آیا کسانی که بیماری پسوریازیس دارند می توانند لیزر موهای زائد انجام دهند؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

امروزه طیف وسیعی از روش‌ها برای خلاصی از شر موهای زائد بدن و صورت وجود دارند. تکنیک‌های حذف موهای زائد مانند اصلاح، اپیلاسیون و لیزر درمانی سطوح مختلفی از راحتی و نتایج را به شما ارائه می‌دهند. برخی از روش‌ها را می‌توان در خانه انجام داد، در حالی که برخی دیگر به مراجعه به متخصصان آموزش‌دیده نیاز دارند. اما انجام لیزر درمانی در صورت ابتلا به بیماری پسوریازیس می‌تواند نگرانی‌هایی را در پی داشته باشد. در این مقاله به بررسی لیزر موهای زائد در هنگام داشتن این بیماری خواهیم پرداخت.

آیا کسانی که بیماری پسوریازیس دارند می توانند لیزر موهای زائد انجام دهند؟

بیماری پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های پوست فرد سریع‌تر از حد معمول جایگزین می‌شوند. دقیقا مشخص نیست که چرا این بیماری بروز می‌کند، اما تحقیقات نشان می‌دهند که به دلیل وقوع مشکل در سیستم ایمنی ایجاد می‌شود. سلول‌های جدید بدن در عمیق‌ترین لایه پوست تولید می‌گردند. این سلول‌های پوستی به‌ تدریج از طریق لایه‌های زیرین پوستی به سمت بالا حرکت می‌کنند تا زمانی که به بیرونی‌ترین سطح برسند و آنجا می‌میرند و پوسته‌پوسته می‌شوند. کل این فرآیند معمولا حدود 3 تا 4 هفته طول می‌کشد. اما این روند در افراد مبتلا به بیماری پسوریازیس تنها حدود 3 تا 7 روز به طول می‌انجامد. درنتیجه، سلول‌هایی که به طور کامل بالغ نشده‌اند، به سرعت در سطح پوست تجمع می‌یابند و باعث ایجاد لکه‌های پوسته‌پوسته می‌شوند.

شوک به پوست یکی از مسائلی است که این بیماری را تحریک و تشدید می‌کند، یعنی هر موردی که باعث بروز التهاب شود. ضایعات پسوریازیس اغلب پس از یک جراحت، بریدگی یا سوختگی پوست تشدید خواهند شد. به همین دلیل است که افراد مبتلا به پسوریازیس باید مراقب باشند تا آسیب پوستی ناشی از لیزر درمانی دریافت نکنند.

تاثیر لیزر موهای زائد بر پسوریازیس

به طور کلی، مشکل حذف موهای زائد این است که باعث وارد آمدن شوک پوستی در فرد می‌شود. بنابراین چه در حال اصلاح، اپیلاسیون یا استفاده از روش دیگر برای حذف موی زائد باشید، مقداری تحریک یا آسیب به پوست وارد می­شود. اما این تحریک پوست، در لیزر موهای زائد معمولا کمتر از روش‌های دیگر خواهد بود. با این حال، اینکه پسوریازیس فرد تشدید شود یا نه و همچنین شدت عود کردن آن، تا حد زیادی به نحوه مدیریت بیماری توسط خود فرد بستگی دارد.

بیماری پسوریازیس ممکن است پس از حذف موهای زائد، در همه بیماران عود نکند. اما برخی از افراد مشکل بیشتری با اصلاح یا اپیلاسیون دارند. اگر می‌خواهید از لیزر موهای زائد استفاده کنید، مطمئن شوید که این کار بسیار ملایم صورت می‌گیرد. این امر برای همه روش‌های حذف موهای زائد نیز صدق می‌کند.

بیماری پسوریازیس چیست؟

آیا با پسوریازیس می‌توان لیزر درمانی کرد؟

لیزر درمانی برای افراد مبتلا به پسوریازیس به عنوان روش ترجیحی حذف موهای زائد در نظر گرفته می‌شود. زیرا این روش در هنگام برداشتن مو به پوست آسیبی نمی‌رساند. بیماران مبتلا به پسوریازیس زمانی که پوستشان تحت‌فشار یا تحریک است، نمی‌توانند خراشیدن را تحمل کنند. اما اپیلاسیون، اصلاح و موچین کردن دقیقا همین کار را انجام می‌دهد. لیزر موهای زائد می‌تواند مفید باشد، اما قبل از رفتن به سراغ آن حتما با پزشک متخصص مشورت نمایید. زیرا باید مطمئن شوید که لیزر موهای زائد برای شما مناسب است و پسوریازیس شما به درستی مدیریت می‌شود.

آمادگی برای لیزر موهای زائد

قبل از لیزر موهای زائد باید با متخصص پوست در مورد بی‌خطر بودن این روش برای خود صحبت نمایید و مطمئن شوید که پسوریازیس شما به خوبی کنترل شده باشد. قبل از لیزر درمانی موهای زائد نیز مطمئن شوید که پوست آن ناحیه عاری از هر گونه پلاک، پوسته، قرمزی یا سایر علائم التهاب یا تحریک باشد. مهم‌ترین مسئله این است که پسوریازیس در ناحیه تحت درمان وجود نداشته باشد. امروزه داروهای بسیار خوبی برای فروکش کردن این بیماری وجود دارند، پس هیچ‌کس نباید از لیزر کردن موهای زائد رنج ببرد یا نگران آن باشد.

پسوریازیس ممکن است همچنان عود کند، اما شما می‌توانید با پزشک خود برای یافتن راه‌هایی جهت کنترل و درمان آن مشورت کنید. درمان پسوریازیس معمولا به بیمار کمک می‌کند تا در عرض یک یا دو هفته دوره اوج بیماری را پشت سر بگذارد. اگر در دوره عود بیماری پسوریازیس هستید، قبل از لیزر کردن موهای زائد آن ناحیه حتما صبر کنید تا بیماری فروکش کند. اگر کسی در دوره اوج بیماری به سراغ لیزر درمانی برود، ممکن است بیماری تمایل بیشتری به تشدید شدن پیدا کند. بنابراین توصیه می‌کنیم از انجام هر نوع درمان آسیب‌زا مانند لیزر کردن موهای زائد در دوره عود بیماری خودداری نمایید.

لیزر خانگی و پسوریازیس

برخی افراد ترجیح می‌دهند به جای مراجعه به کلینیک، از دستگاه‌های خانگی رفع موهای زائد استفاده نمایند. اما اکثر متخصصان توصیه می‌کنند لیزر موهای زائد را نزد یک متخصص پوست و در کلینیک حرفه‌ای و معتبر انجام دهید. این کار برای دستیابی به بهترین نتایج و همچنین جهت حفظ ایمنی شما بسیار ضروری است. اما اگر تصمیم به استفاده از لیزر خانگی حذف موهای زائد دارید، بسیار مراقب باشید!. مطمئن شوید که دستگاه استریل شده است و لیزر درمانی را با دقت بسیار زیاد انجام دهید. زیرا هر گونه سوختگی یا عفونت پوستی منجر به عود کردن بیماری پسوریازیس در شما خواهد شد.

لیزر خانگی و پسوریازیس

اصلاح قبل از لیزر درمانی

اصلاح قبل از لیزر درمانی برای مراجعه به کلینیک ضروری خواهد بود. اما عیب اصلی اصلاح برای افراد مبتلا به پسوریازیس این است که پوست آن‌ها را تحریک می‌کند و خطر عود کردن بیماری را افزایش می‌دهد. بنابراین برای به حداقل رساندن خطر، حتما باید نکات زیر را برای اصلاح قبل از لیزر درمانی رعایت نمایید.

  • اول دوش بگیرید و اجازه دهید پوست و موی شما با آب اشباع گردد تا کوتاه کردن آن‌ها آسان‌تر شود.
  • از تیغ تیز دارای چندین لبه استفاده نمایید و تیغ‌های قدیمی به کار نبرید.
  • موهای زائد بدن خود را در جهت رشد آن‌ها و نه در جهت مخالف بتراشید تا سوزش به حداقل برسد. این موضوع برای هر فردی با پوست تحریک‌شده و نه فقط افراد دارای پسوریازیس، صادق است.
  • هرگز پوست خشک را با تیغ نتراشید و همیشه از کرم اصلاح برای محافظت از پوست خود استفاده نمایید.
  • بعد از اصلاح، پوست خود را مرطوب نمایید زیرا مرطوب نگه داشتن پوست بخش مهمی، جهت جلوگیری از خشکی، ملتهب شدن و خارش آن و در نتیجه، کمک به بهبود بیماری پسوریازیس است.

جمع‌بندی

در لیزر موهای زائد از یک پرتو نور برای از بین بردن فولیکول مو استفاده می‌شود تا نتواند دوباره رشد کند. اگر هر گونه ناراحتی پوستی مانند بیماری پسوریازیس دارید، باید آن را با پزشک خود در میان بگذارید تا دریابید که آیا این روش برای شما مناسب هست یا خیر. بسیار مهم است که با پزشک و تکنسین لیزر موهای زائد خود کاملا صادق باشید تا مطمئن شوید که لیزر موهای زائد برای شما بی‌خطر خواهد بود. اگرچه دستگاه‌های خانگی لیزر هم در دسترس هستند، اما برای دستیابی به بهترین نتایج باید لیزر درمانی را توسط متخصص پوست آموزش‌دیده انجام دهید.

منابع: everydayhealth، nhs

وبلاگ ما

قبلی
بعدی