جوش کمر چیست؟ چگونه می توان جوش کمر را درمان کرد؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

معمولاً جوش‌ها روی صورت ایجاد می‌شوند، اما صورت تنها جایی نیست که جوش‌ها به آن حمله می‌کنند. در شانه‌ها، سینه و کمر نیز می‌توان جوش‌ها را مشاهده کرد. در این مطلب قصد داریم درباره علل شکل‌گیری جوش کمر مطالبی را با شما در میان بگذاریم و همچنین درباره راهکارهای درمانی و پیشگیری آن با شما سخن بگوییم.

جوش کمر چیست؟ چگونه می توان جوش کمر را درمان کرد؟

علل تشکیل جوش کمر

در کمر انسان غده‌های چربی وجود دارند که وظیفه آن‌ها، تولید چربی پوست است. همچنین هر روزه تعداد زیادی از سلول‌های پوست می‌میرند و روی پوست تجمع می‌کنند. در فعالیت‌های روزانه بدن عرق می‌کند و بر روی پوست می‌لغزد و منافذ پوستی را مسدود می‌کند. تعریق بدن، تجمع سلول‌های مرده در پوست و همچنین چربی پوست، اجازه نمی‌دهند که پوست نفس بکشد. در نتیجه، واکنش پوست بدن به شکل جوش خودش را نشان می‌دهد. البته جوش‌های کمر انواع مختلفی دارند و دلایل تشکیل هر نوع با نوع دیگر، تفاوت دارد که در ادامه، آنها را بیان می‌کنیم.

انواع جوش کمر

انواع مختلف جوش‌های این قسمت بدن، به شرح زیر هستند:

جوش‌های سرسفید

جوش‌های سرسفید که به آن‌ها جوش‌های سربسته می‌گویند، در اثر بسته‌بودن راه فولیکول ایجاد می‌شوند. جوش‌های سرسفید در همه افراد مشترک هستند و بعد از مدتی از بین می‌روند. بروز این جوش‌ها جای نگرانی زیادی ندارد. این جوش‌ها در زیرپوست تشکیل می‌شوند و به‌صورت برآمدگی سفید رنگی خود را نشان می‌دهند.

جوش‌های سرسیاه

جوش‌های سرسیاه که به آن جوش  سر باز نیز می‌گویند، در اثر مسدودشدن سوراخ‌های پوستی در سطح پوست  شکل می‌گیرند. این نکته بسیار مهم است که سیاهی روی جوش، به دلیل واکنش شیمیایی بین چربی پوست و هوا به وجود می‌آید و بر خلاف تصور عامه، ربطی به آلودگی‌ها و کثیفی پوست و زیرپوست ندارد.

کورک (جوش نوک‌تیز)

کورک‌ها به ‌صورت برآمدگی‌های صورتی رنگ روی کمر ایجاد می‌شوند و در برخی از موارد می‌توانند دردناک باشند. فولیکول‌های پوست که مسدود هستند، در برخی موارد متورم می‌شوند و جوش نوک‌تیز را شکل می‌دهند.

کورک چرکین

تفاوت کورک چرکین با کورک، وجود عفونت و چرک در نوک کورک چرکین است. این نوع کورک‌ها نوک سفید یا زرد دارند و رنگ زمینه آن‌ها به قرمزی تمایل دارد. تشکیل سلول‌های سفید خون و اختلال در آن‌ها موجب چرکی شدن این نوع از جوش کمر می‌شود.

کیست

وقتی باکتری‌ها به فولیکول مو نفوذ کنند، موجب تورم در آن‌ها می‌شوند و کیست شکل می‌گیرد. کیست‌ها داری چرک و عفونت هستند و برآمدگی‌های آن‌ها می‌تواند دردناک شود و عفونت تا زیرپوست نفوذ کند. در صورت عدم درمان به‌موقع، کیست‌ها تبدیل به زخم‌های دائمی می‌شوند و بسیار دردناک خواهند شد. در ضمن، شکل ظاهری مناسبی هم ندارند.

دلایل تشکیل جوش کمر

در ادامه، دلایلی که موجب تشکیل جوش‌های کمر می‌شوند را به طور اختصار برای شما بیان می‌کنیم.

دوران بلوغ

در دوران بلوغ، هورمون تستوسترون افزایش پیدا می‌کند. تستوسترون باعث قوت استخوان‌ها و ماهیچه‌ها در زنان می‌شود. در مردان نیز باعث تغییر و رشد در دستگاه تناسلی خواهد شد. متخصصان بر این باور هستند که افزایش تستوسترون سبب می‌شود غده‌های چربی، بیشتر چربی پوست تولید کنند. در نتیجه، منافذ پوست مسدود می‌شوند. با گذر از دوران بلوغ، اکثر جوش‌های انسان بهبود می‌یابند و شکل ظاهری پوست بهتر می‌شود.

سابقه خانوادگی

اگر یکی از والدین یا هر دو در دوران بلوغ جوش‌های زیادی داشته‌اند، احتمال به ارث رسیدن این خصیصه به فرزندان آن‌ها، بسیار است. همچنین در صورتی ‌که در دوران بزرگسالی هر دو والدین بدن‌های جوشی داشته باشند، این ویژگی به فرزند آن‌ها نیز ارث می‌رسد.

جنسیت

به ‌طور کلی، طبق مطالعاتی که در سال 202 انجام شده، بدن مردان بیشتر از زنان مستعد جوش است.

چگونه از تشکیل جوش کمر پیشگیری کنیم؟

طبق دلایلی که در بالا ذکر کردیم، کمر انسان همیشه مستعد جوش است و نمی‌توان به طور دقیق از آن اجتناب کرد. اما راهکارهایی وجود دارند که امکان تشکیل جوش را کمتر می‌کنند. در ادامه مقاله، راهکارهای موجود را تشریح خواهیم کرد.

از مصرف برخی از داروها خودداری کنید!

برخی از داروهایی که حاوی استروئید و لیتیوم هستند، میزان جوش کمر را افزایش می‌دهند. اگر از این نوع داروها استفاده می‌کنید، می‌توانید با دکتر خود درباره داروهای جایگزین مشورت کنید. همچنین یکی از عوارض جانبی قرص‌های پیشگیری در بانوان، احتمال ابتلا به جوش است.

مصرف لوازم آرایشی - بهداشتی روغنی را به حداقل برسانید!

مواد آرایشی – بهداشتی که حاوی چربی هستند، کمتر مصرف کنید. با استفاده این مواد در کمر، منافذ پوست  مسدود می‌شوند و احتمالا کمر شما جوش می‌زند.

فشار و سنگینی بر کمر خود را کم کنید

وقتی فشار زیادی به کمر خود وارد می‌کنید، پوست ملتهب می‌شود. همچنین پوست عرق می‌کند و موجب خواهد شد احتمال تشکیل جوش کمر بیشتر شود. به همین دلیل، از کوله‌هایی استفاده کنید که زیاد سنگین نباشند و طراحی آن‌ها به گونه‌ای باشد که فشار کمی بر پشت شما وارد کنند.

اگر تجهیزات ورزشی می‌پوشید که بر کمر شما فشار وارد می‌کنند، لازم است تا فقط زمانی که در حال ورزش هستید، از این وسایل استفاده کنید و نه بیشتر. در ضمن می‌توانید برای کاهش فشار، زیر وسایل ورزشی تیشرتی از جنس کتان بپوشید.

راه‌های درمان جوش کمر

در ادامه، چند راه‌حل برای درمان جوش‌های کمر ارائه می‌کنیم.

استفاده از داروهایی که نیاز به نسخه ندارند

برخی از داروها را که برای درمان جوش کمر مناسب هستند، می‌توانید بدون تجویز پزشک از داروخانه تهیه کنید. برای درمان جوش‌های کمر خفیف تا متوسط می‌توانید از بنزوئیل پراکسید، کرم رزور سینول، اسید سالیسیلیک و سولفور استفاده کنید.

همچنین استفاده از شوینده‌های بدن که ترکیبات ازبین‌برنده جوش دارند نیز توصیه می‌شود. البته برای درمان بهتر جوش‌ها، بهتر است از شوینده‌ها و تمیزکننده‌هایی استفاده کنید که پزشک تجویز می‌کند.

به طور مرتب دوش بگیرید

یکی از راه‌های مقابله با جوش‌های کمر، استحمام مرتب و منظم است تا چربی‌ها و آلودگی‌ها کمر شما پاک شوند. توجه داشته باشید که از خاراندن پوست پرهیز کنید؛ زیرا موجب ایجاد زخم می‌شود و درمان جوش را به تعویق می‌اندازد. کمر را به‌آرامی شست‌وشو دهید؛ دقت کنید نباید کاری انجام دهید که پوست کمر شما حساس و ملتهب شود. حتما بعد از ورزش و کار سختی که موجب عرق‌کردن زیاد می‌شود، استحمام کنید. اگر در این وضعیت امکان دوش‌گرفتن ندارید، از پاک‌کننده‌های بدن که فاقد چربی هستند، استفاده کنید. تعویض لباس خود را نیز فراموش نکنید.

کرم ضدآفتاب زیاد مصرف نکنید

استفاده بیش از حد کرم ضدآفتاب روی کمر موجب می‌شود جوش روی کمر تیره‌تر شود و ایجاد زخم می‌کند. البته همیشه باید از کرم ضدآفتاب به مقدار کافی استفاده کنید.

روتختی و پتوی خود را مرتب بشویید

یکی از راه‌های تمیز نگه‌داشتن کمر این است که همیشه از روتختی و پتوی تمیز استفاده کنید. به طور مرتب پتوی خود را بشویید و روتختی را عوض کنید. در نتیجه، باکتری‌ها و سلول‌های مرده پوست از تخت‌خوابتان پاک می‌شوند و جوش‌های کمر شما سریع‌تر درمان خواهند شد.

به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید

اگر هیچ یک از راه‌های بالا جواب ندادند و احتمال دارد جوش‌های شما به زخم تبدیل شوند، بهترین چاره، مراجعه به پزشک متخصص پوست است.

راه‌های درمان جوش کمر

جمع‌بندی

در این مقاله دلایل تشکیل جوش کمر و انواع آن را با هم مرور کردیم. در ضمن، راه‌های پیشگیری و درمان جوش های کمر را بیان نمودیم. توجه کافی به نظافت روزمره و استحمام مدام می‌تواند جوش‌های کمر شما را کم کند و از بین ببرد.

وبلاگ ما

قبلی
بعدی