آیا اشعه لیزر موهای زائد برای نواحی حساس مانند بیکینی یا دور سینه ضرر دارد؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

استفاده از لیزر برای از بین­بردن موهای زائد بدن یکی از بهترین و مطمئن‌ترین راه‌حل‌های موجود و ممکن است. اشعه لیزر موهای زائد باعث جلوگیری از رشد موهای جدید خواهد شد و باعث می‌شود افراد بدنی صاف و یکدست داشته باشند. اما با وجود تمام این مزایا، بسیاری از افراد از انجام­دادن این روش خودداری می‌کنند. زیرا آن‌ها تصور می‌کنند اشعه لیزر باعث آسیب­رساندن به نواحی مختلف می‌شود و برای بدن مضر است.  اغلب این افراد گمان می‌کنند لیزر می‌تواند باعث به وجودآمدن مشکلاتی مانند نازایی شود. به همین علت، در این مطلب به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت و به این سوال که آیا اشعه لیزر برای نواحی حساس بدن ضرر دارد یا خیر پاسخ می‌دهیم.

آیا اشعه لیزر موهای زائد برای نواحی حساس مانند بیکینی یا دور سینه ضرر دارد؟

عوارض رایج اشعه لیزر موهای زائد برای نواحی مختلف بدن

مطالعات بسیاری در خصوص عوارض لیزر موهای زائد بدن انجام شده‌اند. بر اساس نتایج بسیاری از این مطالعات و تحقیقات، لیزر موهای زائد عوارض جدی برای بدن ایجاد نمی‌کند. اما اشعه لیزر موهای زائد ممکن است باعث به وجودآمدن عوارض جانبی جزئی و موقتی شوند. در ادامه به برخی از این عوارض که ممکن است پس از لیزر موهای زائد در نواحی حساس بدن مانند بیکینی و دور سینه ایجاد شوند، اشاره می‌کنیم:

1- قرمزی و تحریک پوستی

لیزر موهای زائد به فولیکول‌های موهای هدف آسیب می‌رساند و این کار باعث واکنش بدن و به وجودآمدن قرمزی پوست و احساس سوزش در نواحی حساس می‌شود. بر اساس تجربه بسیاری از افراد، پوست ممکن است گزگز کنند و حساس یا حتی کمی متورم شود. اما این علائم کوتاه مدت هستند و پس از مدتی از بین می‌روند. برخی از متخصصان برای کاهش سوزش و تورم محل لیزر، از یک بی‌حس‌کننده موضعی استفاده می‌کنند.

2- پوسته‌پوسته شدن

برخی از افراد ممکن است پوسته‌پوسته شدن بدن را در ناحیه انجام اشعه لیزر موهای زائد مانند بیکینی یا دور سینه تجربه کرده باشند. این عارضه معمولا یک مشکل جزئی و موقت است و پس از گذشت مدت کوتاهی از بین می‌رود. پوسته‌پوسته شدن ممکن است گاهی باعث زخم شود. با مراقبت از ناحیه تحت درمان پس از لیزر، مانند استفاده از مرطوب‌کننده، ممکن است فرد بتواند از بروز هرگونه مشکل پایدار در طول درمان جلوگیری کند.  

3- تغییرات در رنگ پوست

برخی از افراد ممکن است متوجه تغییرات رنگ جزئی در ناحیه تحت درمان، مانند دور سینه یا بیکینی شوند. افرادی که پوست‌های روشن‌تری دارند، احتمالا تغییرات رنگدانه‌ای تیره‌تری را تجربه می‌کنند. افرادی که دارای پوست تیره‌تر هستند، ممکن است، بیشتر در معرض تغییرات رنگدانه‌های روشن‌تر باشند. اما جایی برای نگرانی نیست. زیرا این تغییرات به مرور زمان محو می‌شوند و پوست به حالت عادی باز می‌گردد.

عوارض جانبی نادر لیزر موهای زائد در نواحی حساس

در ادامه به عوارضی اشاره خواهیم کرد که احتمال رخ دادن آن‌ها کم است و تنها ممکن است برای برخی از افراد هنگام اشعه لیزر موهای زائد اتفاق بیفتند:

1- خطر عفونت پوست

استفاده از لیزر مانند سایر روش‌های رفع موهای زائد، ممکن است به علت آسیب­رساندن به فولیکول‌های مو، باعث ایجاد خطر عفونت شود. به همین علت، لازم است با ناحیه هدف، در حین بهبودی مانند یک زخم رفتار شود. افراد می‌بایست در صورت مشاهده هرگونه عوارض عفونت، آن‌ها را سریعا به یک متخصص پوست گزارش دهند. در صورت بروز عفونت، نباید بدون استفاده از نسخه، از کرم‌های آنتی بیوتیک در محل عفونت استفاده کرد.

2- سوختگی و تاول

اگر لیزر موهای زائد به درستی و توسط یک فرد متخصص انجام نشود، خطر سوختگی و تاول برای پوست وجود دارد. زیرا برای از بین­بردن موهای زائد باید از لیزر با حرارت بالا استفاده کرد. به همین علت، در مواقعی  که پزشک یا فرد متخصص لیزر را انجام می‌دهد، از یک دستگاه خنک‌کننده برای جلوگیری از این مشکل استفاده می‌کند.

عوارض اشعه لیزر موهای زائد روی نواحی حساس در دوران بارداری

افراد متخصص انجام لیزر موهای زائد را برای افراد باردار توصیه نمی‌کنند. زیرا آن‌ها معتقد هستند که هنوز مطالعات و تحقیقات نتوانسته‌اند بی‌‌خطر بودن لیزر موهای زائد را در دوران بارداری ثابت کنند. بنابراین ممکن است اشعه لیزر موهای زائد برای فرد باردار و جنین او، خطرناک باشد. به همین علت، بهتر است لیزر درمانی را تا چند هفته پس از زایمان عقب انداخت.

افسانه‌هایی درباره عوارض اشعه لیزر روی نواحی حساس

در ادامه، چندین شایعه بی اساس را که در مورد لیزر موهای زائد وجود دارند، مورد بررسی قرار می‌دهیم:

لیزر موهای زائد باعث سرطان می‌شود

این موضوع که انجام لیزر موهای زائد می‌تواند باعث به وجود آمدن سرطان شود، بی‌اساس است. زیرا لیزرها برای عبور از سلول‌های پوست طراحی شده‌اند و فقط فولیکول‌های مو در عمق پوست را مورد هدف قرار می‌دهند. همچنین لیزرهایی که برای از بین­بردن موهای زائد استفاده می‌شوند، مقدار کمی تابش ایجاد تولید می‌کنند و میزان آن به گونه‌ای نیست که باعث به وجود آمدن مشکلات جدی شود.

بنابراین اشعه لیزر موهای زائد نمی‌تواند مضر باشد و هیچ مدرکی مبنی بر اینکه لیزر باعث ایجاد سرطان‌های مختلف مانند سرطان پوست می‌شود، وجود ندارد.

لیزر موهای زائد در ناحیه بیکینی باعث ناباروری می‌شود

هیچگونه تحقیق و مطالعه‌ای وجود ندارد که بتواند ثابت کند، انجام لیزر موهای زائد در ناحیه بیکینی باعث به وجود آمدن مشکل ناباروری می‌شود. اشعه‌های لیزر تنها به مقدار کمی در پوست نفوذ می‌کنند و هرگز به اندام‌های دیگر بدن که در باروری موثر هستند، دسترسی پیدا نمی‌کنند.

بنابراین با قاطعیت می‌توان گفت انجام لیزر در هیچ قسمت از بدن، باعث نازایی نخواهد شد و اگر قصد انجام این روش را دارید، در حال حاضر می‌توانید با خیالی آسوده آن را انجام دهید.

چه زمانی برای عوارض اشعه لیز موهای زائد لازم است به پزشک مراجعه کرد؟

تمامی افرادی که واکنش‌های نامطلوب به اشعه لیزر موهای زائد را تجربه می‌کنند، باید به پزشک خود مراجعه کنند. زیرا ممکن است، علائم نشان‌دهنده مشکلی مانند عفونت و سوختگی باشند. گزارش زودهنگام علائم، امکان درمان سریع را فراهم می‌کند و ممکن است به جلوگیری از هر گونه تغییر دائمی کمک کند.

همچنین افرادی که قصد باردارشدن دارند، باید قبل از شروع لیزر موهای زائد با پزشک صحبت کنند. زیرا لیزر موهای زائد اغلب به جلسات متعددی نیاز دارد که نباید در دوران بارداری انجام شود.

جمع‌بندی

بسیاری از افراد تصور می‌کنند اشعه لیزر موهای زائد می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلات فراوانی شود؛ اما این تفکری اشتباه است. زیرا لیزر موهای زائد در نواحی حساس مانند بیکینی و دور سینه در صورتی که به درستی انجام شود، برای اکثر افراد بی‌خطر و موثر است.

این روش درمانی برای از بین­بردن موهای زائد تنها ممکن است با عوارض جانبی و جزئی مانند قرمزی پوست، تورم و … همراه باشد. در صورتی که افراد علائم شدیدتری را تجربه کنند، لازم است، حتما به پزشک مراجعه کنند.

منابع: medicalnewstoday

وبلاگ ما

قبلی
بعدی