هر آنچه باید درباره بوتاکس بدانید! مزایا کاربردها معایب هزینه

در این مقاله مطالعه می کنید:

با افزایش سن، پوست ما شروع به از دست‌دادن خاصیت ارتجاعی خود می‌کند و چین‌وچروک‌ها پدیدار می‌شوند. این اتفاق حتی برای آن دسته از افراد که از پوست خود به‌خوبی مراقبت می‌کنند هم اجتناب‌ناپذیر است. امروزه روش‌های متنوعی برای جوان‌سازی پوست در دسترس هستند. یکی از این روش‌های کم تهاجمی، تزریق بوتاکس است. این درمان به جلوگیری از علائم پیری زودرس کمک می‌کند و پوست شما را صاف و بدون چین‌وچروک نگه می‌دارد.

هر آنچه باید درباره بوتاکس بدانید! مزایا کاربردها معایب هزینه

آشنایی با بوتاکس

این ماده در واقع پروتئینی است که از سم باکتری بوتولینوم به ‎دست می‎آید؛ همان سمی که در کنسروها و تن‌ماهی باعث مسمومیت غذایی خطرناکی به نام بوتولیسم می‌شود. اما امروزه پزشکان در دوزهای کم، از آن برای درمان بعضی بیماری‌ها و اهداف زیبایی استفاده می‌کنند. این درمان می‌تواند چین‌وچروک‌های پوست را کاهش دهد. پس از تزریق این ماده به نقاط خاصی از صورت، عضلات و اعصاب به‌صورت موقت تضعیف و فلج می‌شوند. همچنین، بوتاکس به‌عنوان درمانی برای مشکلات مختلف سلامتی ازجمله اسپاسم پلک، تعریق بیش‌ازحد، برخی اختلالات مثانه و میگرن به کار می‌رود.

نواحی تزریق

این ماده معمولاً در سه ناحیه اصلی تزریق می‌شود:

  1. خطوط پیشانی
  2. خطوط پنجه کلاغی در اطراف چشم
  3. خطوط اخم عمودی بین ابروها

معمولاً خطوط پیشانی را نمی‌توان به‌تنهایی درمان کرد؛ زیرا سبب سنگینی ابرو می‌شود. اما خطوط اخم بین ابرو و خطوط پنجه کلاغی را می‌توان جداگانه تزریق کرد.

امروزه نواحی دیگری مانند چانه و خطوط خرگوشی (خطوطی که هنگام چین‌وچروک بینی در کناره بینی ظاهر می‌شوند) هم با بوتاکس درمان می‌شوند.

میزان ماندگاری

به ‌طور کلی، اثر این درمان بین ۳ تا ۴ ماه ماندگاری دارد. برای برخی افراد تا ۶ ماه هم ممکن است باقی بماند. همچنین در اولین مراجعه، احتمال دارد اثر آن زودتر از بین برود؛ اما از نوبت دوم طولانی‌تر می‎ماند.

تزریق بوتاکس چگونه انجام می‌شود؟

پزشکان، صورت شما را به ‌صورت سه‌بعدی بررسی می‌کنند که کاملاً متفاوت با دید شما است. در طول مشاوره، با فکر باز به توصیه‌ها گوش کنید؛ حتی اگر آن‌طور که در ابتدا فکر می‌کردید، نباشد.

اکثر افراد در طول تزریق احساس درد یا ناراحتی نمی‌کنند. اما ممکن است نیاز باشد پوست شما از قبل بی‌حس شود. در این صورت، پزشک از یک یا چند روش مختلف برای بی‌حس کردن ناحیه موردنظر استفاده می‌کند. برخی از این روش‌ها، بی‌حسی موضعی، بی‌حسی با یخ و لرزش هستند.

تزریق، معمولاً در مطب انجام می‌شود. پزشک از یک سوزن نازک برای تزریق مقادیر کمی سم بوتولینوم به پوست یا عضلات شما استفاده می‌کند. تعداد تزریقات به وسعت ناحیه تحت درمان بستگی دارد. مقدار تزریق موردنیاز شما نیز بستگی به نتایجی دارد که می‌خواهید به دست آورید.

پس از تزریق به مدت ۲۴ ساعت نواحی تحت درمان را مالش یا ماساژ ندهید. دلیل آن، جلوگیری از انتشار سم به نواحی دیگر است.

مزایای تزریق بوتاکس

این روش یک انتخاب ایمن و محبوب برای به حداقل رساندن خطوط چین‌وچروک است؛ ازجمله دلایل آن، موارد زیر هستند:

قابل‌اعتماد و مؤثر است

اخم کردن و پلک زدن، حرکات ماهیچه‌ای هستند که به صورت روزانه انجام می‌شوند. خطوط اخم و پنجه کلاغی به همین دلیل ایجاد می‌شوند. با شل کردن این ماهیچه‌ها و نرم کردن حرکات، خطوط و چین‌وچروک کاهش پیدا می‌کنند.

سریع و راحت است

این درمان زیبایی بسیار ایده‌آل است، زیرا بسته به ناحیه درمان تنها ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد؛ بنابراین شما می‌توانید به‌راحتی بین کارها یا حتی در طول یک استراحت برای ناهار خود به مطب بروید و تزریق را انجام دهید. همچنین درمان‌ها به حداقل زمان دوره بهبودی نیاز دارند. تقریباً بلافاصله پس از پایان عمل، می‌توانید به فعالیت‌های روزانه خود بازگردید. البته برای چند ساعت پس از تزریق، از انجام فعالیت‌های شدید و لمس ناحیه تحت درمان خودداری کنید.

کمترین درد و ناراحتی را ایجاد می‌کند

تزریق بوتاکس به هیچ نوع بیهوشی نیاز ندارد. بسیاری از مردان و زنان تنها یک احساس خفیف نیشگون‌گرفتن را گزارش می‌دهند. چراکه از یک سوزن بسیار نازک برای تزریق به ماهیچه‌های صورت استفاده می‌شود.

روشی غیرتهاجمی و ایمن است

یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های مربوط به جراحی‌های زیبایی، خطرات آن است. این درمان به روش سرپایی و غیر جراحی انجام می‌شود؛ بنابراین شما نیازی به بیهوشی و آماده‌سازی قبل و بعد از جراحی نخواهید داشت. همچنین عوارض جدی که اغلب ناشی از روش‌های جراحی زیبایی هستند را ندارد.

نتایج بسیار طبیعی به همراه دارد

در نهایت و مهم‌تر از همه، نتایج این روش بسیار ظریف و طبیعی هستند. چین‌وچروک‌های پیشانی یا اطراف چشمان کمتر می‌شوند؛ اما بعد از درمان همچنان شبیه فردی خواهید بود که عادت داشتید در آینه ببینید.

هزینه تزریق بوتاکس چقدر است؟

معایب این درمان چیست؟

تزریق بوتاکس اگر توسط پزشک ماهر انجام شود، نسبتاً بی‌خطر است. اما برخی عوارض احتمالی عبارت‌اند از:

  • درد، تورم یا کبودی در محل تزریق
  • سردرد یا علائم شبیه آنفولانزا
  • افتادگی پلک یا ابروهای درهم‌رفته
  • لبخند کج
  • خشکی چشم یا ریزش اشک زیاد

اگرچه بسیار بعید به نظر می‎آید، اما ممکن است سم موجود در تزریق در بدن شما پخش شود. اگر پس از درمان متوجه هر یک از عوارض شدید زیر، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • ضعف عضلانی
  • مشکلات بینایی
  • مشکل در صحبت‌کردن یا بلعیدن
  • مشکلات تنفسی
  • از دست‌دادن کنترل مثانه

پزشکان به ‌طور کلی استفاده از این درمان را در دوران بارداری و شیردهی منع می‌کنند. همچنین این روش برای افرادی که به پروتئین شیر گاو حساسیت دارند، ممکن است ضرر داشته باشد.

هزینه تزریق بوتاکس چقدر است؟

هزینه این روش بسیار متغیر است و تنها در جلسه مشاوره مشخص می‌شود. به طور کلی، این هزینه بستگی به محل تزریق، میزان تزریق و برند بوتاکس دارد.

جمع‌بندی

بوتاکس در واقع سم باکتری بوتولونیم است که در مقادیر بسیار کم توسط پزشکان جهت جوان‌سازی به پوست تزریق می‌شود. این درمان معمولاً در ناحیه پیشانی، خط اخم و خطوط پنجه کلاغی کاربرد دارد. رفع چین‌وچروک صورت در این روش نسبت به سایر روش‌های جراحی زیبایی، بسیار کمتر تهاجمی است و نتایج طبیعی‌تری را به دنبال دارد. اثر این عمل به مدت ۳ تا ۴ ماه و در برخی افراد تا ۶ ماه ماندگاری خواهد داشت.

وبلاگ ما

قبلی
بعدی