرورفته کمک کنند. اکثر فیلرها، پیش از نیاز به تزریق دوباره، بین 6 تا 18 ماه ماندگاری دارند، اما برخی از آنها دائمی هستند. این روش برای افرادی مناسب است که دارای تعداد کمی جای جوش واگنی یا  چرخشی باشند.

از بین بردن جای جوش با تزریق ژل​

از بین بردن جای جوش با میکرونیدلینگ

این روش درمانی، از یک غلتک کوچک سوزنی یا “قلم” دستی بر روی سطح جای جوش استفاده می کند. سوزن، پوست بی حس شده را سوراخ می کند – اما مانند یک شات لیزر از آن عبور نمی کند! هنگامی که پوست بهبود می یابد، کلاژن سازی را آغاز می کند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهند میکرونیدلینگ به کاهش عمق اسکارهای جوش کمک می کنند. میکرونیدلینگ یک روش درمانی ایمن برای از بین بردن جای جوش می باشد که برای همه  رنگ های پوستی، بی خطر می باشد. این روش برای کسانی که جای جوش فرو رفته دارند، مناسب است.

از بین بردن جای جوش با میکرونیدلینگ​

درمان جای جوش با سابسیژن

سابسیژن، روش درمانی خاص برای از بین بردن جای جوش می باشد که نوع فرورفته اسکار آکنه را درمان می کند. این روش به طور مؤثر برای درمان جای جوش های  چرخشی استفاده می شود، اما همچنین می تواند ظاهر زخم های  واگنی را تا حد متوسطی کاهش دهد، و به طور جزئی (در صورت امکان) ظاهر جای جوش های  چکشی را بهبود می بخشد. سابسیژن جای جوش، تکنیکی می باشد که در آن از یک ابزار تیز برای “بریدن” یا برداشتن، بافت اسکار سخت استفاده می شود که لایه فوقانی پوست را به لایه های زیر لایه ای آن متصل می کند. این تکنیک، شامل حرکات دقیق یک ابزار تیز برای آزاد کردن پوست بالایی از پوست پایینی می باشد.

درمان جای جوش با سابسیژن​

در طی این روش، با استفاده از یک سوزن کوچک زیر پوستی که به پوست وارد می شود، جای جوش های فرد درمان می شوند. سوزن به جلو و عقب حرکت می کند و از لبه های تیز سوزن برای بریدن بافت اسکار فیبروتیک استفاده می شود. این برش ها به طور مؤثر حلقه ی جای جوش را از بافت زیرلایه ای آزاد می کنند. این آزادسازی ، سطح پوست فرورفته را بالا می آورد و تا جایی ادامه می دهد که بهبود زخم موجب تولید کلاژن بیشتر شود. پزشک، در اطراف نواحی حساس مراقب خواهد بود از آسیب زدن به عصب ها و یا رگ  های صورت خودداری کند. اگر تعداد اسکار زیادی نیاز به درمان داشته باشند، درمان به چندین جلسه تقسیم می شود.

برای تعیین وقت رفع سریع جای جوش با شماره زیر تماس بگیرید

رفع جای جوش با پانچ پوستی

پانچ  پوستی یک روش تخصصی برداشتن اسکار برای درمان نوع خاصی از جای جوش می باشد که اسکارهای  چکشی نامیده می شوند. جای جوش های چکشی نوعی جای جوش می باشند که اغلب درمان سختی دارند، اما برش جای جوش با پانچ، روشی مؤثر برای بسیاری از این نوع جای جوش ها می باشد. از بین بردن جای جوش با پانچ روشی ست که با استفاده از ابزاری خاص، اغلب برای نمونه برداری پوست که بیوپسی نامیده می شود، به کار می رود. این ابزار، پانچ بیوپسی نامیده می شود و یک ابزار شبیه به هسته سیب با تیغه ی حلقوی ست که جای جوش چکشی عمیق را تحت تزریق بی حسی موضعی، برش می دهد.

رفع جای جوش با پانچ پوستی​

زخم بسیار کوچک ناشی از آن معمولاً (با قطر 2 تا 3 میلی متر) با بخیه بسیار ریز بسته می شود. این بخیه ها پس از یک هفته برداشته می شوند. هدف از برداشتن جای جوش با پانچ، تغییر نوع اسکار جوش از یک نوع عمیق باریک به یک اسکار جراحی سطحی بسیار ریز می باشد که با استفاده از لیزر درمانی به راحتی می توان آن را از بین برد.

درمان جای جوش با میکرودرم

میکرودرم یکی از مؤثرترین و رایج ترین راه  های از بین بردن جای جوش در صورت می باشد که در آن متخصص پوست از دستگاه میکروردم برای لایه برداری عمیق تر لایه بالایی پوست استفاده می کند. روش میکرودرم برای کسانی مناسب است که جای جوش نزدیک به سطح مانند جای جوش واگنی سطحی یا جای جوش گرد دارند. جای جوش های عمیقتر، کمتر جلب توجه می کنند. این روش معمولا برای از بین بردن جای جوش های شدیدتر مورد استفاده قرار می گیرد. پزشک، لایه بالایی پوست را با یک برس چرخشی سریع یا دستگاهی دیگر، برمی دارد. جای جوش های سطحی ممکن است به طور کامل از بین بروند، و جای جوش های عمیق تر ممکن است کمتر مورد توجه باشند. عوارض جانبی شدید شامل جای زخم و تغییرات در رنگ پوست می باشد.

رفع جای جوش با میکرودرم

رفع جای جوش با مزوتراپی

مزوتراپی، یک تکنیک زیبایی می باشد که از میکرواینجکشن برای تزریق مؤثر دارو از طریق لایه بالایی پوست استفاده می کند. جای جوش از التهاب ایجاد می شود. هنگامی که یک فولیکول یا منافذ مسدود شده، بیش از حد بزرگ شوند، باعث شکستن دیواره ها می شود که منجر به آسیب پوست سالم پیرامون می شود. مزوتراپی با تحریک سلول های جدید به رشد و ترمیم ناحیه، به این مشکل کمک می کند. بر خلاف درمان های جای جوش رایج، کرم ها یا سرم های مزوتراپی باعث می شوند که محصولات در پوست نفوذ کنند تا به روشی مؤثرتر کار خود را انجام دهند.

وبلاگ ما

قبلی
بعدی