بیماری پسوریازیس چیست و چگونه درمان می‌شود؟ طول دوره درمان چقدر است؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

هر نوع ضایعه پوستی منجر به تاثیرات منفی بر زیبایی فرد می‌شود و او را علاوه بر مشکلات جسمانی دچار معضلات روانی نیز می‌کند. به همین دلیل، انسان باید پیشگیری‌های لازم را انجام دهد تا در دام برخی از بیماری‌ها نیفتد. در این مقاله یکی از بیماری‌های پوستی به نام پسوریازیس را بررسی خواهیم نمود. ابتدا این بیماری را به شما معرفی و سپس انواع آن بررسی می­نماییم. لازم است تا حدودی با این بیماری آشنایی داشته باشید تا با بروز هر ضایعه پوستی، گمان نکنید که به آن مبتلا شده‌اید و پر از دغدغه و نگرانی شوید.

بیماری پسوریازیس چیست و چگونه درمان می‌شود؟ طول دوره درمان چقدر است؟

آشنایی با پسوریازیس

این بیماری به شکل ضایعات پوستی مزمن بروز می‌کند و ناشی از خودایمنی بدن است. همچنین دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی، اضطراب و افسردگی می‌توانند باعث بروز پسوریازیس شوند .

در این بیماری به دلیل اختلال‌های به وجود آمده در بدن، به‌سرعت سلول‌های جدید پوستی ساخته می‌شوند. در نتیجه، در ناحیه‌ای از پوست که دچار این بیماری شده است، ضایعات صدفی شکل، تشکیل خواهند شد. در حالت عادی، سلول‌های پوستی در لایه عمیق‌تر از پوست تشکیل می‌شوند، به سطح پوست می‌رسند و بعد از مدتی از بین می‌روند و این چرخه تا پایان عمر انسان ادامه دارد. در انسان‌های معمولی، این فرآیند یک ماه  طول می‌کشد. اما در انسان‌هایی که مبتلا به این بیماری هستند، این روند در عرض چند روز رخ می‌دهد. در نتیجه، سلول‌های پوست فرصتی برای از بین ‌رفتن ندارند و ضایعات صدفی به وجود می‌آیند.

تورم و قرمزی در اطراف این ضایعات صدفی، شایع است. در ابتدا این صدف‌ها به رنگ نقره‌ای یا سفید هستند و به ‌مرور زمان به شکل زخم‌های قرمز و ضخیم در می‌آیند. در پوست‌هایی که تیره هستند، رنگ این زخم‌ها زرشکی جلوه می‌نماید. البته در این نوع از پوست‌ها، زخم‌هایی با رنگ قهوه‌ای تیره هم دیده شده‌اند که در ابتدا صدف‌های خاکستری شکل بوده‌اند.

بیماری پسوریازیس در کدام یک از نقاط بدن مشاهده می‌شود؟

به طور عمومی این بیماری در محل مفصل‌های بدن مانند زانوها و بازوها دیده شده است. البته در هر نقطه‌ای از بدن، امکان تشکیل زخم‌های این بیماری وجود دارد. به‌ طور کلی در نقاط زیر این بیماری شایع است:

  • دست‌ها
  • پاها
  • گردن
  • پوست سر
  • صورت

در برخی از بیماران، این زخم‌ها در نقاط زیر نیز مشاهده شده‌اند:

  • ناخن‌ها
  • دهان
  • اطراف ناحیه تناسلی

انواع مختلف بیماری پسوریازیس

در این بخش، انواع این بیماری معرفی شده‌اند:

نوع پلاکی

این نوع در بیشتر بیماران دیده می‌شود و بسیار شایع است. به ‌طوری که 80 تا 90 درصد بیماران، مبتلا به نوع پلاکی هستند. این نوع، در پوست‌های روشن منجر به تورم و زخم‌های قرمز رنگ می‌شود و در پوست‌های تیره به رنگ زرشکی یا ارغوانی و صدف‌های خاکستری خود را نشان می‌دهد. تشخیص این نوع بیماری در پوست‌های تیره، سخت‌تر است.

نوع خالدار

نوع خالدار این بیماری بیشتر در کوکان دیده می‌شود. در این نوع از بیماری پسوریازیس لکه‌های زرشکی یا صورتی کوچک در بازوها، شکم و نیم‌تنه و پاها ظاهر می‌گردند. این لک‌ها به‌ندرت ضخیم هستند.

نوع چرکی یا کورکی

این نوع بیشتر در بزرگسالان شایع است. در این نوع از بیماری با توجه ‌به رنگ پوست، تاول‌هایی بر سطح بدن ظاهر می‌شوند. این تاول‌ها به رنگ سفید می‌باشند و اطراف آنها در ناحیه وسیعی قرمز یا بنفش هستند. رنگ بنفش مربوط به پوست‌های تیره است.

نوع چرکی بیشتر تمایل دارد که در ناحیه‌های کوچکی از بدن مانند دست‌ها و پاها ظاهر شود. این نوع، به‌ سرعت گسترش پیدا می‌نماید.

نوع معکوس

در این نوع، زخم‌های قرمز یا قهوه‌ای بر پوست ظاهر خواهند شد و بیشتر زخم‌ها در زیربغل، زیر سینه و نواحی تناسلی دیده می‌شوند.

نوع اریترودرمیک

نوع اریترودرمیک بسیار نادر است و در آن، به ناگهان منطقه وسیعی از بدن درگیر می‌شود. پوست در ناحیه درگیر، ‌مانند پوستی که دچار آفتاب‌سوختگی شده است، به نظر می‌رسد. در این نوع، داشتن تب رخ می‌دهد و زندگی بیمار به خطر می‌افتد، در نتیجه باید سریع‌ به پزشک مراجعه شود.

نشانه‌های بیماری پسوریازیس

نشانه‌های این بیماری معمولا از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند و بستگی به نوع بیماری دارند که فرد با آن درگیر می‌شود. ناحیه‌ای که این بیماری با آن درگیر می‌گردد هم می‌تواند بسیار محدود یا خیلی وسیع باشد. در ادامه، نشانه‌های معمول این بیماری را با هم مرور می‌نماییم.

  • زخم‌های متورم در پوست‌های روشن، قرمز و در پوست‌های تیره، ارغوانی هستند.
  • احساس درد در اطراف ناحیه‌ای که زخم‌ها در آنجا ظاهر شده‌اند.
  • خارش و احساس سوزش در اطراف زخم‌ها
  • درد و تورم مفاصل
  • ضخامت ناخن‌ها و چاله، چاله شدن سطوح آن‌ها

باید توجه نمایید که همه بیماران این نشانه‌ها را با هم تجربه نمی‌کنند. ممکن است در انواع نادر این بیماری، بیماران نشانه‌های کاملا متفاوتی را داشته باشند. اکثر افرادی که با این بیماری درگیر می‌شوند، با چرخه‌ای از نشانه‌ها روبه‌رو خواهند شد. ممکن است در چند هفته یک سری از نشانه‌ها بروز پیدا نمایند و سپس در عرض چند هفته از بین بروند. سپس سری دیگری از نشانه‌ها ظاهر شوند. وقتی نشانه‌ای نداشته باشید، معمولا گفته می‌شود که در حالت بهبود یا انتظار هستید.

راه‌های درمان پسوریازیس

متاسفانه این بیماری درمان قطعی ندارد. تمامی درمان‌ها به دنبال این هستند که به اهداف زیر دست پیدا نمایند.

  • کاهش تورم و زخم
  • کند کردن رشد سلول‌های پوست
  • از بین ‌بردن صدف‌ها یا پلاکت‌ها

به‌ طور کلی درمان‌های این بیماری در سه طبقه‌بندی کلی قرار می‌گیرند که در ادامه، آن‌ها را بررسی می‌نماییم.

درمان موضعی

کرم‌ها و پمادهایی که در این روش به کار می‌روند، برای این بیماری با شدت کم تا متوسط مفید واقع می‌شوند. پزشک با توجه ‌به میزان شدت بیماری، کرم‌ها و پمادهای متنوعی را برای بیمار تجویز می‌نماید. رعایت دستورالعمل‌های پزشک و استعمال به‌موقع کرم‌ها و پمادها، در روند درمان بسیار موثر هستند. 

درمان‌های دارویی

افرادی که مبتلا به بیماری با میزان شدت متوسط تا سخت هستند، بهتر است درمان دارویی را امتحان کنند. همچنین افرادی که درمان‌های موضعی برای آن‌ها جواب نمی‌دهند، می‌توانند از درمان‌های دارویی بهره ببرند.  در هر صورت مهم‌ترین فاکتور برای شروع این نوع درمان، تشخیص پزشک است.

اشعه‌درمانی

در این نوع درمان، از اشعه‌های UV استفاده می‌شود تا نتایج و عوارض بیماری پسوریازیس را کاهش دهند. بسیار جالب است که بدانید برای متوقف ساختن رشد سلول‌های پوست در این بیماری، به مبتلایان توصیه می‌شود که در آفتاب قرار بگیرند و از نور آن استفاده نمایند.

اکثر بیمارانی که با میزان شدت متوسط تا سخت این بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کنند، معمولا ترکیبی از درمان‌های ذکرشده را امتحان می‌نمایند تا نشانه‌ها و عوارض بسیاری در آن‌ها کاهش یابند. همچنین در بعضی از بیمارها ممکن است بدن دیگر به یکی از روش‌های درمانی جواب ندهد. در نتیجه، پزشک مجبور است روش دیگری را امتحان نماید تا از شدت بیماری کاسته شود.

طول درمان بیماری پزویاریس چقدر است؟

همان‌طور که ذکر شد، این بیماری درمان قطعی ندارد و فقط می‌توان از پیشروی آن جلوگیری نمود. بسته به نوع درمان و شدت بیماری، از 2 تا 4 هفته بعد از شروع دوره درمانی، روند این بیماری کند می‌شود و بیمار می‌تواند تغییرات محسوس را مشاهده نماید. در بعضی از انواع این بیماری باید تا 6 ماه صبر نمود تا درمان جواب دهد.

چگونه باید با بیماری پسوریازیس زندگی کرد؟

متاسفانه این بیماری همراه انسان است و باید روش‌هایی را به کار برد که زندگی را همراه با این بیماری ادامه داد. در ادامه به روش‌هایی اشاره می‌نماییم که می‌توانند در کنترل این بیماری نقش مهمی را ایفا کنند.

رژیم غذایی مناسب

یکی از راه‌های کنترل این بیماری، داشتن برنامه غذایی مناسب و سالم است. برنامه غذایی سالم و مفید از افزایش وزن بیمار جلوگیری می‌نماید. در سفره غذایی بیمار حتما باید از موادی استفاده شود که سرشار از امگا 3 هستند. بسیار توصیه می‌شود که بیماران از مصرف گوشت قرمز، غذاهای کنسروی و فرآوری شده، قندهای مصنوعی و لبنیات خودداری نمایند.

استرس

مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که استرس می‌تواند باعث بدتر شدن عوارض و نشانه‌های این بیماری شود. در نتیجه، بیمار باید توانایی مدیریت‌ کردن فراز و نشیب‌های زندگی خود را یاد بگیرد. در این‌ رابطه آموزش‌هایی وجود دارند که باید بیمار آن‌ها را فرا بگیرد. زیرا همیشه با این بیماری دست ‌به ‌گریبان است و چاره‌ای جز تحمل کردن آن ندارد. یوگا و مراقبه، تنفس صحیح و اصولی و سفر و تفریح به کاهش استرس کمک فراوانی می‌نماید.

چگونه باید با بیماری پسوریازیس زندگی کرد؟

جمع‌بندی

بیماری پسوریازیس درمان قطعی ندارد، اما می‌توان با تشخیص به‌موقع آن از عوارض این بیماری کاست. امیدواریم به اندازه کافی شما را با نشانه‌ها و عوارض این بیماری آشنا کرده باشیم. تنها مرجع قابل اطمینان برای تشخیص قطعی این بیماری، پزشک متخصص است. اگر نشانه‌های این بیماری را دارید، برای اطمینان خاطر به پزشک مراجعه نمایید.

منابع: healthline

وبلاگ ما

قبلی
بعدی