آنزیم هیالاز چیست و چه کاربردی دارد؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

درمان‌های زیبایی همواره باید طبق اصول و زیر نظر پزشک متخصص انجام شوند. چنانچه این کار صورت نگیرد، ممکن است به سلامتی و زیبایی شما لطمه وارد شود. یکی از مشکلات در هنگام تزریق فیلر به لب و دیگر نواحی صورت، استفاده بیش از حد یا نادرست از مواد پرکننده است. برای رفع این مشکل، نیاز به آنزیم هیالاز یا هیالورونیداز است. این آنزیم برای تجزیه کردن و از بین بردن مواد فیلر مفید خواهد بود. در این مطلب قصد داریم شما را با این آنزیم و کاربردهای آن آشنا کنیم.

آنزیم هیالاز چیست و چه کاربردی دارد؟

هیالاز یا هیالورونیداز چیست؟

با افزایش سن به دلیل کاهش اسید هیالورونیک، حجم صورت از بین می‌رود. این مسئله باعث بروز چین‌وچروک روی پوست صورت می‌شود. متخصصین برای از بین بردن چین‌و چروک‌ها از اسید هیالورونیک استفاده می‌کنند. اما گاهی ممکن است به دلایل بسیاری، نیاز به بازگشت به حالت اولیه وجود داشته باشد.

هیالورونیداز آنزیمی است که اسید هیالورونیک (که ماده اصلی پرکننده‌های پوستی صورت است) را تجزیه می‌کند و با نام تجاری هیالاز Hyalase شناخته می‌شود. این محصول مورد تائید سازمان FDA و یک محصول ضروری در کلینیک‌های آرایشی است و استفاده از آن برای اولین بار، بیش از 60 سال پیش تائید شد.

کاربرد هیالاز چیست؟

پس از تزریق فیلرها یا پرکننده‌ها در نواحی مختلف صورت، گاهی ممکن است مشکلاتی به وجود بیایند. یکی از مشکلات رایج، تزریق بیش از حد یا جابه‌جایی مواد پرکننده است. ممکن است فیلر از نقطه یا ناحیه تزریق‌شده به دیگر نقاط حرکت کند. این اتفاق عموماً در لب‌ها رخ می‌دهد و باعث شود ناحیه لب بیش از حد پر به نظر برسد. این همان چیزی است که بیشتر مردم به آن لب اردکی می‌گویند و آن‌ها را از فیلر لب می‌ترساند. هنگامی که پزشک بیش از حد از ماده فیلر استفاده کند یا محصول نادرستی را انتخاب کند، جابه‌جایی و حرکت مواد در زیرپوست رخ می‌دهد. هیالاز می‌تواند مواد فیلر قبلی را از بین ببرد. از این محصول همچنین می‌توان برای دستیابی به تقارن و از بین بردن برجستگی‌های ناخواسته استفاده کرد.

درمان با هیالاز چگونه است؟

اولین دوز هیالورونیداز باید بعد از آزمایش پوستی استفاده شود تا بررسی گردد که آیا فرد به آن حساسیت دارد یا خیر. این ماده نباید مستقیماً در چشم استفاده شود یا در پوست یا ورید آلوده تزریق گردد.

روش درمان با هیالورونیداز شبیه به تزریق فیلر است. امکان دارد نخست از کرم بی‌حس‌کننده در مناطق موردنظر استفاده کنند و بعد تزریق انجام شود. در درمان هیالورونیداز نسبت به فیلر، تزریق‌های کوچک اما متعددی انجام خواهد شد. برای منحل کردن و تجزیه فیلرها، هیالاز باید در نزدیکی نقاط مورد نظر تزریق شود.  

زمان تأثیر هیالاز

پس از تزریق این ماده، شاهد کاهش حجم در همان زمان‌های ابتدایی خواهید بود. برای چند روز تورم وجود خواهد داشت و پس از آن توصیه می‌کنیم چند هفته صبر کنید تا ناحیه موردنظر مجدداً درمان شود تا بافت به خوبی بهبود یابد. این آنزیم را می‌توان برای یک منطقه بسیار خاص استفاده کرد و همیشه نیازی به حل شدن تمام ماده فیلر نیست. به این معنی که می‌توان به کمک هیالورونیداز بدون از بین بردن تمام ماده فیلر، تقارن لازم را ایجاد کرد.

نکاتی که قبل از استفاده از هیالاز باید دانست

به یاد داشته باشید که بزرگ‌ترین خطر برای استفاده از آنزیم هیالورونیداز، متوجه کسانی است که واکنش‌های آلرژیک به این محصول دارند. در مواردی که در زیر ذکر شده‌اند، از این محصول استفاده نکنید:

  • در صورت حساسیت به هیالورونیداز
  • از این دارو برای کاهش تورم انواع نیش‌ها مانند نیش زنبور یا محلی که دچار عفونت یا سرطان است، استفاده نکنید.
  • در صورت مصرف هر داروی پزشکی
  • در دوران بارداری و شیردهی

انجام ماساژ پس از تزریق آنزیم هیالاز

می‌دانیم که پس از تزریق فیلر نباید نواحی درمان شده را لمس کرد. اما پس از تزریق هیالورونیداز باید برعکس عمل نمود. با انجام ماساژ در نواحی تزریق‌شده، به تجزیه سریع‌تر اسید هیالورونیک کمک می‌شود. به این ترتیب، اثر تزریق زودتر نمایان خواهد شد.

مدیریت تجویز

تجویز معمولی هیالورونیداز از طریق تزریق زیرپوستی با دوزهای بین 50 تا 300 واحد در میلی‌لیتر است. هنگام استفاده از این آنزیم برای از بین بردن مواد فیلر یا داروهای دیگر، تجویز به دو روش امکان دارد. ممکن است ابتدا به بافت زیرپوست تزریق صورت گیرد و سپس عامل دوم به صورت متوالی با همان سوزن تزریق شود. روش دوم این است که با داروی دیگر در یک‌بار تزریق، تجویز شود.

هنگامی که محلول قدیمی‌تر است و در یخچال نگهداری می‌شود، می‌توان متوجه شد که محلول کمی غلیظ می‌شود و اصطلاحاً سرنگ را “قفل می‌کند”. این امر به دلیل افزایش جزئی ویسکوزیته محلول اتفاق می‌افتد. با این حال، همچنان محصول، مؤثر باقی خواهد ماند و تجمع اسید هیالورونیک بلافاصله پس از تزریق موضعی، از بین خواهد رفت.

عوارض جانبی آنزیم هیالاز

عوارض جانبی آنزیم هیالاز

همه داروها می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند. در مورد این محصول، عوارض جانبی چندانی وجود ندارند. اما موارد زیر ممکن است در محل تزریق دیده شوند:

  • تورم پوست
  • تحریک موضعی
  • عفونت
  • خون‌ریزی
  • کبودی

خارش موقت پس از تزریق آنزیم تنها در دو نفر از 97 بیمار تحت درمان و آنژیوادم و کهیر در کمتر از 0.1 درصد بیماران گزارش‌ شده‌ است.

عوارض جانبی شدید:

  • واکنش‌های آلرژیک مانند بثورات پوستی، خارش، کهیر روی پوست، تورم صورت، لب‌ها، زبان یا سایر قسمت‌های بدن، تنگی نفس، خس‌خس سینه یا مشکل در تنفس

در صورت بروز عوارض جانبی شدید، سریعاً باید به پزشک مراجعه کرد.

مسمومیت ناشی از استفاده آنزیم هیالاز

مسمومیت ناشی از هیالورونیداز بسیار نادر است. اگر آنزیم به صورت وریدی تزریق شود، بلافاصله تجزیه و فعالیت آنزیمی آن متوقف خواهد شد. التهاب بافت ممکن است ناشی از مسمومیت موضعی بر اثر هیالورونیداز باشد. خطرناک‌ترین عوارض درمان با هیالورونیداز، ترومبوز یا واکنش آلرژیک شدید است. در صورت بروز هر یک از این موارد، بلافاصله دارو را قطع کنید.

هزینه تزریق آنزیم هیالاز

برای تعیین هزینه درمان با هیالورونیداز نیاز به معاینه توسط پزشک است. میزان هزینه به تعداد جلسات و مقدار دوز مصرفی ارتباط دارد. پزشک با بررسی مقدار فیلر تزریق‌شده، میزان استفاده از این آنزیم را مشخص می‌کند.

جمع‌بندی

هیالاز نام تجاری آنزیم هیالورونیداز است. این آنزیم باعث تجزیه و از بین بردن اسید هیالورونیک که ماده اصلی فیلرها یا پرکننده‌های صورت است، می‌شود. هنگامی که از مقدار زیادی فیلر استفاده شده باشد یا ماده فیلر در زیر پوست حرکت کرده باشد، از آنزیم هیالورونیداز استفاده می‌شود.

این ماده همچنین برای ایجاد تقارن بعد از انجام فیلر نیز کاربرد دارد. استفاده از آن به شکل تزریق‌های کوچک و پرتعداد در نواحی موردنظر است. مدت‌زمان تأثیرگذاری هیالاز بسیار سریع خواهد بود. نکته مهم این است که در صورت داشتن حساسیت به هیالورونیداز، به‌هیچ‌وجه نباید از آن استفاده شود. به یاد داشته باشید که برای تزریق این آنزیم حتماً به کلینیک‌های معتبر مراجعه کنید. 

وبلاگ ما

قبلی
بعدی