از بین بردن جای جوش با لیزر

در این مقاله مطالعه می کنید:

لیزر جای جوش بر به حداقل رساندن ظاهر جای جوش های قدیمی تمرکز دارد. 95 درصد افرادی که به جوش مبتلا می شوند مقداری جای اسکار باقی مانده را تجربه خواهند کرد. از بین بردن جای جوش با لیزر  با هدف تجزیه بافت اسکار (جای زخم) نور را بر روی لایه فوقانی پوست متمرکز می کند. همچنین، این درمان رشد سلول های جدید و سالم پوست را تحریک کرده تا جایگزین بافت جای زخم شوند.

با اینکه درمان لیزری به صورت کامل جای زخم جوش ها را از بین نمی برد اما می تواند ظاهر و درد آن ها را به ترتیب محو کرده و به حداقل برساند. این فرایند برای افراد مبتلا به جوش فعال، رنگ پوست تیره یا پوست دارای چروک های فراوان مناسب نیست. مناسب بودن درمان لیزری برای جای جوش های افراد را تنها متخصص پوست می تواند تشخیص دهد.

لیزر چگونه به درمان جای جوش کمک می کند؟

از بین بردن جای جوش با لیزر به دو روش انجام می شود: در روش اول، حرارت ناشی از لیزر لایه فوقانی و مبتلا به جای جوش را از بین می برد. پس از برداشته شدن این لایه، پوست صاف تر به نظر رسیده و ظاهر جای جوش محو تر می شود. در روش دوم با از بین رفتن بافت اسکار، حرارت و نور لیزر سبب تحریک رشد سلول های پوستی جدید و سالم می شوند.

حرارت لیزر جریان خون رونده به ناحیه درمانی را بیشتر کرده و التهاب عروق خونی در بافت جای اسکار را کاهش می دهد. تمامی این موارد سبب محو شدن ظاهر برآمده و قرمز رنگ جای زخم و کوچک تر شدن آن می شوند. افزایش جریان خون به التیام پوست نیز کمک می کند.

لیزر چگونه به درمان جای جوش کمک می کند؟

نحوه از بین بردن جای جوش با لیزر

برخی انواع رایج لیزر در رفع جای جوش لیزر های YAG اربیوم، کربن دی اکسید و لیزر PDL  هستند. هر کدام از این دستگاه ها به روش منحصر به فردی عمل کرده و نوع مشخصی از جای زخم را هدف قرار می دهند.

هزینه درمان جای جوش صورت با لیزر​

جوانسازی پوست با لیزر تخریبی

جوانسازی تخریبی با استفاده از لیزر های YAG اربیوم یا کربن دی اکسید انجام می شود. این نوع درمان لیزری بر از بین بردن کل لایه فوقانی پوست در ناحیه مبتلا به جای زخم تمرکز می کند. 3 تا 10 روز پس از فرایند، قرمزی ناشی از لیزر های تخریبی شروع به فروکش کردن می کند.

جوانسازی پوست با لیزر های غیر تخریبی

این نوع درمان های لیزری جای زخم جوش از لیزر های مادون قرمز استفاده می کنند. حرارت ناشی از این نوع لیزر ها تولید کلاژن و سلول های جدید را تحریک می کند تا جایگزین سلول های آسیب دیده و بافت جای زخم شوند.

از بین بردن جای جوش با لیزر فرکشنال co2

لیزر های فرکشنال CO2 بر تحریک بافت زیر جای زخم تمرکز می کنند تا سلول های دارای رنگدانه های سیاه را از زیر پوست از بین برند. گاهی اوقات، اسکار های مثلثی و مربعی پاسخ مناسبی به این نوع لیزر ها می دهند.

لیزر CO2

هزینه درمان جای جوش صورت با لیزر

هزینه لیزر جای جوش صورت به عوامل متعددی از جمله موارد زیر بستگی دارد:

افراد پس از انجام این درمان لیزری نیازی به استراحت نداشته و یک یا دو روز بعد می توانند بر سر کار خود باز گردند. بهتر است قبل از انجام درمان، با چند پزشک متخصص مشورت کرد. برخی پزشکان جهت معاینه پوست و پیشنهاد یک برنامه درمانی درخواست هزینه مشاوره می کنند.

برای تعیین وقت رفع سریع جای جوش با شماره زیر تماس بگیرید

لیزر برای درمان جای جوش کدام نواحی به کار می رود؟

با اینکه لیزر های رفع جای زخم جوش معمولا ناحیه صورت را هدف قرار می دهند اما این درمان را می توان در نواحی دیگری از بدن نیز به کار گرفت. از جمله نواحی هدف رایج می توان به موارد زیر اشاره کرد:

لیزر چگونه به درمان جای جوش کمک می کند؟

خطرات و عوارض جانبی لیزر جای جوش

از بین بردن جای جوش با لیزر با خطرات و عوارض جانبی همراه هستند. این عوارض جانبی بسته به نوع لیزر، نوع پوست و تعداد جلسات درمانی مورد نیاز متغییر هستند. عوارض جانبی معمول می توانند شامل موارد زیر باشند:

عوارض جانبی لیزر جای جوش​

درد ناشی از درمان لیزری معمولا ظرف یک تا دو ساعت برطرف می شود. فروکش شدن قرمزی می تواند تا 10 روز زمان ببرد. خطرات استفاده از درمان لیزری جهت محو کردن ظاهر جای زخم جوش ها شامل هایپر پیگمانتاسیون (افزایش بیش از حد رنگدانه ها) و عفونت می شود. در حالی که این مشکلات نادر و اغلب قابل پیشگیری هستند اما قبل از انجام فرایند، مشورت با پزشک درباره خطرات درمان ضروری است. در صورت مشاهده چرک، تورم شدید یا تب پس از درمان لیزری باید فورا با پزشک خود تماس گرفت.

تاثیر لیزر در از بین بردن جای جوش

افراد باید قبل از انجام هر گونه فرایند زیبایی انتظارات واقعی داشته باشند. باید در نظر داشت که درمان لیزری جای زخم جوش ها را به صورت کامل از بین نمی برد. جای زخم ها در بهترین حال محو تر می شوند اما با این حال به هیچ صورت نمی توان قبل از فرایند میزان موفقیت آن را برای فرد ارزیابی کرد. پس از انجام درمان لیزری، افراد باید در هفته ها و ماه های پیش درباره مراقبت از پوست خود بسیار حساس باشند.

از آنجایی که آسیب پذیری پوست نسبت به نور خورشید بیشتر می شود، مصرف ضد آفتاب قبل از ترک خانه یک ضرورت است. همچنین، به مدت 6 تا 8 هفته پس از فرایند باید از برنزه کردن یا فعالیت های نیازمند به قرار گیری طولانی مدت در نور خورشید اجتناب کرد. پزشک جهت به حداکثر رساندن اثرات درمان، دستوراتی را در زمینه مراقبت مخصوص از پوست همچون مصرف مرطوب کننده و تونر های خاص به بیمار می دهد.

بیماران باید جهت پیشگیری از ابتلا به عفونت، ناحیه درمانی را تمیز نگه دارند. قرمزی پوست تا چندین روز یا هفته پس از فرایند باقی می ماند. همچنین، باید به مدت 1 هفته یا بیشتر از مصرف مواد آرایشی اجتناب کرد تا خطر ابتلا عوارض پس از فرایند به طور کامل برطرف شود. نتایج این درمان بلافاصله نمایان نخواهند بود. پس از گذشت 7 تا 10 روز، تاثیر درمان بر محو شدن ظاهر جای زخم جوش ها آشکار خواهد شد. نتایج حاصل از درمان لیزری دائمی هستند.

تاثیر لیزر در از بین بردن جای جوش

قبل از درمان لیزری جای جوش

امکان دارد، جهت کسب شرایط لازم برای از بین بردن جای جوش با لیزر افراد مجبور به انجام تغییراتی در سبک زندگی خود باشند. آماده شدن برای این درمان اغلب شامل موارد زیر می شود:

قبل از درمان لیزری جای جوش​

مراقبت بعد از لیزر صورت برای از بین بردن جای جوش

زمانی که درمان جای جوش با لیزر  CO2 انجام شد، به شما یک کیسه یخ داده می شود تا ناحیه درمان شده را با آن بپوشانید. کیسه یخ را به مدت 15 دقیقه روی ناحیه تحت درمان قرار دهید. این کار به کاهش التهاب و راحتی بیشتر شما کمک می کند. پیش از اینکه کلینیک را ترک کنید، دستیار پزشک ناحیه تحت درمان را با وازلین یا پماد آنتی باکتریال (مانند موپیروسین) و یا زینک اکساید و یک باند خواهد پوشاند.

مراقبت بعد از لیزر صورت برای از بین بردن جای جوش

مراقبت از پوست صورت بعد از لیزر جای جوش

پس از انجام لیزر CO2 بر روی صورت خود تا چند ساعت صورت خود را نشویید. پزشکتان به شما می گوید که از چه زمانی می توانید به پوستتان آب بزنید. معمولا این زمان 4 ساعت پس از درمان است.

2 تا 3 روز اول پس از درمان لیزر صورت

یک کیسه آب یخ پوشیده شده در یک پارچه نرم را روی ناحیه درمان شده قرار دهید. کیسه یخ را به مدت 15 تا 20 دقیقه روی آن ناحیه بگذارید. این کار را 1 تا 5 بار در روز انجام دهید. پس از دو تا سه روز اول، در صورت لزوم از کیسه یخ استفاده کنید.

مراقبت از پوست صورت بعد از لیزر جای جوش

چند روز پس از درمان با لیزر CO2

1 تا 2 هفته پس از با لیزر جای جوش

شستن صورت بعد از لیزر جای جوش

نکات کلی بعد از لیزر صورت برای از بین بردن جای جوش

با پزشک مشورت کنید

از بین بردن جای جوش با لیزر یک روش ساده و موثر برای محو کردن ظاهر جای اسکار جوش هاست. ملاقات با یک متخصص پوست معتبر اولین قدم در ارزیابی مناسب بودن این فرایند برای خود است.

وبلاگ ما

قبلی
بعدی