آیا کسانی که اگزما دارند می‌توانند لیزر موهای زائد انجام دهند؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

می‌خواهید بدانید که با اگزما هم می‌توان از لیزر موهای زائد استفاده کرد؟ بله اگر این حساسیت پوستی را دارید، می‌توانید از این روش درمانی استفاده کنید. با این حال، اگر ناحیه‌ای که می‌خواهید لیزر کنید، تحت تاثیر این شرایط پوستی قرار گرفته باشد، ممکن است لیزر درمانی محدود شود. چرا که لیزر موهای زائد از گرما برای هدف قرار دادن و از کار انداختن فولیکول‌های مو استفاده می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

آیا کسانی که اگزما دارند می‌توانند لیزر موهای زائد انجام دهند؟

اگزما چیست؟

اگزما یک بیماری التهابی پوستی است که باعث خارش، خشکی، بثورات، لکه، تاول و عفونت‌های پوستی می‌شود. خارش پوست شایع‌ترین علامت این بیماری است. به طور کلی، هفت نوع مختلف از این بیماری پوستی یعنی درماتیت آتوپیک، درماتیت تماسی، اگزمای دیسیدروتیک، اگزمای نومولار، درماتیت سبورئیک و درماتیت استاز وجود دارد.

این بیماری به خارش پوست منجر می‌شود و به دلیل خاراندن بیش از حد می‌تواند منجر به تاول و عفونت‌های پوستی حاد شود. بزرگسالان معمولا این بیماری پوستی را در 20 سالگی یا بالای 50 سال تجربه می‌کنند. نوع شدید بیماری ممکن است شامل دوره‌هایی از حاد شدن باشد که چندین روز یا حتی چند هفته طول می‌کشد.

مرطوب کننده‌ها، آنتی‌هیستامین‌ها، کرم‌های استروئیدی موضعی و کورتیکواستروئیدها ازجمله درمان‌های بالقوه این بیماری هستند.

لیزر موهای زائد چیست؟

لیزر موهای زائد یک روش پزشکی است که در آن از یک پرتو متمرکز نور (لیزر) برای از بین بردن موهای زائد استفاده می‌شود. در طی لیزر موهای زائد، دستگاه لیزر نوری از خود ساطع می‌کند که توسط رنگ‌دانه (ملانین) موجود در مو جذب می‌شود. سپس انرژی نور به گرما تبدیل می‌شود و این گرما به کیسه‌های لوله‌ای شکل در پوست (فولیکول‌های مو) آسیب می‌رساند. این آسیب می‌تواند رشد موهای زائد را در آینده مهار کند یا به تاخیر اندازد.

اگرچه لیزر موهای زائد به طور موثر رشد مو را برای دوره‌های طولانی به تاخیر می‌اندازد، اما معمولا منجر به حذف دائمی موهای زائد نمی‌شود. چندین درمان لیزر موهای زائد برای حذف اولیه موهای زائد مورد نیاز است و همچنین ممکن است به درمان‌های بیشتری هم نیاز باشد. لیزر موهای زائد برای افرادی که پوست روشن و موهای تیره دارند بسیار موثر است، اما می‌توان آن را با موفقیت برای انواع پوست استفاده کرد.

لیزر موهای زائد و بیماری‌های پوستی

ترک همیشگی اصلاح، اپیلاسیون و موچین کردن موهای ناخواسته بدن بسیار دلپذیر و وسوسه‌برانگیز است. با افزایش محبوبیت لیزر موهای زائد در ایران، خداحافظی با این کارهای دردناک و طاقت‌فرسا، ممکن شده است. با این حال، نگرانی رایج در میان افرادی که می‌خواهند از این درمان بهره‌مند شوند، این است که آیا همه افراد می‌توانند آن را انجام دهند یا خیر. به گفته تکنسین‌ها و پزشکان متخصص لیزر، هر نوع و رنگ پوست سالم برای لیزر موهای زائد مناسب است.

با این حال، این بدان معنا نیست که افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی مانند اگزما نمی‌توانند از لیزر درمانی بهره ببرند. تنها شرط این است که پوست باید بتواند در برابر حرارت تولید شده توسط لیزر مقاومت کند. معمولا پوست سالم می‌تواند گرما را تحمل کند، اما پوست تحریک شده یا ضعیف نمی‌تواند و این امر منجر به عوارض جانبی خواهد شد.

لیزر موهای زائد با اگزما شدید

تاثیر مشکلات پوستی بر لیزر درمانی

لیزر یک پرتو بسیار هدفمند از گرما و نور تولید می‌کند. این نور و گرما به پوست نفوذ می‌کنند، فولیکول‌های مو را از بین می‌برند و رشد آن‌ها را متوقف می‌کنند. بسته به رشد مو و ناحیه تحت پوشش، لیزر موهای زائد طی شش تا دوازده جلسه تکمیل می‌شود. این جلسات بین شش تا هشت هفته فاصله دارند که به پوست اجازه می‌دهد تا قبل از جلسه بعدی بهبود یابد. سالم بودن پوست برای ادامه درمان، ضروری است.

اما اگر با جوش، اگزما یا بثورات پوستی مواجه هستید، فاصله بین جلسات لیزر درمانی باید بیشتر شود و جلسات پیش از بهبودی وضعیت پوستی از سر گرفته نشوند. اکثر پزشکان از شما می‌خواهند قبل از شروع جلسات، اجازه دهید پوست به طور کامل بهبود یابد تا از بدتر شدن مشکلات آن جلوگیری شود.

اگر برای این مشکل دارویی به شما توصیه شده است، باید با متخصص پوست خود در مورد بهترین زمان شروع لیزر درمانی مشورت کنید. همچنین، شما باید از تمام غذاها و شرایط محیطی که می‌توانند باعث شعله‌ور شدن موهای زائد شوند، اجتناب کنید تا بهترین نتیجه را از لیزر موهای زائد به دست آورید.

لیزر موهای زائد با اگزما شدید

اگزما یک بیماری خارش پوست است که می‌تواند در هر نقطه از بدن ظاهر شود. اگر در طول لیزر موهای زائد به این بیماری دچار شدید، پزشک می‌تواند از لیزر کردن آن قسمت از پوست امتناع کند و کار را به همین روش ادامه دهد. ادامه درمان لیزر موهای زائد بدون تاثیر بر ناحیه دارای مشکل، بی‌خطر است.

به طور کلی، لیزر موهای زائد در شرایط درماتیت آتوپیک، اگزما شدید، کهیر تماسی و آلرژی‌های پوستی باید با مشورت با پزشک انجام شود. زیرا لیزر موهای زائد ممکن است فقط در مرحله بهبودی و تنها در صورتی توصیه شود که پوست به خوبی مرطوب شده باشد.

بنابراین قبل از انجام لیزر موهای زائد حتما با پزشک تماس بگیرید تا نظر متخصص زیبایی را برای انجام این روش درمانی بدانید. به طور کلی، اگر پوست شما از اگزما شدید رنج می‌برد، ما روش‌های دیگری را برای رفع موهای زائد توصیه می‌کنیم.

لیزر درمانی به اگزما منجر می‌شود؟

لیزر موهای زائد به ندرت می‌تواند باعث ایجاد تاول، پوسته‌پوسته شدن، زخم، اگزما یا سایر تغییرات در بافت پوست شود. خطرات و عوارض جانبی لیزر موهای زائد به نوع پوست، رنگ مو، برنامه درمانی و رعایت مراقبت‌های قبل و بعد از درمان بستگی دارد. از شایع‌ترین عوارض لیزر موهای زائد می‌توان به تحریک پوست. ناراحتی موقت، قرمزی و تورم پس از لیزر موهای زائد اشاره کرد. اما این علائم و نشانه‌ها معمولا در عرض چند ساعت ناپدید می‌شوند.

تغییر رنگ‌دانه لیزر موهای زائد ممکن است پوست آسیب‌دیده را تیره یا روشن کند؛ این تغییرات می‌توانند موقت یا دائمی باشند. روشن شدن پوست در درجه اول افرادی را که قبل یا بعد از درمان از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب نمی‌کنند و کسانی که پوست تیره‌تری دارند، تحت تاثیر قرار می‌دهد.

از سایر عوارض جانبی نادر لیزر درمانی می‌توان به سفید شدن موهای لیزر شده یا رشد بیش از حد مو در اطراف مناطق تحت درمان، به ویژه در پوست‌های تیره‌تر اشاره کرد.

جمع‌بندی

به طور کلی، برخی از بیماری‌های پوستی مانند آکنه فعال، سرطان پوست، رنگ‌دانه و هرگونه عفونت قارچی یا باکتریایی برای لیزر موهای زائد مناسب نیستند. اما بیماری‌های پوستی دیگری مانند اگزما نیز وجود دارند که لیزر موهای زائد را فقط زیر نظر متخصص پوست و پس از تایید او امکان‌پذیر می‌کنند.

وبلاگ ما

قبلی
بعدی