آیا تزریق ژل یا بوتاکس بر تشدید بیماری لیکن پلان تأثیر دارد؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

در سالیان اخیر عمل‌های زیبایی و جوانسازی پوست بسیار موردتوجه مردم قرار گرفته‌اند و جوان ماندن دیگر  یک رویا و آرزوی دست‌نیافتنی نیست. در این‌ بین، مبتلایان به برخی بیماری‌ها نیز تمایل دارند از این روش‌ها استفاده نمایند. در این مطلب قصد داریم به بیماری لیکن پلان بپردازیم و به این سوال پاسخ دهیم که آیا با وجود ابتلا به این بیماری می‌توان تزریق بوتاکس یا ژل انجام داد؟.

آیا تزریق ژل یا بوتاکس بر تشدید بیماری لیکن پلان تأثیر دارد؟

آشنایی با بیماری لیکن پلان

هنوز علت این بیماری مشخص نشده، این بیماری نه واگیردار است و نه در رسته سرطان‌ها دسته‌بندی می‌شود. به ‌احتمال زیاد لیکن پلان، یک بیماری خود ایمنی است. به این معنی که سیستم ایمنی بدن، یک‌تکه از بدن را به‌ عنوان جسم خارجی در نظر می‌گیرد و به آن حمله می‌کند. همچنین گاهی اوقات سیستم ایمنی بدن به برخی از داروهای خاص واکنش نشان می‌دهد که موجب بروز لیکن پلان می‌شود. در این صورت با تشخیص درست و عوض‌ کردن داروها می‌توان بیماری را متوقف نمود. بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که به ‌احتمال زیاد بین هپاتیتC  و لیکن پلان رابطه‌ای وجود دارد. در نتیجه، مبتلایان به این نوع از هپاتیت، دچار لیکن پلان می‌شوند.

تشخیص به‌موقع و درست منشا لیکن پلان بسیار مهم و حیاتی است. بدین ترتیب درمانی تجویز می‌شود که جلوی پیشرفت بیماری را می‌گیرد و همچنین نشانه‌ها و عوارض بیماری کاهش پیدا می‌کنند.

علائم بیماری لیکن پلان در نقاط مختلف بدن

لیکن پلان در نقاط مختلف بدن نشانه‌های متفاوتی دارد که در ادامه، آنها را بررسی می‌نماییم.

پوست

لیکن پلان روی پوست معمولا با برآمدگی‌های براق زرشکی ظاهر می‌شود. معمولا خط‌های نازک سفیدرنگ بر روی برآمدگی‌ها قابل‌مشاهده هستند. این نشانه‌ها روی مچ‌ها، قوزک پا و پایین کمر دیده می‌شوند.

دهان

برآمدگی‌های قرمز رنگ با خط‌های سفید در داخل دهان و روی زبان یا درون لپ از نشانه‌های لیکن پلان هستند. در بعضی از مواقع، دهان زخم می‌شود و بیمار حس سوزش را تجربه می‌کند. گاهی اوقات هم برآمدگی‌های قرمز رنگ تبدیل به لک‌های سفید و بزرگ‌تری می‌شوند. 

نواحی تناسلی

وقتی که این بیماری به نواحی تناسلی می‌رسد، دو نشانه بروز دارد. در نواحی خارجی و روی پوست، برآمدگی‌های زرشکی ایجاد می‌کند. در بانوان، قسمت‌های مرطوب دستگاه تناسلی آنان (واژن) به رنگ قرمز دیده می‌شود. بیماری لیکن پلان در نواحی تناسلی موجب خارش بسیار زیاد خواهد شد و لکه‌های آن به ‌مرور زمان دردناک و تبدل به زخم می‌شوند.

ناخن‌ها

این بیماری از پوست به ناخن انتقال می‌یابد و در بیشتر مواقع، تنها چند ناخن درگیر بیماری لیکن پلان می‌شوند. ناخن‌ها درخشندگی و شفافیت خود را از دست می‌دهند، نازک و شکننده می‌شوند و روی آن‌ها شیار می‌افتد. در بعضی از موارد هم ناخن‌ها تیره‌تر و ضخیم‌تر می‌شوند و ناگهان از دست جدا خواهند شد. حتی ممکن است رشد ناخن‌ها متوقف شود. در بعضی از موارد نادر، ناخن‌ها بعد از افتادن دیگر رشد نمی‌کنند و به مدت طولانی فرد ناخن نخواهد داشت.

سر

این نوع لیکن پلان غیرمعمول است. معمولا این بیماری در پوست سر به شکل برآمدگی‌های قرمزرنگ ظاهر می‌شود که به ‌مرور زمان تبدیل به زخم خواهند شد. بعضی از افراد موهایشان می‌ریزد که ریزش با توجه‌ به نوع زخم‌هایی که شکل‌گرفته‌اند، موقتی یا همیشگی خواهند بود.

فرآیند تشخیص بیماری لیکن پلان

پزشک به طور دقیق شما را معاینه خواهد نمود و از شما درباره داروهایی که مصرف می‌نمایید یا نموده­اید، سوال خواهد پرسید. سپس برای اطمینان بیشتر، برای شما آزمایش تجویز می‌کند. ممکن است نیاز باشد شما یک یا هر سه آزمایش زیر را انجام دهید.

  • تست آلرژی
  • بیوپسی
  • هپاتیت C

روش درمان بیماری لیکن پلان

روش درمان به میزان پیشرفت بیماری، موضعی که لیکن پلان قرار دارد و عامل ایجادکننده بیماری بستگی دارد. در ادامه، برخی از درمان‌های معمول را با هم مرور می‌نماییم.

تجویز کورتون‌های موضعی

این روش درمانی در درمان لیکن پلان بسیار معمول است. با کورتون، تورم و برآمدگی بیماری و همچنین خارش بیماری کم خواهد شد. به‌علاوه، کورتون به سیستم ایمنی این فرصت را می‌دهد که از حمله و فعالیت زیاد خود دست بکشد.

پرتودرمانی

با استفاده از پرتوهای  Ultraviolet Bاز تورم و التهاب بیماری کم می‌شود. به‌علاوه، این پرتوها کمک می‌کنند تا بدن بتواند ویتامین  Dتولید نماید. این ویتامین رشد سلول‌های تشکیل‌دهنده بیماری را کاهش می‌دهد.

رتینوئیدها

به‌ صورت خوراکی تجویز می‌شوند تا جلوی پیشرفت بیماری را سد نمایند. همچنین این داروها برای بیمارانی که به درمان‌های دیگر جواب نمی‌دهند، مناسب هستند.

بوتاکس چیست؟

از بوتاکس برای از بین‌ بردن چین‌وچروک و خطوط اضافه در صورت و گردن استفاده می‌کنند. همچنین برای گرفتگی‌های دردناک گردن نیز از بوتاکس استفاده می‌شود. با استفاده از بوتاکس مشکل تعریق بیش از حد هم رفع خواهد شد. میگرن مزمن، یکی دیگر از بیماری‌هایی است که تزریق بوتاکس به رفع آن کمک می­نماید. تنبلی چشم نیز با بوتاکس قابل‌درمان است.

با تزریق بوتاکس سمی وارد بدن می‌شود که به طور موقت از فعالیت ماهیچه‌ها جلوگیری می‌کند و آنها را بی‌حرکت نگه می‌دارد. به طور دقیق‌تر، با تزریق بوتاکس جلوی پیام‌رسانی عصب‌هایی که وضعیت حرکتی ماهیچه‌ها را به مغز گزارش می‌کنند، گرفته می‌شود.

تورم، درد و التهاب در ناحیه تزریق شده، افتادگی پلک‌ها، خشکی چشم یا اشک‌ریزی بیش از حد، مشکلات تنفسی  و سردرد از عوارض جانبی تزریق بوتاکس هستند.

تزریق ژل

تزریق ژل یا فیلر یکی از روش‌هایی است که باعث جوانسازی پوست می‌شود. ژل می‌تواند به هر نقطه از بدن تزریق شود. این روش در دسته روش‌های غیرتهاجمی قرار دارد. مهم‌ترین کاربرد آن از بین برن چین‌وچروک های پوست و پرکردن چاله‌های صورت است.

امروزه تزریق ژل به لب‌ها برای حجم‌دهی آن‌ها بسیار پرطرفدار شده است. همچنین فیلر را به سینه، باسن و پیشانی تزریق می‌کنند. اثرات ژل موقتی هستند و بیش از چند ماه دوام ندارند و باید دوباره تجدید شوند.

تخصص پزشک تزریق‌کننده، ناحیه‌ای که باید در آن فیلر تزریق شود، میزان چین‌وچروک‌ها و نوع برند مورداستفاده از جمله عواملی هستند که بر کیفیت تزریق فیلر تاثیر می‌گذارند.

تزریق ژل و بوتاکس به افرادی که مبتلا به بیماری لیکن پلان هستند

در حالت کلی، هر گونه تحریک پوست در بیماری لیکن پلان به صلاح بیمار نیست و نباید ماده‌ای را وارد پوست نمود. تزریق ژل به این بیماران تحت شرایطی امکان‌پذیر خواهد بود. اگر بیماری در مراحل پایانی آن باشد و با دارو درمانی جلوی پیشرفت آن گرفته شده باشد، با صلاح پزشک شاید بتوان به این بیماران ژل تزریق نمود. عامل مهم دیگر در تزریق ژل، موضع موردنظر است. اگر ناحیه در نظر گرفته‌شده برای تزریق ژل فاقد نشانه‌های این بیماری باشد، تزریق ژل با صلاحدید پزشک بلامانع است و مانع تشدید آن نمی‌شود.

در مورد تزریق بوتاکس، نظرات متناقضی وجود دارد. بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که بوتاکس می‌تواند به کاهش خارش این بیماری کمک نماید اما بعضی از پزشکان با تزریق بوتاکس و هرگونه دست‌کاری پوست مخالف هستند. زیرا امکان دارد باعث تشدید بیماری شوند. توصیه‌ی برخی پزشکان این است که بیماران مبتلا به لیکن پلان از درمان‌های جایگزین مانند هایفوتراپی استفاده نمایند.

تزریق ژل و بوتاکس به افرادی که مبتلا به بیماری لیکن پلان هستند

جمع‌بندی

در این مقاله متوجه شدیم که بیماری لیکن پلان چیست و چه نشانه‌هایی دارد و همچنین با روش‌های درمان آن نیز آشنا شدیم. برای تزریق ژل و بوتاکس با وجود مبتلا بودن به این بیماری، بهتر است با پزشک مجرب و متخصص مشورت نمود.

منابع: ncbi، psda-va

وبلاگ ما

قبلی
بعدی