آیا افرادی که لیکن پلان دهانی دارند می‌توانند ژل لب تزریق کنند؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

با افزایش عمل‌های زیبایی و متدهای مختلف جوانسازی در سال‌های اخیر، جوان ماندن دیگر یک رویای دست‌نیافتنی نیست. همه افراد، با هر شرایط خاصی می‌توانند متد مناسب با شرایط خود را پیدا کنند. در این میان، حتی افرادی که دچار بیمارهای خاصی هستند هم می‌توانند از متدهای زیبایی استفاده کنند. مبتلایان به لیکن پلان دهانی هم از این دسته افراد هستند. تزریق ژل یکی از روش‌های زیباسازی پوست به شمار می‌رود. ژل می‌تواند به قسمت‌های مختلف بدن ازجمله لب‌ها تزریق شود. اکنون این سوال پیش می‌آید که آیا مبتلایان به این نوع لیکن پلان دهان می‌توانند تزریق ژل به لب‌ها را داشته باشند؟ در ادامه، ضمن بررسی این بیماری به این سوال هم پاسخ خواهیم داد.

آیا افرادی که لیکن پلان دهانی دارند می‌توانند ژل لب تزریق کنند؟

لیکن پلان اورال یا دهانی چیست؟

لیکن پلان نوعی بیماری پوستی است که علت آن مشخص نشده است. چنانچه بیماری لیکن پلان بخش‌هایی از دهان را گرفتار کند، به آن لیکن پلان دهانی گفته می‌شود. این نوع بیماری، خود را به شکل برآمدگی‌های قرمز با خط‌های سفید روی زبان و داخل دهان یا درون لپ‌ها نشان می‌دهد. در برخی موارد هم این بیماری منجر به زخم شدن دهان بیمار و ایجاد حس سوزش در بیمار می‌شود. گاهی اوقات هم برآمدگی‌های قرمز به لکه‌های سفید رنگ تبدیل خواهند شد و بزرگ‌تر می‌شوند.

منشا و کنترل بیماری لیکن پلان

خوشبختانه این بیماری واگیردار نیست و در دسته سرطان‌ها هم دسته‌بندی نمی‌شود. پزشکان و دانشمندان با تحقیقات زیاد به این نتیجه رسیده‌اند که به احتمال زیاد، این عارضه نوعی بیماری خودایمنی باشد. به این معنی که سیستم ایمنی بدن، نواحی خاصی از پوست را به عنوان جسم خارجی در نظر می‌گیرد و به آن‌ها حمله می‌کند. در برخی موارد هم سیستم ایمنی بدن به برخی داروهای خاص واکنش نشان می‌دهد و همین امر منجر به بروز لیکن پلان می‌شود.

البته با تشخیص درست و عوض کردن داروها می‌توان گسترش بیماری را متوقف کرد‌. برخی از مطالعات حاکی از این هستند که بین لیکن پلان و هپاتیت سی رابطه‌ای وجود دارد. در نتیجه، افرادی که به هپاتیت سی مبتلا هستند، احتمال دچار شدن به لیکن پلان را هم دارند. تشخیص درست و به‌موقع منشا لیکن پلان، بسیار حیاتی و مهم است تا داروهای مناسب را تجویز کرد و جلوی پیشرفت بیماری را گرفت.

آیا تزریق ژل لب، لیکن پلان اورال یا دهانی را تشدید می‌کند؟

در حالت کلی، پزشکان و متخصصان اعتقاد دارند که در این نوع بیماری لیکن پلان، هرگونه تحریک پوستی به صلاح بیمار نیست. به عبارت دیگر، تزریق کردن ماده درون پوست می‌تواند به تحریک بیماری منجر شود. بنابراین بیشتر پزشکان با تزریق ژل یا هرگونه دست‌کاری پوست، مخالف هستند. آن‌ها اعتقاد دارند تزریق ژل لب به مبتلایان این نوع لیکن پلان، باعث تشدید بیماری می‌شود.

گروهی از پزشکان هم توصیه می‌کنند این بیماران به جای تزریق ژل، از درمان‌های جایگزین مانند هایفوتراپی استفاده کنند.

دلایلی که باعث تشدید بیماری با تزریق ژل لب می‌شوند

به چند دلیل، تزریق ژل لب به مبتلایان به لیکن پلان دهانی منجر به تشدید بیماری می‌شود. در ادامه این دلایل را بررسی می‌کنیم:

تزریق توسط پزشک غیر حرفه‌ای

تزریق ژل لب یک متد زیبایی بسیار حساس محسوب می‌شود و مستلزم دقت، تجربه و حرفه‌ای بودن پزشک مربوطه است. تزریق ژل لب توسط پزشکان غیرحرفه‌ای حتی برای افرادی که مشکل خاصی ندارند هم خطرناک است. بنابراین مبتلایان به لیکن پلان دهانی برای انجام تزریق ژل لب می‌بایست توسط یک پزشک متخصص و باتجربه معاینه شوند.

استفاده از فیلر و ژل‌های بی‌کیفیت

معمولا مواد تشکیل‌دهنده فیلر و ژل، موادی هستند که به‌صورت خودکار درون بدن تولید می‌شوند. اما پس از مدتی، تولید آن‌ها درون بدن به دلیل افزایش سن، متوقف خواهد شد. هیالورونیک اسید یکی از مواد طبیعی است که برای تزریق ژل لب مورد استفاده قرار می‌گیرد. حال چنانچه از مواد غیرمرغوب، بی‌کیفیت، حساسیت‌زا و ارزان برای تزریق ژل لب به مبتلایان به این نوع لیکن پلان استفاده شود؛ این امر به‌طور قطع باعث تشدید بیماری در آن‌ها خواهد شد. به همین منظور، توصیه می‌شود که این افراد برای انجام خدمات تزریق ژل لب به کلینیک‌های تخصصی نظیر کلینیک زیبایی گیتا مراجعه کنند.

وقتی هنوز بیماری در حال گسترش است

به طورکلی، بیماری لیکن پلان ممکن است پس از مدتی خودبه‌خود متوقف شود و تنها اثرات و لکه‌های آن روی بدن باقی بمانند. اگر بیماری لیکن پلان دهانی هنوز در حال گسترش باشد، استفاده از هرگونه مواد تحریک‌کننده نظیر تزریق ژل می‌تواند باعث تشدید این بیماری شود و خطراتی هم به دنبال داشته باشد.

وقتی هنوز عوامل و آلرژن ایجاد کننده لیکن پلان رفع نشده‌اند

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، برخی مواد خاص، داروها و آلرژن‌ها منجر به ایجاد بیماری لیکن پلان خواهند شد. به عنوان مثال، در برخی موارد، لیکن پلان دهانی به دلیل حساسیت افراد به مواد پرکننده دندان ایجاد می‌شود. تا زمانی که آن ماده در دهان وجود داشته باشد، بیماری لیکن پلان هم به رشد خود ادامه می‌دهد. در صورتی که عوامل ایجادکننده بیماری لیکن پلان اورال یا دهانی هنوز وجود دارند، توصیه می‌شود افراد از انجام هرگونه عمل‌های زیبایی نظیر تزریق ژل خودداری کنند.

چه زمانی مبتلایان به لیکن پلان دهانی مجاز به تزریق ژل لب هستند؟

مبتلایان به این نوع لیکن پلان در چند حالت مجاز به تزریق ژل لب هستند:

  • در صورتی که بیماری در مراحل پایانی آن باشد.
  • در صورتی که با دارودرمانی جلوی پیشرفت بیماری گرفته شده باشد، با صلاحدید پزشک می‌توان تزریق ژل لب را انجام داد.
  • در صورتی که ناحیه در نظر گرفته شده فاقد نشانه‌های بیماری باشد، تزریق ژل لب امکان‌پذیر است.

به طورکلی، توصیه می‌شود مبتلایان به لیکن پلان اورال یا دهانی ابتدا برای درمان قطعی بیماری خود اقدام کنند. سپس برای تزریق ژل لب به کلینیک‌های تخصصی مراجعه فرمایند. در ادامه، روش‌های درمان این بیماری معرفی شده‌اند.

روش درمان بیماری لیکن پلان اورال یا دهانی

با وجود این که روش قطعی و خاصی برای درمان بیماری لیکن پلان دهانی وجود ندارد، برخی روش‌ها هم تاثیر مثبتی بر کاهش روند بیماری نشان می‌دهند. انتخاب روش درمان هم به عامل ایجاد‌کننده بیماری و میزان پیشرفت بیماری بستگی دارد. برخی از درمان‌های معمول این بیماری به شرح زیر هستند:

روش پرتودرمانی: یکی از روش‌هایی که به کاهش تورم و التهاب لیکن پلان اورال یا دهانی کمک می‌کند، استفاده از پرتوهای الترا وایولت بی است. این پرتوها به بدن کمک می‌کنند تا بتواند ویتامین دی تولید کند. ویتامین دی از رشد سلول‌های تشکیل‌دهنده لیکن پلان جلوگیری به عمل می‌آورد. ‌

درمان با رتینوئیدهای خوراکی: معمولا رتینوئیدها برای جلوگیری از پیشرفت بیماری به صورت خوراکی تجویز می‌شوند. این نوع درمان برای بیمارانی که به درمان‌های دیگر پاسخ نداده‌اند، مناسب‌تر است.

روش درمان بیماری لیکن پلان اورال یا دهانی

جمع‌بندی

لیکن پلان دهانی نوعی بیماری خود ایمنی با منشأ نامعلوم است. با وجود این بیماری، افراد در صورت داشتن شرایط خاص و معاینه توسط پزشک متخصص می‌توانند برای تزریق ژل لب اقدام کنند. به دلیل حساسیت موضوع، بهتر است مبتلایان به این بیماری حتما به یک کلینیک تخصصی و حرفه‌ای مراجعه کنند که کلینیک تخصصی گیتا یکی از آن‌ها است.

منابع: westskinlaser، mayoclinic

وبلاگ ما

قبلی
بعدی