چه مدت پس از تزریق آنزیم هیالاز می توان مجدد ژل لب یا گونه تزریق کرد؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

تزریق فیلر و ژل، امروزه طرف‌داران بسیاری پیدا کرده است. یک از دلایل آن، توجه سلبریتی‌ها به این نوع تزریق می‌باشد که در تبلیغات و شبکه‌های مجازی برجسته شده است. دلیل مهم‌تر، کارکرد این نوع ژل‌ها می‌باشد که  اثرات جانبی بسیار کمی دارند و بسیار طبیعی به نظر می‌رسند. اگر هم به هر دلیلی نتیجه کار برای فرد رضایت‌بخش نباشد، به‌ راحتی آن را با استفاده از آنزیمی به نام هیالاز تخلیه می‌کنند. در این مطلب قصد دارم درباره آنزیم هیالاز مطالبی را با شما در میان بگذاریم و کارکرد آن را در تخلیه ژل‌های گونه و لب بیان کنیم.

چه مدت پس از تزریق آنزیم هیالاز می توان مجدد ژل لب یا گونه تزریق کرد؟

مکانیسم آنزیم هیالاز چگونه است؟

بسیاری از ژل‌های تزریقی به گونه و لب از اسید هیالورونیک ساخته شده‌اند. اگر به هر دلیل، پس از تزریق این ژل‌ها نیاز به تخلیه وجود داشته باشد، از هیالورونیداز برای تخلیه آن استفاده می‌کنند. آنزیم هیالاز نام تجاری هیالورونیداز است. هیالورونیداز موجب شکستن پیوندهای مولکولی اسید هیالورونیک می‌شود و اثر آن را خنثی می‌کند.

اسید هیالورونیک چیست؟

ماده‌ای لزج و چسبنده است که در بدن به طور طبیعی تولید می‌شود. اسید هیالورونیک پلیمری است که زنجیره‌ای از مولکول‌ها را شامل می‌شود. این ماده در چشم‌ها، مفاصل و پوست انسان به‌ میزان زیادی وجود دارد. با گذر زمان، مقدار این ماده در بدن کم می‌شود که موجب بروز مشکلاتی در پوست خواهد شد. کارکردهای اسید هیالورونیک در بدن عبارت اند از:

  • اجازه حرکت نرم و آرام را به استخوان‌ها می‌دهد تا مفاصل مانند ماشینی که خوب روغن‌کاری شده است، حرکت ‌کنند. همچنین از ساییده شدن مفاصل و استخوان‌ها جلوگیری خواهد کرد.
  • آب را به‌خوبی نگهداری می‌دارد. یک‌چهارم قاشق از این اسید می‌تواند در حدود یک و نیم گالن آب را نگه دارد. در نتیجه، موجب می‌شود پوست، آب خود را از دست ندهند و شاداب بماند.
  • پوست را منعطف نگه می‌دارد و مانع از چین و چروک در آن خواهد شد. همچنین کمک می‌کند زخم‌های روی پوست دراسرع‌ وقت درمان شوند.

فیلرهای تزریقی به گونه و صورت

با افزایش سن، پوست چروک می‌خورد، شل می‌شود و درخشندگی خود را از دست می‌دهد. همچنین خاصیت کلاژن‌سازی پوست کاهش پیدا می‌کند. تزریق فیلرها یکی از روش‌های جوانسازی دوباره پوست صورت است. با تزریق فیلرها، به حجم پوست و لب‌ها اضافه می‌شود و شکل ظاهری پوست جوان خواهد شد.

درنتیجه، جوانی و اعتمادبه‌نفس دوباره بر می‌گردد. اسید هیالورونیک در بسیاری از این فیلرها به‌تنهایی یا با ترکیب با دیگر مواد به کار می‌رود. فیلرهایی که بر پایه اسید هیالورونیک ساخته شده‌اند، طبیعی هستند و عوارض چندانی ندارند. در صورت بروز عوارض، آنزیم هیالاز آن‌ها را رفع می‌کند.

میزان تزریق این اسید به اجزای مختلف صورت، با هم فرق دارد. برای مثال، نمی‌توان همان مقداری که به لب تزریق می‌شود را به گونه تزریق کرد. از طرفی دیگر، زاویه تزریق بسیار مهم است. در هنگام تزریق، پزشک مجرب و ماهر به‌آرامی اسید هیالورونیک را وارد موضع موردنظر می‌کند و موضع را ماساژ می‌دهد تا فیلر به‌خوبی در آن، جای‌گیر شود. اسید هیالورونیک موجب آب‌رسانی به پوست می‌شود و لایه‌های پوست را تحریک می‌کند تا دوباره کلاژن‌سازی کنند. بعد از جلسات تزریق، کم‌کم پوست صورت کشیده، شاداب و شفاف می‌شود.

آشنایی با آنزیم هیالاز

این محصول نام تجاری هیالورونیداز است که وظیفه آن، شکستن زنجیره مولکول‌های اسید هیالورونیک است. هیالورونیداز عمل پلیمر زدایی از اسید را انجام می‌دهد و موجب می‌شود این اسید تجزیه و حل شود. در نتیجه، مولکول‌های زنجیره اسید، جذب بدن می‌شوند و اثر فیلر و ژل تزریقی از بین می‌رود.

برخی از مشکلات پیش‌آمده در تزریق اسید هیالورونیک، باعث استفاده از هیالاز شد تا بتواند اثرات تزریق این اسید را از دراسرع‌وقت از بین ببرد. آنزیم هیالاز را به روش‌های مختلفی تهیه می‌کنند که در ادامه، آن‌ها را بیان می‌کنیم.

  • از بیضه‌های پستانداران آن را به دست می‌آورند.
  • این آنزیم را از کرم قلاب‌دار تولید می‌کنند.
  • از برخی از میکروب‌ها نیز این آنزیم به دست می‌آید.

آنزیم هیالاز کدام عوارض تزریق اسید هیالورونیک را درمان می‌کند؟

تزریق فیلر موجب عوارض نادری می‌شود که با کمک هیالورونیداز قابل‌درمان هستند؛ در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

انسداد رگ‌ها

در موارد بسیار نادری پیش می‌آید که تزریق فیلر موجب انسداد رگ‌ها و نکروز می‌شود. در این صورت، باید به‌ سرعت این عارضه درمان شود؛ زیرا خطر مرگ بیمار را در پی دارد. در حالت عادی، بعد از تزریق صورت گرم است و در هر یک تا دو ثانیه خون تازه به مویرگ‌های صورت می‌رسد. در اثر تزریق اشتباه، رنگ صورت به خاکستری و آبی تغییر می‌یابد و خون تازه از مویرگ‌ها عبور نمی‌کند. پوست صورت سرد می‌شود و بیمار درد زیادی را تجربه می‌کند. در این وضعیت باید به‌سرعت آنزیم هیالاز تزریق شود تا بیمار نجات یابد.

نابینایی

در اثر تزریق اشتباه اسید هیالورونیک به رگ‌های اعصاب چشمی، احتمال کوری بیمار به‌شدت افزایش پیدا می‌کند. اگر چشم بیمار بعد از تزریق به‌شدت درد داشته باشد، به این معنی است که تزریق اشتباه صورت‌گرفته است و بیمار فاصله کمی تا کوری دارد. در این مورد اصلا نگران نباشید؛ زیرا با تزریق آنزیم هیالاز خطر کوری بر طرف می‌شود. فقط باید این تزریق در 60 تا 90 دقیقه بعد از اشتباه صورت‌گرفته انجام شود و بیمار بعد از آن به‌سرعت به بیمارستان چشم‌پزشکی انتقال یابد.

برآمدگی و کلوخه‌شدن با تاخیر پوست صورت

ممکن است بعد از تزریق اسید هیالورونیک، برآمدگی و کلوخه‌شدن در پوست صورت رخ بدهد. در این صورت، چاره‌ای جز از بین ‌بردن اثر ژل در صورت و تخلیه آن نیست. البته برآمدگی کم، از اثرات جانبی معمول تزریق است. اما اگر بعد از مدتی برآمدگی و کلوخه‌شدن اتفاق بیفتند، باید به پزشک مراجعه کنید. معمولا این عارضه جانبی همراه با عفونت است. برای جلوگیری از پخش‌شدن عفونت، یک هفته قبل از تزریق آنزیم هیالاز باید برای بیمار آنتی‌بیوتیک تجویز شود.

ناراضی بودن از نتیجه تزریق

اگر از نتیجه فیلر و ژل گونه و صورت خود ناراضی هستید، به‌راحتی می‌توانید از دکتر درخواست کنید که رد آن را از صورت شما با تزریق هیالورونیداز پاک کند. این، یکی از مزایای تزریق اسید هیالورونیک است که دیگر ژل‌ها و فیلرها، چنین امکانی را در اختیار بیمار قرار نمی‌دهند.

واکنش آلرژیک به تزریق هیالورونیک

ممکن است بدن بیمار به اسید هیالورونیک واکنش نشان بدهد و او را دچار ناراحتی و درد کند. در این صورت، چاره کار، تزریق مقداری هیالاز است تا با تخلیه فیلر، بیمار به آرامش برسد.

چه مدت طول می‌کشد تا آنزیم هیالاز اثر کند؟

بعد از تزریق هیالورونیداز، اثر آن به‌سرعت مشاهده می‌شود و در اثر یک تا دو دقیقه اثر می‌کند. البته روند تجزیه اسید هیالورونیک تا 48 ساعت ادامه دارد. ممکن است به چند بار تزریق هیالورونیداز نیاز داشته باشید تا نتیجه درمانی کاملی را تجربه کنید.

چه مدت بعد از تزریق آنزیم هیالاز می‌توان مجدد فیلر و ژل را تزریق کرد؟

برای پاسخ به این سوال باید ابتدا خاطرنشان کنیم که زمان برای تزریق مجدد فیلر، بستگی به میزان تزریق آنزیم هیالورونیداز دارد. البته به طور معمول، 6 هفته زمان نیاز است تا دوباره بتوانید تزریق را انجام دهید. از طرفی دیگر، پزشک برای اطمینان بیشتر دستور سونوگرافی می‌دهد تا با دیدن نتیجه آن، بهتر بتواند تصمیم بگیرد.

چه مدت بعد از تزریق آنزیم هیالاز می‌توان مجدد فیلر و ژل را تزریق کرد؟

جمع‌بندی

آنزیم هیالاز برطرف‌کننده اثرات جانبی ناخوشایند تزریق اسید هیالورونیک است. اگر می‌خواهید دوباره از این فیلر استفاده کنید، باید چندهفته‌ای صبر کنید تا اثر آنزیم به طور کامل از بدن شما خارج شود. پزشک متخصص با بررسی‌های دقیقی که انجام می‌دهد، زمان تزریق مجدد ژل گونه و صورت را به شما اعلام می‌کند.

منابع: clevelandclinic، ncbi

وبلاگ ما

قبلی
بعدی