آیا ریزش سکه ای مو با مصرف فیناستراید برطرف می‌شود؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

فیناستراید دارویی است که توسط میلیون‌ها مرد در سراسر جهان استفاده می‌شود. این محصول یکی از معدود داروهای صنعتی است که برای جلوگیری از ریزش سکه ای مو یا آلوپسی آره آتا نیز استفاده می‌شود. فیناستراید با جلوگیری از تولید دی هیدروتستوسترون (DHT)، هورمون آندروژنی که می‌تواند به فولیکول‌های مو آسیب برساند، به توقف ریزش مو کمک می‌نماید. با این حال، تجویز فیناستراید معمولا برای متوقف کردن ریزش مو در تاج (ناحیه بالای سر) صورت می‌گیرد. در این مطلب به نحوه عملکرد فیناستراید و همچنین تاثیر آن بر ریزش موی سکه ای می‌پردازیم.

آیا ریزش سکه ای مو با مصرف فیناستراید برطرف می‌شود؟

ریزش سکه ای مو چیست؟

ریزش سکه ای مو یا آلوپسی آره آتا یک اختلال در سیستم ایمنی بدن است که باعث می‌شود موهای سر اغلب به صورت توده‌هایی به اندازه و شکل یک سکه بریزند. اما میزان ریزش مو با این اختلال در هر فردی متفاوت خواهد بود. مثلا موی برخی از افراد فقط در چند نقطه دچار ریزش می‌شود، اما برخی دیگر نیز موی بیشتری از دست می‌دهند. گاهی اوقات، موهای ریخته شده دوباره رشد می‌کنند و بعدا دوباره می‌ریزند. اما در برخی دیگر، موها دوباره رشد نموده و دیگر دچار ریزش نخواهند شد.

ممکن است درست قبل از ریزش موها احساس گزگز، خارش یا سوزش روی پوست خود داشته باشید. انواع مختلفی از این اختلال وجود دارد اما اصلی‌ترین علایم ریزش مو آلوپسی آره آتا به شرح زیر هستند.

  • ایجاد لکه‌های طاس کوچک روی پوست سر یا سایر قسمت‌های بدن شما.
  • لکه‌ها ممکن است بزرگ‌تر شوند و با هم تشکیل یک نقطه بزرگ‌تر دهند.
  • مو در یک نقطه دوباره رشد می‌کند و در نقطه‌ای دیگر می‌ریزد.
  • شما در مدت کوتاهی موهای زیادی از دست می‌دهید.
  • ریزش موی بیشتر در هوای سرد.
  • گاهی ناخن‌های دست و پا قرمز، شکننده و حفره‌دار می‌شوند.

داروی فیناستراید چیست؟

فیناستراید به تنهایی یا همراه با سایر داروها برای درمان علائم هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH) در مردان مبتلا به بزرگی پروستات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در عین حال، فیناستراید (پروپسیا) برای درمان ریزش موی مردانه هم کاربرد دارد. فیناستراید فقط برای مردان استفاده می‌شود. این دارو ممکن است توسط پزشک و برای اهدافی که در راهنمای آن ذکر نشده باشد نیز استفاده شود.

داروی فیناستراید چگونه عمل می‌کند؟

فیناستراید به دسته‌ای از داروها اطلاق می‌گردد که معمولا با عنوان مهارکننده‌های 5 آلفا ردوکتاز یا مسدودکننده‌های DHT شناخته می‌شوند. آلفا ردوکتاز آنزیمی است که تستوسترون یا هورمون جنسی مردانه را به هورمون قوی‌تری به نام دی هیدروتستوسترون یا DHT تبدیل می‌کند. اگر مستعد ریزش مو هستید، DHT می‌تواند به گیرنده‌های فولیکول‌های موی شما متصل و باعث کوچک شدن تدریجی آن‌ها شود. با گذشت زمان، این فولیکول‌ها ممکن است تولید موهای جدید را متوقف نمایند. سپس خط رویش موهای شما کاهش می‌یابد و موهای روی سر نیز نازک‌تر می‌شوند و پوشش کمتری ایجاد خواهند نمود. برخی از مردان نسبت به اثرات DHT حساس‌تر هستند، بنابراین ریزش موی مردانه می‌تواند از نظر سرعت و شدت متفاوت باشد.

فولیکول‌های مو در پشت و کناره‌های سر در برابر اثرات DHT مقاوم‌تر هستند. بنابراین این نواحی معمولا تحت تاثیر طاسی الگوی مردانه قرار نمی‌گیرند. فیناستراید با جلوگیری از تبدیل تستوسترون به DHT از ریزش مو در منبع آن جلوگیری می‌کند. همچنین بدن شما را از ایجاد هورمون آسیب‌زننده به فولیکول‌های مو باز می‌دارد. تحقیقات نشان می‌دهند که فیناستراید سطح DHT را تا حدود 70 درصد کاهش می‌دهد. این میزان کاهش برای اکثر مردان قابل توجه است و برای جلوگیری از ریزش مو همراه با بهبود رشد آن، کافی خواهد بود.

درمان ریزش سکه ای مو با فیناستراید

انواع مختلفی از آلوپسی یا ریزش مو وجود دارند که هر کدام علل و گزینه‌های درمانی متفاوتی را دارا هستند. فیناستراید دارویی است که نوع خاصی از آلوپسی را درمان می‌کند. آیا می‌تواند برای ریزش سکه ای مو هم مناسب باشد؟.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) فیناستراید را برای درمان یک نوع آلوپسی تایید کرده است: ریزش مو با الگوی مردانه که به آن آلوپسی آندروژنتیک نیز گفته می‌شود و شایع‌ترین نوع ریزش مو است. آلوپسی آندروژنیک اکثر مردان را در سرتاسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد.

فیناستراید یک درمان بسیار مؤثر برای آلوپسی آندروژنتیک است که در 83 درصد مواقع برای تثبیت عدم پیشرفت ریزش مو و 60 درصد مواقع برای رشد مجدد موها عمل می‌کند. این دارو تقریبا به طور انحصاری برای درمان ریزش مو در راس یا تاج سر به کار گرفته می‌شود.

برای به دست آوردن بهترین نتیجه باید فیناستراید را دقیقا طبق دستور آن مصرف نمایید. ممکن است لازم باشد به مدت 4 ماه از آن استفاده کنید تا تفاوت را در موهای خود مشاهده نمایید. معمولا اگر بلافاصله پس از اولین مشاهدات ریزش مو، شروع به مصرف آن نمایید، بهتر عمل خواهد کرد.

درمان ریزش سکه ای مو

آلوپسی آره آتا قابل درمان نیست، زیرا خود به خود درمان می‌شود و موها بعد از مدتی دوباره رشد می‌کنند. اما اگر به این اختلال مبتلا شده‌اید، چندین دارو وجود دارد که می‌توانید آن‌ را امتحان نمایید.

درمان ریزش سکه ای مو

1. کورتیکو استروئیدها

این‌ها داروهای ضدالتهابی هستند که برای بیماری‌های خود ایمنی تجویز می‌شوند. این داروها را می‌توان در پوست سر یا سایر نواحی بدن تزریق کرد. همچنین می‌توان آن‌ها را به صورت قرص یا به صورت پماد، کرم یا کف روی پوست آسیب‌دیده استعمال نمود. نکته منفی چنین داروهایی این است که پس از مدت زمان زیادی نتایج آن مشخص می­گردد.

2. ایمونوتراپی موضعی

از این روش زمانی استفاده می‌شود که ریزش سکه ای مو زیاد باشد یا بیش از یک بار اتفاق بیفتد. در این روش، مواد شیمیایی روی پوست سر اعمال خواهند شد تا واکنش آلرژیک در بدن ایجاد شود. اگر درمان موثر باشد، واکنش آلرژیک در واقع همان چیزی است که باعث رشد مجدد مو می‌شود. ایمونوتراپی موضعی گاهی باعث ایجاد بثورات خارش‌دار خواهد شد. همچنین معمولا باید چندین بار تکرار شود تا رشد موهای جدید تثبیت گردد.

3. ماینوکسیدیل (روگین)

داروی ماینوکسیدیل که روی پوست سر اعمال می‌شود، بیشتر برای طاسی الگویی استفاده می‌گردد. پس از استعمال دارو معمولا 12 هفته طول می‌کشد تا شاهد رشد مجدد موها باشید. بنابراین برخی از افراد به خاطر زمانبر بودن بروز نتایج، از این درمان ناامید می‌شوند. سایر درمان‌های آلوپسی آره آتا یا ریزش سکه ای مو نیز شامل داروهایی هستند که گاه برای سایر اختلالات خود ایمنی استفاده می‌شوند. تمامی این داروها موفقیت‌های متفاوتی در رشد مجدد مو دارند. مصرف فیناستراید نیز می‌تواند در این زمینه موثر باشد، اما درمان صددرصدی برای این اختلال محسوب نمی‌شود.

بیماری پسوریازیس چیست و چگونه درمان می‌شود؟ طول دوره درمان چقدر است؟

در این مقاله شما را با بیماری پسوریازیس و انواع آن آشنا خواهیم نمود. همچنین راه‌های پیشگیری و انواع روش‌های درمانی آن را بررسی می‌نماییم.

جمع‌بندی

ریزش سکه ای مو یک اختلال در سیستم ایمنی بدن و معمولا زودگذر است که به صورت خود به خودی درمان می‌شود. اما در صورت طولانی شدن و افزایش میزان آن باید به پزشک مراجعه نمود و از انواع درمان‌های موجود بهره برد. داروی فیناستراید نیز ازجمله داروهایی است که در درمان این اختلال موثر واقع می‌شود. اما نباید آن را به عنوان درمان مستقیم این اختلال در نظر گرفت.

وبلاگ ما

قبلی
بعدی