آیا با استفاده از ماینوکسیدیل 5% می توان موهای پر پشتی داشت؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

استفاده از ماینوکسیدیل یکی از محبوب‌ترین، موثرترین و امن‌ترین راه‌ها برای مبارزه با ریزش مو در مردان است. با این حال، این دارو نیز مانند همه داروها می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند. یکی از عوارض جانبی این محصول می‌تواند تحریک در محل مصرف دارو باشد. سرگیجه، سبکی سر، سردرد و درد قفسه سینه نیز از عوارض جانبی نادر آن هستند که معمولا با مصرف بیش از حد آن ایجاد می‌شوند. ثابت شده است که این دارو می‌تواند ریزش مو را متوقف و حتی معکوس نماید. اما آیا با استفاده از آن می‌توان موهای پر پشتی داشت؟. با ما همراه باشید تا به این سوال و سوالات دیگر درباره این داروی محبوب پاسخ دهیم.

آیا با استفاده از ماینوکسیدیل 5% می توان موهای پر پشتی داشت؟

آشنایی با ماینوکسیدیل 5 درصد

ماینوکسیدیل (Minoxidil) یک داروی موضعی است که باید دو بار در روز و مستقیما روی پوست سر استفاده ‌شود. افراد این دارو را معمولا یک بار در صبح و یک بار در شب (چند ساعت قبل از رفتن به رختخواب) استفاده می‌کنند. کارشناسان کاملا از نحوه عملکرد ماینوکسیدیل 5 درصد برای افزایش رشد مو آگاه نیستند. اما اکثر تحقیقات نشان می‌دهند که این دارو جریان خون در پوست سر را بهبود می‌بخشد. همچنین جریان مواد مغذی را به موهای شما افزایش می‌دهد و فرآیند رشد دوباره موها را تشویق می­نماید.

Minoxidil یک داروی رشد مجدد مو است که برخلاف برخی دیگر محصولات ناشناس، تاییدیه FDA آمریکا را دارد. این یک درمان ریزش مو مبتنی بر علم است که توسط تحقیقات علمی جامع و در مقیاس بزرگ پشتیبانی می‌شود. ماینوکسیدیل به صورت محلول مایع یا کف موجود است و حتما باید طبق دستورالعمل‌های مربوط به نوع آن مصرف شود.

آیا ماینوکسیدیل طاسی را درمان می‌کند؟

اگرچه ماینوکسیدیل 5 درصد می‌تواند رشد مو را بهبود بخشد، اما طاسی را درمان نخواهد کرد. برای دستیابی به نتایج موثر باید به استفاده روزانه از این دارو ادامه دهید. چرا که اگر مصرف این محصول را متوقف کنید، معمولا در طی چند ماه موهای جدید خود را از دست خواهید داد. برخی از افراد متوجه عوارض جانبی این دارو به ویژه در چند هفته اول استفاده از آن می‌شوند. اما این عوارض معمولا مقطعی هستند و خود به خود از بین می‌روند. اما اگر عوارض جانبی مداوم یا شدید برای شما رخ داد، باید با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت نمایید.

ماینوکسیدیل با درصد بالا موثرتر است؟

محلول‌های با قدرت بالا حاوی مقدار بیشتری Minoxidil در هر میلی لیتر هستند. بنابراین بسیاری از افراد گمان می‌کنند که آن‌ها در درمان ریزش مو موثرتر باشند.

تحقیقات نشان می‌دهند که ماینوکسیدیل 5 درصد در درمان ریزش مو موثرتر از فرمول‌های کم قدرت‌تر حاوی 2 درصد Minoxidil عمل می‌کند. یک آزمایش بالینی که تقریبا 400 مرد را شامل می‌شد، به این نتیجه رسید که Minoxidil 5 درصد از نظر رشد مجدد مو و پوشش پوست سر به طور قابل توجهی برتر و پرقدرت‌تر از فرمول کم قدرت آن است.

در این مطالعه، مردانی که از محلول 5 درصد استفاده نمودند، به میزان 45 درصد اثربخشی بیشتری را نسبت به مردانی داشتند که با فرمول قدرت کم درمان شدند. مطالعات مربوط به فرمول‌های قوی‌تر Minoxidil نیز رابطه یکسانی را بین دوز بیشتر و اثربخشی بیشتر نشان می‌دهند. همچنین مردانی که با محلول 5 درصد تحت درمان قرار گرفتند، کمتر دچار عوارض جانبی مانند سوزش پوست سر شدند.

روش استفاده از ماینوکسیدیل 5% موضعی

از این محصول باید دقیقا طبق دستورالعمل روی برچسب یا طبق دستور پزشک استفاده شود. بنابراین از این دارو به هیچ وجه نباید در مقادیر بیشتر یا کمتر از دوز توصیه شده استفاده نمود. زیرا استفاده بیشتر از مقدار توصیه شده این دارو باعث افزایش سرعت رشد مو نمی‌شود و ممکن است عوارض جانبی خطرناکی هم ایجاد کند. پزشک نیز برای کاربرد ایمن و موثر این دارو باید آن را همراه با دستورالعمل‌های مصرف ارائه نماید.

شما قبل از استفاده موضعی از ماینوکسیدیل 5 درصد باید موها و پوست سر خود را کاملا خشک نمایید. سپس مقدار توصیه شده از دارو را روی نواحی آسیب دیده پوست سر بمالید. Minoxidil موضعی معمولا دو بار در روز، صبح و شب استفاده می‌شود. پس از استفاده موضعی از این دارو باید دست های خود را بشویید. از این دارو فقط باید به صورت موضعی و روی پوست سر خود استفاده نمایید.

نتایج ماینوکسیدیل چه زمانی مشخص می‌شوند؟

با مصرف این دارو ممکن است 4 ماه یا بیشتر طول بکشد تا رشد موهای جدید روی سر شما دیده شود. البته این موهای جدید احتمالا نرم، بی‌رنگ و به سختی قابل مشاهده خواهند بود. بنابراین شما باید به درمان ادامه بدهید تا موهای جدید به همان رنگ و ضخامت موهای موجود شما برسند. اما اگر بعد از 4 ماه پس از درمان شاهد هیچ گونه رشدی در موهای خود نبودید، باید به مشورت با پزشک خود بپردازید.

در صورتی که مصرف دارو را در یک نوبت فراموش نمودید، به محض یادآوری باید دوز فراموش شده دارو را مصرف نمایید. اما اگر تقریبا زمان نوبت بعدی فرا رسیده است، باید نوبت فراموش شده را نادیده بگیرید. همچنین از مصرف داروی اضافی برای جبران دوز فراموش‌شده بپرهیزید.

روش نگهداری ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل 5 درصد باید در دمای اتاق و به دور از گرما، سرما و رطوبت شدید نگهداری شود. قوطی فوم موضعی Minoxidil را دور از شعله یا حرارت زیاد نگه دارید، مثلا آن را در روزهای گرم روی داشبورد خودرو نگذارید. زیرا اگر قوطی این محصول خیلی داغ شود، ممکن است حتی دچار انفجار شود. همچنیی قوطی خالی شده آن را سوراخ نکنید و نسوزانید.

عوارض موضعی ماینوکسیدیل

Minoxidil 5 درصد به صورت موضعی روی پوست استفاده می‌شود. بنابراین خطر عوارض جدی و داخلی آن صفر می‌باشد. اما اگر دارو در جریان خون شما جذب شود، ممکن است عوارض جانبی رخ بدهد. در عین حال، داروهای موضعی نیز ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد نمایند. اگر با مصرف ماینوکسیدیل متوجه بروز موارد زیر شدید، باید فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

  • تحریک شدید پوست سر
  • رشد ناخواسته موهای صورت
  • درد قفسه سینه، ضربان قلب سریع
  • تورم در دست، پا یا افزایش وزن سریع
  • احساس سبکی، انگار که می‌خواهید بی‌هوش شوید.
  • سردرد، سرگیجه، گیجی
  • گرگرفتگی (گرمی، قرمزی یا احساس سوزن سوزن شدن)
  • تغییر در رنگ یا بافت موهای شما

جمع‌بندی

درمان ریزش مو با ماینوکسیدیل 5 درصد نیاز به صبر فراوان، دقت در میزان استفاده و داشتن انتظارات واقعی دارد. این دارو به مرور زمان اثربخشی خود را در درمان ریزش مو و رشد مجدد موها نشان می‌دهد. اما مهم است که انتظارات رویایی از آن نداشته باشید. همچنین مصرف بیش از حد آن اصلا توصیه نمی‌شود. زیرا هم خطرناک است و هم هیچ‌گونه اثری بر رشد سریعتر موها ندارد.

منابع: drugs، forhims

وبلاگ ما

قبلی
بعدی